Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-18, 15:13
  #1
Medlem
Låt säga att du är påväg hem från krogen och du hör en oskyldig kvinnas vädjan efter hjälp i en avlägsen park. Du möts av en pågående våldtäkt.

Hade du agerat med våld mot gärningsmannen, isåfall hur mycket våld? Hade du ringt 112 före eller efter ditt försök till att avbryta våldtäkten?
Eller hade du ignorerat våldsöverfallet som det finns flertalet rapporter om att människor har gjort?

Jag känner spontant att jag hade utövat nästintill dödligt våld om jag hade hamnat i en sådan situation, jag hade ringt 112 efter jag avlägsnat gärningsmannen från kvinnan.
Citera
2018-10-18, 15:16
  #2
Avstängd
Om jag kunnat smyga mig på våldtäktsmannen och han inte upptäckt mig, så hade jag hittat något hårt, tex ett metalrör, och slagit med en sån jävla kraft att hela skallen spräckts.

Hade han sett mig däremot så hade jag tagit fighten, våldtäktsmän är det värsta som finns. Inget jävla lallande att ringa polis och skit, det har man inte tid med.
Citera
2018-10-18, 15:18
  #3
Medlem
beror ju lite på...om han är beväpnad eller inte, om det är en gruppvåldtäkt. Men givetvis inte stått och filmat eller gått iväg utan ringt 112.
Citera
2018-10-18, 15:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JalleKalleBalle
Om jag kunnat smyga mig på våldtäktsmannen och han inte upptäckt mig, så hade jag hittat något hårt, tex ett metalrör, och slagit med en sån jävla kraft att jag är redo att döda honom/spräcka hela skallen.

Den spontan reaktionen har jag oxå tänkt. En kraftigt slag mot mannens bakhuvud med en påk eller annat tillhygge som man kan utöva mycket skadligt våld, med ett ända sving.
Citera
2018-10-18, 15:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
beror ju lite på...om han är beväpnad eller inte, om det är en gruppvåldtäkt. Men givetvis inte stått och filmat eller gått iväg utan ringt 112.

Om det var en ensam man, som låg över kvinnan och var fullt upptagen med att våldta, hade du fortfarande viljat ringa 112 innan du hjälpe våldtäktsoffret?
Citera
2018-10-18, 15:21
  #6
Medlem
Customizedthings avatar
Jag hade inte gjort någonting. Han kanske är beväpnad? Aldrig i livet att jag hade riskerat mitt liv för en främmande person. Det sociala kontraktet är dött, särskilt mellan män och kvinnor. Oftast är det kvinnors egna fel att de blir våldtagna utomhus då de tar onödiga risker utan att tänka sig för. Jag rättfärdigar inte våldtäkt, på samma sätt som jag inte rättfärdigar att folk dör för att de cyklar utan hjälm, däremot är det ett riskbeteende som personen bör vara medveten om men väljer att ignorera. Kan inte direkt säga att jag tycker synd om en person som inte ens bryr sig om sin egna hälsa och välmående. Man kan bara bry sig till den grad personen bryr sig om sig själv.
Citera
2018-10-18, 15:22
  #7
Medlem
Customizedthings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JalleKalleBalle
Om jag kunnat smyga mig på våldtäktsmannen och han inte upptäckt mig, så hade jag hittat något hårt, tex ett metalrör, och slagit med en sån jävla kraft att hela skallen spräckts.

Hade han sett mig däremot så hade jag tagit fighten, våldtäktsmän är det värsta som finns. Inget jävla lallande att ringa polis och skit, det har man inte tid med.

Sedan hade du suttit i fängelse för dråp mellan 6-10år för att du ville leka hjälte.
Citera
2018-10-18, 15:23
  #8
Medlem
Policys avatar
Jag hade försökt närma mig gärningsmannen utan att bli upptäckt, för att sedan sparka honom i huvudet och tillkalla polis.
Citera
2018-10-18, 15:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Customizedthing
Sedan hade du suttit i fängelse för dråp mellan 6-10år för att du ville leka hjälte.

Får man inte använda dödligt våld om man anser att sitt eller andras liv är i fara mot en eventuell gärningsman? Vad är rätt typ av våld och fel typ av våld i en sådan situation?
Citera
2018-10-18, 15:25
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagligmaffia
Om det var en ensam man, som låg över kvinnan och var fullt upptagen med att våldta, hade du fortfarande viljat ringa 112 innan du hjälpe våldtäktsoffret?
Det beror på hur stor mannen också är..är själv kvinna, nätt och liten. Givetvis hade jag ju velat slå in pannbenet och strimla kuken.
Citera
2018-10-18, 15:25
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Customizedthing
Jag hade inte gjort någonting. Han kanske är beväpnad? Aldrig i livet att jag hade riskerat mitt liv för en främmande person. Det sociala kontraktet är dött, särskilt mellan män och kvinnor. Oftast är det kvinnors egna fel att de blir våldtagna utomhus då de tar onödiga risker utan att tänka sig för. Jag rättfärdigar inte våldtäkt, på samma sätt som jag inte rättfärdigar att folk dör för att de cyklar utan hjälm, däremot är det ett riskbeteende som personen bör vara medveten om men väljer att ignorera. Kan inte direkt säga att jag tycker synd om en person som inte ens bryr sig om sin egna hälsa och välmående. Man kan bara bry sig till den grad personen bryr sig om sig själv.


Det där var ju bra provocerande skrivet. I Sverige får man röra sig fritt och ska kunna röra sig fritt utan att det är ens egna fel om man blir våldtagen.
Citera
2018-10-18, 15:29
  #12
Medlem
Ringa polisen då jag är kvinna.
Har många ggr tänkt på det.
Kan man lita på att svenska män hjälper till eller fegar många ur?

Var väll för länge sedan någon som blev våldtagen på fullsatt tunnelbana.
Det är för mig en gåta hur en man kan vara så feg, speciellt när det finns många andra på plats.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback