Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-18, 17:16
  #1
Medlem
Finns det någon möjlighet att begära ut alla dokument som finns gällande ett strafföreläggande? Vill få reda på mer än brottsrubricering osv. Tillexempel händelseförlopp, bevis osv.
Citera
2018-10-18, 17:46
  #2
Medlem
Inom en 5 års period ska du ha möjlighet till det om du kan motivera varför. Är du bara nyfiken kommer du få det svårt
Citera
2018-10-18, 18:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiceX
Inom en 5 års period ska du ha möjlighet till det om du kan motivera varför. Är du bara nyfiken kommer du få det svårt

Hur går man tillväga? Kontaktar man aktuell åklagarmyndighet? Mail? Telefon?
Citera
2018-10-19, 19:52
  #4
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Longlivingquest
Finns det någon möjlighet att begära ut alla dokument som finns gällande ett strafföreläggande? Vill få reda på mer än brottsrubricering osv. Tillexempel händelseförlopp, bevis osv.
Gäller ärendet dig själv eller någon annan?

Du kan ju prova att ringa jurisjouren och fråga en riktig jurist: 0771333444
Citera
2018-10-19, 19:54
  #5
Medlem
ormanoffs avatar
Antagligen kontaktar du den åklagarkammare där strafföreläggandet utfärdats och ber om att få ta del av handlingarna. Även polisen lär väl ha kvar förundersökningsprotokollet.
Citera
2018-10-28, 05:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Gäller ärendet dig själv eller någon annan?

Du kan ju prova att ringa jurisjouren och fråga en riktig jurist: 0771333444

Stod i telefonkö i 55 minuter.
Hon som svarade var juriststudent, och var helt förvirrad och tom på ord, det hon gav mig var svaret: ”ja det kanske de skulle kunna ha ju”, på frågan: ”kan det finnas hos polisen?”
Citera
2018-10-28, 05:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Antagligen kontaktar du den åklagarkammare där strafföreläggandet utfärdats och ber om att få ta del av handlingarna. Även polisen lär väl ha kvar förundersökningsprotokollet.


Jag kontaktade åklagarkammaren, men kvinnan jag pratade med var väldigt flummig och pratade väldigt osammanhängande och gav inga direkta svar på mins frågor överhuvudtaget. Kändes väldigt märkligt. Hon avslutade dock med att tipsa mig om att kontakta polisen o kolla med dom. Eftersom jag inte fått svar på frågan frågade jag igen om det inte fanns något hos dem på åklagarkammaren hon jobbade på. Fick en väldigt lång och igen väldigt flummig respons o kopplade överhuvudtaget inte vad hon pratade om.

Tänker ringa dit igen o hoppas någon annan svarar..
Om jag ska ringa polisen, hur menar du då? Har du något nummer eller liknande? Eller kanske någon annan mer specifik benämning än ”polisen”
Citera
2018-10-28, 08:45
  #8
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Longlivingquest
Jag kontaktade åklagarkammaren, men kvinnan jag pratade med var väldigt flummig och pratade väldigt osammanhängande och gav inga direkta svar på mins frågor överhuvudtaget. Kändes väldigt märkligt. Hon avslutade dock med att tipsa mig om att kontakta polisen o kolla med dom. Eftersom jag inte fått svar på frågan frågade jag igen om det inte fanns något hos dem på åklagarkammaren hon jobbade på. Fick en väldigt lång och igen väldigt flummig respons o kopplade överhuvudtaget inte vad hon pratade om.

Tänker ringa dit igen o hoppas någon annan svarar..
Om jag ska ringa polisen, hur menar du då? Har du något nummer eller liknande? Eller kanske någon annan mer specifik benämning än ”polisen”

Stalltips är att ringa polisen och inte åklagarkammaren. Åklagarkammaren gallrar fu-protokoll m.m. vid laga kraft. Kolla vilket K-nummer som står på strafföreläggandet och begär sedan ut att få ut förundersökningsprotokollet hos polisen.
__________________
Senast redigerad av oviktigt 2018-10-28 kl. 08:49.
Citera
2018-10-28, 12:28
  #9
Medlem
Här dina frågor per telefon varit mer specifika än den i trådstarten?

Det enklaste är väl att göra en formell begäran att ta del av de handlingar du är i intresserad av.
Citera
2018-10-28, 12:30
  #10
Medlem
Ingen slump att t ex Mona Sahlin valde strafföreläggande. Det skall inte vara lätt ...
Citera
2018-10-29, 10:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Gäller ärendet dig själv eller någon annan?


Inte mig personligen men det påverkar mitt liv personligen
Citera
2018-10-29, 10:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oviktigt
Stalltips är att ringa polisen och inte åklagarkammaren. Åklagarkammaren gallrar fu-protokoll m.m. vid laga kraft. Kolla vilket K-nummer som står på strafföreläggandet och begär sedan ut att få ut förundersökningsprotokollet hos polisen.

Var inom polisen vänder jag mig?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback