Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-18, 17:02
  #1
Medlem
N3ss3s avatar
Hallå!

I samband med att jag lyssnat på P3 Spels "dokumentär" om rättegången gällande Postal 2, så snöade jag in på en liten detalj gällande spelet. I programmet nämns att det endast hade sålts 20 spel i Sverige innan rättegången och att denna siffra snabbt ökade till 200 i samband med den.

Vad jag tycker är väldigt underligt kring det hela är att jag själv känner tiotalet människor som spelat spelet och att personligen skulle känna närmare 5% av den totala antalet spelande populationen i Sverige verkar väldigt osannolikt.

Trådens syfte är alltså inte att diskutera rättsfallet eller spelet i sig. Utan, varför är försäljningssiffrorna i Sverige så otroligt låga? För spelet spelades, var det bara i piratade versioner och exploderade intresset verkligen bara på grund av rättsfallet?

Vad tror ni?
Citera
2018-10-18, 17:23
  #2
Medlem
Bob32s avatar
Jag tror att källan för dem siffrorna var journalistens lätt autistiska 5 åriga son.

Jag känner ett antal personer som spelar det, och tror inte att det bara sålt 200 exemplar. Trots allt är spel väldigt populärt i Sverige. Dem kan dock ha räknat människor som köpt ifrån en viss hemsida/butik, och då inte kollat användare på steam (Där jag tror dem flesta köpt det.)
Citera
2018-10-18, 20:05
  #3
Medlem
ruttenfimps avatar
Känner nog inte nån som inte kört det av mina spelande vänner.

Visst gick det inte o köpa i Sverige förut men det gick och tanka o var rätt poppis pga våldet.

Nu finns det på lätt tillgängligt på Steam där jag själv köpt en kopia för 9.99 eur och det har sålt rätt bra där då det finns över 29 tusen reviews.
Citera
2018-10-18, 23:39
  #4
Medlem
N3ss3s avatar
Siffrorna är antagligen antal ex sålda via den svenska distributören som också var den åtalade i rättsfallet.

Det verkar helt enkelt som att det handlar om att göra en höna av en fjäder. Det i sig förvånar mig inte, men snarare hur man kan använda en siffra såsom 200 i det här fallet. Det är en direkt osanning om man bortser från digital försäljning.

Just det där med att det spelades för våldet kommer jag ihåg, och jag har till och med för mig att jag spelade det innan rättsfallet, då min styvmor i samband med ett tv-inslag frågade mig om det inte var just det spelat jag hade spelat ett tag tidigare.

Skumt av P3 spel, men som sagt antagligen ingenting ovanligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback