Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-18, 15:22
  #1
Avstängd
Tänkte köpa mig en båt snart nog, max 10m, öppen med styrpulpet, begagnad och max helst under 50.000.

Några förslag?
Citera
2018-10-18, 15:24
  #2
Medlem
Maxipower1s avatar
Kolla på blocket efter en aluminiumbåt med skaplig motor. Gärna en Buster men dom brukar ligga väldigt högt i pris
Citera
2018-10-18, 18:03
  #3
Medlem
Finns massa fina båtar som bortskänkes pga hög kostnad att skrota och mängder av andra anledningar.

Är de första båten och du inte är säker på att du vill ha en och kan hantera det så ta över en vettja. Dumt att dom slängs så rekommenderar alla att återvinna på det sättet.


https://www.blocket.se/hela_sverige?...is=1&l=0&md=th
Citera
2018-10-25, 19:28
  #4
Medlem
Got2GoL8s avatar
Jag hade försökt få tag i en äldre, mindre Buster med NYARE motor! Det är ju den som kostar mest och kul om den fungerar väl. 50-papp är mycket pengar... tills man börja prata om båtar! Du kommer inte hitta något "nästan nytt" för dom pengarna, om du vill ha en bra båt över ca 4m med ok motor.
Citera
2018-10-25, 21:45
  #5
Medlem
Tio meter är väldigt stort för en första båt. Det kommer inte att bli en båt du kan använda själv, utan du kommer att vara beroende av att ha med dig minst en men gärna två/tre kompisar för att klara av manövrarna. Och det är inte när du är ute på vattnet som kompisarna (dvs besättningen) behövs, utan när du lägger till eller kastar loss.
Citera
2018-10-25, 21:49
  #6
Medlem
Vad för sorts båt? Segelbåt? Mindre snabb båt? Långsam motorbåt? Båt med aktersnurra?
Citera
2019-01-05, 19:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Tio meter är väldigt stort för en första båt. Det kommer inte att bli en båt du kan använda själv, utan du kommer att vara beroende av att ha med dig minst en men gärna två/tre kompisar för att klara av manövrarna. Och det är inte när du är ute på vattnet som kompisarna (dvs besättningen) behövs, utan när du lägger till eller kastar loss.

Varför skulle han inte kunna använda den själv? Sällan man köper båt för att någon annan ska använda den. Du har möjligtvis inte förväxlat ”själv” med ”ensam”?
Citera
2019-01-05, 19:33
  #8
Medlem
Saltkilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Tio meter är väldigt stort för en första båt. Det kommer inte att bli en båt du kan använda själv, utan du kommer att vara beroende av att ha med dig minst en men gärna två/tre kompisar för att klara av manövrarna. Och det är inte när du är ute på vattnet som kompisarna (dvs besättningen) behövs, utan när du lägger till eller kastar loss.

Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Varför skulle han inte kunna använda den själv? Sällan man köper båt för att någon annan ska använda den. Du har möjligtvis inte förväxlat ”själv” med ”ensam”?

2-3 polare med sig för att klara av båten? Men snälla.. 10 meter är inte överdrivet stort och kan lätt hanteras av 1 person, förutsatt att det inte är en riktig färsking som ger sig ut.
Citera
2019-01-05, 19:51
  #9
Medlem
Jag håller med om att det är väldigt svårt att ensam manövrera en tio meters båt men å andra sidan så finns det inte så många sstyrpulpetbåtar som är 10 m. P.ersonligen har jag köpt min båt för både mig själv och familjen samt att eventuellt skall någon kompis kunna följa med också så visst köper man en båt för flera personer det är inte alls ovanligt. Att det är svårt det gäller ju främst i hamnar särskilt när det blåser
Citera
2019-01-05, 20:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Varför skulle han inte kunna använda den själv? Sällan man köper båt för att någon annan ska använda den. Du har möjligtvis inte förväxlat ”själv” med ”ensam”?

Jo, jag menade egentligen "ensam".
Citera
2019-01-06, 19:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigrfitness
Tänkte köpa mig en båt snart nog, max 10m, öppen med styrpulpet, begagnad och max helst under 50.000.
Vad ska du använda båten till? Har du båtplats och möjlighet till vinterförvaring?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback