Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-29, 10:27
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Här dina frågor per telefon varit mer specifika än den i trådstarten?

Det enklaste är väl att göra en formell begäran att ta del av de handlingar du är i intresserad av.

Ja jag har haft all info jag hittills kunnat komma över via lexbase, så själva ärendet är inte svårt o slå upp. Problemet är att jag inte fick svar på om de hade kvar handlingarna hos åklagarmyndigheten eller det nu fanns hos polisen
Citera
2018-10-29, 10:30
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiceX
Inom en 5 års period ska du ha möjlighet till det om du kan motivera varför. Är du bara nyfiken kommer du få det svårt

Jag känner mig rätt säker på att mina anledningar räcker för att inte klassas som ”nyfiken”, då det har en stor inverkan på mitt liv på en djup nivå. Vet inte hur jag ska förklara det mer än så, vill outa så lite som möjligt
Citera
2018-10-29, 13:11
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Longlivingquest
Finns det någon möjlighet att begära ut alla dokument som finns gällande ett strafföreläggande? Vill få reda på mer än brottsrubricering osv. Tillexempel händelseförlopp, bevis osv.
Vet inte vilka dokument du syftar på. Men själva syftet med ett strafföreläggande är väl att det inte sker någon förundersökning utan gm erkänner brottet. Då finns det ingen fup, alltså finns det inga dokument som du kan begära ut. Själva brottsutredningen blir aldrig allmän handling, förutom det som finns i fup:en.
Citera
2018-10-29, 14:20
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Vet inte vilka dokument du syftar på. Men själva syftet med ett strafföreläggande är väl att det inte sker någon förundersökning utan gm erkänner brottet. Då finns det ingen fup, alltså finns det inga dokument som du kan begära ut. Själva brottsutredningen blir aldrig allmän handling, förutom det som finns i fup:en.

Du menar att polisen som utfört bötern inte behöver göra en rapport om det? Måste vara enda gången då. Dessutom, i detta fallet pga hur pass allvarligt brottet är sett till vad som finns inom ramarna för vad det finns för brott där ett strafföreläggande kan räcka, så räcker inte ert erkännande på plats, det som räknas som ett erkännande gör man inte förrän man får hem dokument med bland annat ett riktigt inbetalningskort. Att betala DÅ, räknas som ett erkännande, fram tills bötern ska vara betald, inom 30 dagar har jag för mig det är, kan du fortfarande överklaga. Bötern i detta fallet låg mellan 10 och 20k, så jag vet Att det är så det gått till i detta fallet. Om det inte finns något form av bevis iallafall någon anteckning av polisen som ertappat den misstänkte, hur ska han då kunna bli dömd i rätten? Klart det finns någon form av förundersökning
Citera
2018-10-29, 18:40
  #17
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Longlivingquest
Var inom polisen vänder jag mig?

Ring 11414 och säg växeltelefonist. Ta det därifrån. Det finns en fup om det finns ett strafföreläggande.
Citera
2018-10-30, 07:46
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Ring 11414 och säg växeltelefonist. Ta det därifrån. Det finns en fup om det finns ett strafföreläggande.

Okej, kör på det under dagen.

Tusen tack ska du ha
Citera
2018-10-30, 09:19
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Longlivingquest
Du menar att polisen som utfört bötern inte behöver göra en rapport om det? Måste vara enda gången då. Dessutom, i detta fallet pga hur pass allvarligt brottet är sett till vad som finns inom ramarna för vad det finns för brott där ett strafföreläggande kan räcka, så räcker inte ert erkännande på plats, det som räknas som ett erkännande gör man inte förrän man får hem dokument med bland annat ett riktigt inbetalningskort. Att betala DÅ, räknas som ett erkännande, fram tills bötern ska vara betald, inom 30 dagar har jag för mig det är, kan du fortfarande överklaga. Bötern i detta fallet låg mellan 10 och 20k, så jag vet Att det är så det gått till i detta fallet. Om det inte finns något form av bevis iallafall någon anteckning av polisen som ertappat den misstänkte, hur ska han då kunna bli dömd i rätten? Klart det finns någon form av förundersökning
Du måste först få vetskap om vad som är allmän handling och inte. Bara för att polisen upprättar en handling betyder det inte att det blir en allmän handling.
Det är dessutom inte polisen som utfrdar strafföreläggande det måste en åklagare göra. Brottet kan knappast varit grovt eftersom det bara är möjligt att utfärda strafföreläggande för brott sim ger böter eller villkorlig dom.
Citera
2018-10-30, 11:40
  #20
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Vet inte vilka dokument du syftar på. Men själva syftet med ett strafföreläggande är väl att det inte sker någon förundersökning utan gm erkänner brottet. Då finns det ingen fup, alltså finns det inga dokument som du kan begära ut. Själva brottsutredningen blir aldrig allmän handling, förutom det som finns i fup:en.

Inte riktigt rätt. Syftet med strafföreläggande är givetvis att förenkla men en förundersökning måste fortfarande göras och ett förundersökningsprotokoll kommer att upprättas. Förenklingen ligger istället i att man inte behöver någon huvudförhandling (rättegång). För att åklagare ska få utfärda ett strafföreläggande måste skuldfrågan vara klar vilket oftast innebär att gm har erkänt. Fup:en kan begäras ut hos polis som allmän handling. Sedvanlig sekretessprövning kommer att göras.
Citera
2018-10-30, 12:36
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Inte riktigt rätt. Syftet med strafföreläggande är givetvis att förenkla men en förundersökning måste fortfarande göras och ett förundersökningsprotokoll kommer att upprättas. Förenklingen ligger istället i att man inte behöver någon huvudförhandling (rättegång). För att åklagare ska få utfärda ett strafföreläggande måste skuldfrågan vara klar vilket oftast innebär att gm har erkänt. Fup:en kan begäras ut hos polis som allmän handling. Sedvanlig sekretessprövning kommer att göras.
Så är det säkert. Tänkte nog mer på att en förundersökning gällande ett brott där ett strafföreläggande påförs antagligen inte är så omfattande.
Citera
2018-10-30, 17:36
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Du måste först få vetskap om vad som är allmän handling och inte. Bara för att polisen upprättar en handling betyder det inte att det blir en allmän handling.
Det är dessutom inte polisen som utfrdar strafföreläggande det måste en åklagare göra. Brottet kan knappast varit grovt eftersom det bara är möjligt att utfärda strafföreläggande för brott sim ger böter eller villkorlig dom.

Grovt för stt vars inom ramen av vad som kan resultera i ett strafföreläggande. Grovt om du jämför med de andra brotten som ingår där. Det är grovt i mina ögon. Allt annat hade visat på en skev syn på andra

Enligt mig. Kan vara vettigt av mig att lägga till.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback