Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-18, 19:44
  #1
Medlem
Kronartskockas avatar
Hittade ingen tråd angående skillnaden mellan Cola Zero Sugar och föregångaren Cola Zero.

Brukade köpa Cola Zero regelbundet innan de ändrade formeln 2016. Nu tycker jag att den nya tappningen "Cola Zero Sugar" är vidrig jämfört med den tidigare varianten, medans vissa jag känner hävdar att de inte märker någon skillnad överhuvudtaget. Tycker att gamla Cola Zero hade tydligare smak och mer kolsyra som gav ett helt annat sting i drycken, den nya ger en slags vidrig kemisk eftersmak och känns avslagen när den är nyöppnad. Väldigt tam och intetsägande jämfört med Cola Zero.

Fattar inte varför Coca Cola kände att de behövde göra om Cola Zero så att den smakar mer som klassisk Cola, det jag föredrog med gamle Cola Zero var att det kändes just som en unik produkt, en klar och fräsch smak som sällan står att finnas hos de andra light-läskerna som oftast smakar undermåligt jämfört med deras sockervarianter.

Nu dricker jag uteslutande Klassisk Coca Cola när det väl köps, har försökt ge Zero Sugar några ärliga försök, men tycker den är så undermålig jämfört med den äldre Cola Zero att det känns som bortkastade pengar.

Några andra läskfantaster som delar denna uppfattning? Anser ni att det går att skönja en tydlig skillnad mellan originalet Cola Zero och den nyare varianten Cola Zero Sugar, eller är det samma sak? Vilken föredrar ni isåfall och varför?
Citera
2018-10-18, 19:51
  #2
Medlem
QwertySalms avatar
Nya Cola Zero Sugar helt klar. Den är så god att man inte kan beskriva det med ord
Citera
2018-10-18, 20:16
  #3
Medlem
Kronartskockas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QwertySalm
Nya Cola Zero Sugar helt klar. Den är så god att man inte kan beskriva det med ord

Intressant. Drack du även originalvarianten Cola Zero och vad tyckte du isåfall om den? Vad är skillnaderna som gör att du föredrar Cola Zero Sugar, då?
Citera
2018-10-18, 20:36
  #4
Medlem
MrChows avatar
Ska jag vara ärlig känner jag ingen skillnad på nuvarande och föregående recept, var inte ens medveten om att de bytt recept. Dock dricker jag mycket hellre Pepsi Max om jag ska dricka lightläsk.
Citera
2018-10-18, 20:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Ska jag vara ärlig känner jag ingen skillnad på nuvarande och föregående recept, var inte ens medveten om att de bytt recept. Dock dricker jag mycket hellre Pepsi Max om jag ska dricka lightläsk.
Håller med dig på alla punkter. Pepsi Max är nog den enda light-produkt som i mitt tycke t om smakar bättre än originalet.
Citera
2018-10-18, 21:32
  #6
Moderator
yz44s avatar
Drick bara inte för mycket, aspartam är förmodligen inte nyttigt i stora mängder.
Citera
2018-10-18, 22:06
  #7
Medlem
Kronartskockas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Ska jag vara ärlig känner jag ingen skillnad på nuvarande och föregående recept, var inte ens medveten om att de bytt recept. Dock dricker jag mycket hellre Pepsi Max om jag ska dricka lightläsk.

Vad de ändrade är alltså de "naturliga aromerna", dvs det enda som vi inte vet vad det är för något, så allt annat är ju detsamma, sötningsmedel och så. Håller med om att Pepsi Max kan vara riktigt trevligt emellanåt.

Drack du mycket av både den äldre Cola Zeron och den nya? Från mina efterforskningar på internet så verkar lika många tycka att den smakar som vanligt som de som tycker att den är helt förstörd just nu. Någon av grupperingarna måste ju ha rätt tänker jag Eller är det bara subjektiva smakupplevelser?
Citera
2018-10-18, 23:02
  #8
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Drick bara inte för mycket, aspartam är förmodligen inte nyttigt i stora mängder.

Man ska upp i rejäla mängder innan det blir farligt. Dessutom är det större risk att spä ut kroppsvätskorna.

Hade ingen större koll på att receptet är ändrat. Dricker Zero väldigt sällan, blir mest Pepsi Max, instämmer i kören!
Citera
2018-10-18, 23:12
  #9
Medlem
[Assman]s avatar
Pepsi max slår cola på en väldigt viktig punkt. Den upplevs hålla kolsyran bra mkt längre. Känns som att jag kan öppna pepsiflaskan betydligt fler ggr utan att den smakar avslaget.
Citera
2018-10-18, 23:20
  #10
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronartskocka
Vad de ändrade är alltså de "naturliga aromerna", dvs det enda som vi inte vet vad det är för något, så allt annat är ju detsamma, sötningsmedel och så. Håller med om att Pepsi Max kan vara riktigt trevligt emellanåt.

Drack du mycket av både den äldre Cola Zeron och den nya? Från mina efterforskningar på internet så verkar lika många tycka att den smakar som vanligt som de som tycker att den är helt förstörd just nu. Någon av grupperingarna måste ju ha rätt tänker jag Eller är det bara subjektiva smakupplevelser?

Vad är mycket för dig? Jag dricker Coca Cola Zero tio gånger oftare än vanliga Coca Coca, Fanta och Sprite sammanslaget. För att kvantifiera det så säg att jag dricker en liter Zero i månaden kanske.
Citera
2018-10-18, 23:23
  #11
Medlem
Kronartskockas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Vad är mycket för dig? Jag dricker Coca Cola Zero tio gånger oftare än vanliga Coca Coca, Fanta och Sprite sammanslaget. För att kvantifiera det så säg att jag dricker en liter Zero i månaden kanske.

Okej, jamen då kanske det är anledningen till att du inte märker någon större skillnad mellan gamla och nya Zero? Jag drack gamla Zero mer eller mindre dagligen i ett par år iallafall.

Ska ändå tillägga att jag läst många Zero-fans som säger att de gillar den nya bättre, så det kanske förblir olöst vad den egentliga skillnaden egentligen är, dvs om sådana som jag överdriver pga sentimentala skäl.
Citera
2019-09-27, 16:04
  #12
Medlem
Visste inte att det vara någon större skillnad, så säger nog samma lika
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback