Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-18, 19:16
  #1
Medlem
ek-ollons avatar
Hej!

Jag står inför ett dilemma, och undrar om någon tekniskt kunnig skulle kunna vägleda mig?
Jag funderar på att köpa någon utav dessa två som endast kommer att användas som surfplatta:

https://www.gsmarena.com/sony_xperia_l1-8619.php

https://www.gsmarena.com/lenovo_tab_4_8-8602.php

Den ena (Sony) är en mobil på 5,5 tum, och den andra en Lenovo surfplatta på 8 tum. Priserna är liknande på båda, Sonyn är något lite dyrare.


Det jag undrar över är vilken utav dessa två som är säkrast att använda som surfplatta? Lenovo verkar vara ett billigt kinesiskt märke, och Sony är japanskt (med någorlunda kvalitet). Det jag oroar mig över är batterierna. Efter att ha läst runt lite så verkar det som om batterierna hos mobiler har lättare att explodera när de laddas samtidigt som de används. Det verkar inte vara lika vanligt hos surfplattor. Lenovos batteri är dubbelt så starkt, fast det är ett billigt märke. Fördelen är att man inte behöver ladda det lika ofta som Sony's mobil.

L1-modellen från Sony som intresserar mig verkar vara känd för att ha ett dåligt batteri, vilket resulterar i att den måste vara inkopplad oftare samtidigt som den används. Problemet med detta är att mobilen blir väldigt varm, och det känns inte helt säkert att använda. Vet inte hur det är med surfplattor, blir de också väldigt varma när de används samtidigt som de laddas?

Så vilket utav dessa två är det bästa alternativet? Storleken på skärmen är inte det viktigaste, det är batterisäkerheten som är prio för mig, samt upplösningen som kommer i andra plats. Upplösningen verkar vara liknande på båda.
__________________
Senast redigerad av ek-ollon 2018-10-18 kl. 19:36.
Citera
2018-10-18, 22:32
  #2
Medlem
Farbror Fazers avatar
Lenovo köpte IBM och är idag världens största tillverkare av datorer
Citera
2018-11-20, 09:41
  #3
Medlem
Mangelmassas avatar
Jag kan inte ge dig något råd angående de specifika modeller du funderar på (känns f.ö. lite konstigt att välja mellan en mobil och surfplatta...?) Jag kan dock ge dig ett generellt råd om respektive tillverkare. Välj inte Lenovo!

Jag köpte en Lenovomobil för ett par år sedan eftersom den tekniska specen var imponerande i förhållande till priset. Dock så hade de lyckats totalförstöra Android med en massa egna systemhack! Systemet var buggit, vissa funktioner funkade dåligt eller inte alls och den kändes rent allmänt väldigt seg. Deras uppdateringspolicy var dessutom helt obefintlig. Trots att modellen då var helt ny så levererades den med en äldre Androidversion än den som då var den senaste. Någon uppgradering kom aldrig. Det rådde upprorsstämning på Lenovos användarforum, men några svar från dem kom aldrig. Lade skräpet i en låda och tog över frugans gamla avlagda Sony Xperia Z3 istället. Har aldrig ångrat mig en sekund! Blev så nöjd med Sony att jag även köpte en av deras surfplattor.

Lenovo har kanske skärpt till sig sedan dess, men kolla först lite användarkommentarer etc innan du bestämmer dig!
__________________
Senast redigerad av Mangelmassa 2018-11-20 kl. 10:14.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback