Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-18, 13:13
  #1
Medlem
SkyRaiders avatar
Är det något man inte får prata om när man gör GMU? Vad för saker skulle det kunna röra sig om?
Citera
2018-10-18, 13:28
  #2
Medlem
SophieNeveus avatar
Hade en vän som på den tiden gjorde värnplikt. Han skämtade om att han var där för att få kunskap om hur man hanterar ett vapen så att han senare skulle kunna begå masskjutningar. Det uppskattades inte.
Citera
2018-10-18, 14:16
  #3
Medlem
SkyRaiders avatar
Det var inte så jag menade. Jag undrar vad man inte får berätta för andra om det man gör
Citera
2018-10-18, 16:31
  #4
Medlem
T-80Us avatar
Väldigt lite under en normal GMU. Möjligen vissa saker under befattningsutbildningen, men det blir du varsegjord om så skulle vara fallet.

Normalt sett är det väldigt lite som är hemligstämplat på majoritetetn befattningar.

I övrigt gäller vanligt sunt förnuft. Att man inte beskriver sitt fartygs exakta positioner eller rörelsemönster på sin blogg, eller att man inte beskriver vad inställelsetiderna blev på den senaste mobiliseringsövningen när man är på krogen. Den typen av grejor.

I övrigt är det överlägset minst hemliga ting man inte kan berätta om i armen.
Citera
2018-10-18, 18:33
  #5
Medlem
SYSTEMexes avatar
Det ända jag skrev på papper på att inte använda var det man lärde sig under närkampspassen.

Du får inte sprida info om saker på ett skyddsobjekt, t.ex var vapen och mobförråd finns. Kryptonycklar och hemligstämplad ibfo får du naturligtvis inte sprida men det är inte bara för gmu:are
Citera
2018-10-18, 20:01
  #6
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkyRaider
Är det något man inte får prata om när man gör GMU? Vad för saker skulle det kunna röra sig om?

Det får du reda på såklart. Precis som att du inte får fotografera utan fototillstånd.

Inte märkvärdigare än att man inte får prata om allt som händer på ett företag heller om det t.ex rör produktutveckling.
Citera
2018-10-21, 01:09
  #7
Medlem
meganegerdases avatar
Det skulle vara direkt obra att prata högt om att ni t.ex ska ut på övning och lämnar Eksjö Garnison runt 9-bläcket i civil buss med destination Kosta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback