Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-18, 19:57
  #1
Medlem
DissociativePandas avatar
Päronen ska skiljas, och jag har fått uppdraget att skriva ett avtal. Så här ser du ut: http://puu.sh/BN9Es/6283438853.png

Ni som inte vill klicka:

Skulle detta avtal ens vara giltigt i domstolen? Ska jag lägga till att om detta avtal bryts så blir den skyldig att ersätta den andra personen adekvat. Andra saker som jag ska lägga till?

Om vi inte kör dubbelsidigt på utskriften, kan en part hävda att den har häftast dit efteråt? Tänkte skriva ut tre kopior så att alla tre får en.
Citera
2018-10-18, 20:02
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DissociativePanda
Om vi inte kör dubbelsidigt på utskriften, kan en part hävda att den har häftast dit efteråt? Tänkte skriva ut tre kopior så att alla tre får en.

...varför tror du man får sätta namnteckning/initial på alla papperssidor när man exempelvis köper bostad och går igenom försäljningsdokumenten/besiktningsprotokoll/etc?
Citera
2018-10-18, 20:20
  #3
Medlem
DissociativePandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
...varför tror du man får sätta namnteckning/initial på alla papperssidor när man exempelvis köper bostad och går igenom försäljningsdokumenten/besiktningsprotokoll/etc?

Tänkte inte på det, tack så mycket
Citera
2018-10-18, 20:51
  #4
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Man kan avtala om nästintill vad som helst, men en dag vaknar den ene upp och inser att det är oskäliga-avtalsvillkor och låter rättssystemet avgöra den saken.

Samt andra bestämmelser
Citera
2018-10-18, 21:06
  #5
Medlem
DissociativePandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Man kan avtala om nästintill vad som helst, men en dag vaknar den ene upp och inser att det är oskäliga-avtalsvillkor och låter rättssystemet avgöra den saken.

Samt andra bestämmelser

Hur kan man undvika så att avtalat inte ogiltigt? Andra bestämmelser är t.ex. att min mor har ett år på sig att flytta ut och hitta eget, annat är att de ska dela på skulderna 60/40 istället för 50/50 då min far tjänar mer.
Citera
2018-10-18, 21:21
  #6
Medlem
Kilowattjagarens avatar
För att undvika oskäliga avtalsvillkor så ska det vara relativt rättvis och inte vara ett påskrivet kontrakt som tillkommit pga att någon part inte har haft något annat val.

Sen vad dessa gränser ligger kan jag omöjligt svara på, men är båda parter nöjda vid kontraktsskrivningen borde risken för bråk efteråt vara minimal.
Citera
2018-10-18, 22:25
  #7
Medlem
Lägg till en nöjdförklaring - båda parter förklarar sig nöjda med ovanstående uppgörelse.
Citera
2018-10-19, 06:11
  #8
Medlem
Justitiemords avatar
TS skall författa ett så kallat "föravtal" inför äktenskapsskillnad, vilket i praktiken är att jämställa med ett äktenskapsförord (behöver dock inte registreras hos Skatteverket). Vill minnas att det finns en del formkrav och begränsningar gällande detta; vissa utfästelser mellan makar är exempelvis inte bindande. Förslagsvis kikar TS igenom äktenskapsbalken och läser på lite om äktenskap, skilsmässa och bodelning innan avtalet färdigställs.
__________________
Senast redigerad av Justitiemord 2018-10-19 kl. 06:21. Anledning: tillägg
Citera
2018-10-20, 00:12
  #9
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Det stämmer som nämnt i tråden att diskuterat avtal benämns föravtal. Föravtalet är ett avtal mellan makarna om kommande bodelning.

Vad du måste ta hänsyn till är tidsaspekten och formkraven.

Vad gäller tidsaspekten så ska föravtalet reglera en bodelning inom snar framtid - med tiden blir ett föravtal ogiltigt. Därför är datumet viktigt att teckna på avtalet.

Förmkrav för föravtal är att det ska vara skriftligt och undertecknat av makarna. Det behövs således inga vittnen t.ex.

Ett par tips. Numrera sidorna. Använd titeln ”Föravtal” och skriv att syftet med avtalet är att avtala om den kommande bodelningen i samband med äktenskapsskillnad.

Snällt av dig att hjälpa dina föräldrar.

Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback