Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-18, 18:00
  #1
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Gjorde min militärtjänstgöring för en massa år sedan på K3 som Jägarsoldat, kollar just nu på Youtube avsnitten "Jägarsoldat" lite nostalgi,lite roligt att se att dom har sjysta kläder ,kikarsikten mm ,inte precis vad vi hade men men
Funderar nu , fick man inte typ ett betyg när man muckade typ 10-10-7 eller nått kan inte hitta mitt går det att få ut på nått sätt typ 30 år senare ?
Citera
2018-10-18, 19:01
  #2
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Gjorde min militärtjänstgöring för en massa år sedan på K3 som Jägarsoldat, kollar just nu på Youtube avsnitten "Jägarsoldat" lite nostalgi,lite roligt att se att dom har sjysta kläder ,kikarsikten mm ,inte precis vad vi hade men men
Funderar nu , fick man inte typ ett betyg när man muckade typ 10-10-7 eller nått kan inte hitta mitt går det att få ut på nått sätt typ 30 år senare ?

Hej!
Kontakta Rekryteringsmyndigheten, de har koll på detta.
Detta betygssystem är idag borta, men förr krävdes 10-5-5 för att bli krigsplacerad, medan 10-7-7 gällde för officersutbildning samt utlandstjänst.
På slutet sänktes dock kraven även för detta till 10-5-5.
(10 står för uppförande, och ska du få lägre än 10 där har du nog hamnat i klammeri med "farbror blå" eller motsvarande.)
Citera
2018-10-18, 19:02
  #3
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Hej!
Kontakta Rekryteringsmyndigheten, de har koll på detta.
Detta betygssystem är idag borta, men förr krävdes 10-5-5 för att bli krigsplacerad, medan 10-7-7 gällde för officersutbildning samt utlandstjänst.
På slutet sänktes dock kraven även för detta till 10-5-5.
(10 står för uppförande, och ska du få lägre än 10 där har du nog hamnat i klammeri med "farbror blå" eller motsvarande.)
Tackar, ska nog göra detta , just för nostalgin ;-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback