Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2021-12-24, 11:43
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spejlarn
Jag förstår dig!
Jäkla pantbrev!

En annan fråga, huset vi ska köpa har inte kommit ut på hemnet, vad kan anledningen vara tror du du?
Det jag vet är följande:
Maken avled i år, så hon är en änka
Säljaren har köpt nyproducerad lgh som hon får i slutet av 2022 därav blir inflyttning dec 2022 ( Helt ok för oss), kanske skrämmer det folk?

Varför väljer säljaren/mäklaren att inte gå ut på hemnet är min fråga?
Är det suspekt?

Hur hade du resonerat

Varför skulle säljaren lägga ut huset på Hemnet? Det låter ju som att ni redan kommit överens om att du ska köpa det och till vilket pris, då är det ju fullständigt onödigt för säljaren att lägga ut huset på Hemnet.
Det är ju bara hus som går till allmän försäljning som läggs ut på Hemnet, alltså då vem som helst kan lägga ett bud och vilja köpa huset. Och då är det ju inte alls säkert att det är just du som får köpa huset eller till vilket pris.

Så bara för att reda ut lite, när du säger att du ska köpa radhuset, hur menar du då? Har ni redan skrivit kontrakt eller är det mer att du hittat ett hus du vill köpa men ni har inte kommit överens om något?
Citera
2021-12-24, 12:09
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Varför skulle säljaren lägga ut huset på Hemnet? Det låter ju som att ni redan kommit överens om att du ska köpa det och till vilket pris, då är det ju fullständigt onödigt för säljaren att lägga ut huset på Hemnet.
Det är ju bara hus som går till allmän försäljning som läggs ut på Hemnet, alltså då vem som helst kan lägga ett bud och vilja köpa huset. Och då är det ju inte alls säkert att det är just du som får köpa huset eller till vilket pris.

Så bara för att reda ut lite, när du säger att du ska köpa radhuset, hur menar du då? Har ni redan skrivit kontrakt eller är det mer att du hittat ett hus du vill köpa men ni har inte kommit överens om något?


Nej så här ligger det till

Jag har mailat flera mäklare och har fått svar från en mäklare
Vi har tittat på huset. Vilka
Mäklare sa att huset har inte gått ut till hemnet för att köparen nöjer sig med ett fast pris.

Min undrar är varför inte mäklare eller säljaren går ut på hemnet med försäljningen istället? Då hade det blivit budgivning och köparen hade kunnat få mer än sitt acceptanspris

Kontrakt skriver vi 1a veckan u januari pga huset ska besiktigas först
Men rent muntligt ör vi överens
Citera
2021-12-24, 21:13
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spejlarn
Nej så här ligger det till

Jag har mailat flera mäklare och har fått svar från en mäklare
Vi har tittat på huset. Vilka
Mäklare sa att huset har inte gått ut till hemnet för att köparen nöjer sig med ett fast pris.

Min undrar är varför inte mäklare eller säljaren går ut på hemnet med försäljningen istället? Då hade det blivit budgivning och köparen hade kunnat få mer än sitt acceptanspris

Kontrakt skriver vi 1a veckan u januari pga huset ska besiktigas först
Men rent muntligt ör vi överens

Om säljaren är nöjd med priset du erbjuder så är det ju enklast för henne att bara acceptera det utan att krångla med Hemnet och budgivning. Antagligen anser inte säljaren att det är värt tiden, energin och kostnaden att lägga ut huset på Hemnet när hon kan få det sålt helt utan ansträngning.
Citera
2021-12-24, 21:54
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Om säljaren är nöjd med priset du erbjuder så är det ju enklast för henne att bara acceptera det utan att krångla med Hemnet och budgivning. Antagligen anser inte säljaren att det är värt tiden, energin och kostnaden att lägga ut huset på Hemnet när hon kan få det sålt helt utan ansträngning.

Kanske har du en poäng!
Är man nöjd med priset så orkar man inte allt krångel med budgivning, m.m.

Tack för din hjälp!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback