Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-21, 16:00
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Jag förmodar att du inte vände dig till mig utan till TS i ovanstående. Dessutom har jag svårt att se någon vinst ö h t. Var skulle den finnas?
Ja, jag läste lite slarvigt och missförstod ditt svar lite. Jag trodde att du argumenterade för att det var ett bra upplägg.
Citera
2018-10-21, 17:18
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Ja, jag läste lite slarvigt och missförstod ditt svar lite. Jag trodde att du argumenterade för att det var ett bra upplägg.

Aha. Nej jag kan inte se nån uppsida alls. Undrar om TS återkommer med lite mer kring hur han tänkt.
Citera
2018-10-21, 18:29
  #15
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Aha. Nej jag kan inte se nån uppsida alls. Undrar om TS återkommer med lite mer kring hur han tänkt.
En potentiell uppsida skulle kunna vara att man med ett sådant upplägg rundar hyreslagen som man annars åker på som privat uthyrare. Det går alltså att ta ut en helt annan hyra till ett företag om lägenheten har ett attraktivt läge. Det svåra blir nog att få föreningens godkännande. Dock är det ju en trist lösning att hyra ut den till aktiebolaget, vilket gör att det kanske är vettigare att låta AB:t köpa bostadsrätten (om du föreningen accepterar det) och få loss privata pengar den vägen. Kan ju också vara ett sätt att skjuta till pengar till AB:t utan att göra kapitaltillskott med skattade pengar.

Men det är ju bara fria spekulationer.
Citera
2018-10-21, 19:08
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
En potentiell uppsida skulle kunna vara att man med ett sådant upplägg rundar hyreslagen som man annars åker på som privat uthyrare. Det går alltså att ta ut en helt annan hyra till ett företag om lägenheten har ett attraktivt läge. Det svåra blir nog att få föreningens godkännande. Dock är det ju en trist lösning att hyra ut den till aktiebolaget, vilket gör att det kanske är vettigare att låta AB:t köpa bostadsrätten (om du föreningen accepterar det) och få loss privata pengar den vägen. Kan ju också vara ett sätt att skjuta till pengar till AB:t utan att göra kapitaltillskott med skattade pengar.

Men det är ju bara fria spekulationer.

Men att hyra ut till företag förutsätter väl inte att man hyr ut brf till sitt eget företag som hyr ut i tredje hand till andra företag? Hyresnivån kan väl sättas lika högt ändå?
Citera
2018-10-21, 19:24
  #17
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Men att hyra ut till företag förutsätter väl inte att man hyr ut brf till sitt eget företag som hyr ut i tredje hand till andra företag? Hyresnivån kan väl sättas lika högt ändå?
Det är bortom min kunskap om hyreslagen anser att det styrs av uthyraren eller hyresgästen. Men gissningsvis är det ju vettigare ändå att bedriva sådan verksamhet genom bolag, inte minst för att det är lättare att hitta kunder om man är ett AB istället för en privatperson. Kan nog också finnas ekonomiska fördelar eftersom det kan tillkomma kostnader från verksamheten som man hellre tar i ett företag. Fast det är ju bara spekulationer som sagt, det beror ju på vad trådstartarens situation är.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback