Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-18, 12:40
  #1
Medlem
Jag titta på en youtube video där en läkare prata om sin syster om när hon sluta röka, så blev hon överviktig, och fick ännu värre hälsoproblem än vad rökandet gjorde.

Nu är min fråga inte om att röka cigaretter, men om nikotin (i form av snus, vape, eller annat) är värre än socker?

Vi vet ju att socker i sig inte är farligt, men det leder till att man överäter.

Vill veta om det finns någon forskning eller länkar om detta?

Vad tror ni? Vad har ni sett hos andra?

Är det värt att börja med nikotin för att minsta på sötsuget?
Citera
2018-10-18, 12:43
  #2
Medlem
SektenAnderssons avatar
Jag kan rekommendera snus som motpol till socker om man nu måste ha fysisk hjälp när disciplinen tryter
Citera
2018-10-18, 13:00
  #3
Medlem
Customizedthings avatar
Beror ju på hur mycket socker och hur mycket nikotin vi pratar om. Jag tror personligen att nikotinhetsen är överdriven och att det finns många andra anledningar till cancer och hjärt- kärlsjukdomar, tex socker. Jag är ganska övertygad om att raffinerat socker är skadligare än tex snusning. När det kommer till rökning så är det helt klart skadligare än sockerätande till en viss gräns, finns ju det som äter så pass mycket socker att de dör när de är i 40årsåldern pga övervikt. Beror som sagt på.

Vet att rökning hämmar hungern, men känns onödigt att sätta igång med det bara för det.
Citera
2018-10-18, 13:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Customizedthing
Beror ju på hur mycket socker och hur mycket nikotin vi pratar om. Jag tror personligen att nikotinhetsen är överdriven och att det finns många andra anledningar till cancer och hjärt- kärlsjukdomar, tex socker. Jag är ganska övertygad om att raffinerat socker är skadligare än tex snusning. När det kommer till rökning så är det helt klart skadligare än sockerätande till en viss gräns, finns ju det som äter så pass mycket socker att de dör när de är i 40årsåldern pga övervikt. Beror som sagt på.

Vet att rökning hämmar hungern, men känns onödigt att sätta igång med det bara för det.

Men man kan ju få i sig nikotin utan rökning. Vape, snus o tuggummi. Undrar mer om sånt.
Citera
2018-10-18, 13:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubicorn
Jag titta på en youtube video där en läkare prata om sin syster om när hon sluta röka, så blev hon överviktig, och fick ännu värre hälsoproblem än vad rökandet gjorde.

Nu är min fråga inte om att röka cigaretter, men om nikotin (i form av snus, vape, eller annat) är värre än socker?

Vi vet ju att socker i sig inte är farligt, men det leder till att man överäter.

Vill veta om det finns någon forskning eller länkar om detta?

Vad tror ni? Vad har ni sett hos andra?

Är det värt att börja med nikotin för att minsta på sötsuget?


Lite mycket antaganden här tycker jag.

Men tex :
Nästan alla äter godis eller något med tillsatt socker. Är 100% i Sverige överviktiga? Nej. Inte ens 50% i Sverige räknas som överviktiga. Leder tillsatt socker till översättning? Tycker jag inte. Samtidigt så mättar tillsatt socker dåligt så jag förstår att det kan göra att man äter mer. Men vet man om detta så ska det inte vara några problem då man kan äta grönsaker.

Så ska man börja med nikotin för att man inte kan motstå socker? Att lösa ett problem med ett annat är sällan en bra lösning.

Själv lärde jag mig äta rätt som lösningen på problemet. Visst. Jag var väl 35 när jag började intressera mig så det gick inte på en dag. Men några år senare är det stor skillnad.
Citera
2018-10-18, 13:17
  #6
Medlem
Europes avatar
Det bör nämnas att överkonsumtion av socker, inte socker i sig, är hälsovådligt. Sedan är det inte i första hand nikotinet som är det skadliga om man t.ex. röker cigaretter, även om nikotinet är väldigt beroendeframkallande. Jag har för mig att nikotin eventuellt har en förebyggande effekt mot demens m.m.

Jag, som håller på att sluta röka efter att ha varit kedjerökare nästan hela mitt liv, ser till att samtidigt vara fysiskt mer aktiv med styrke- och konditionsträning, samt ser till att inte ersätta rökandet med småätande. Jag håller även lite hårdare koll på min diet (uppbackat av min sambo, som är ännu bätte än jag på att laga mat), så jag planerar att snarare gå ned i vikt istället för att gå upp. Jag äter nu initialt lite nikotinpreparat för att inte bli helt förstörd, men ser dels till att inte överkonsumera dem som jag har gjort när jag har försökt sluta röka tidigare, samt kommer att se till att avvänja mig från dem så småningom.

Hur som helst behöver vi socker för att överleva, medan vi behöver inte nikotin till att göra det.
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-10-18 kl. 13:19.
Citera
2018-10-18, 15:34
  #7
Medlem
Dimaks avatar
Socker.... fan vilket jobbigt beroende blev av med det för 3,4 år sen kom tillbaka och började missbruka godis och chips läsk igen, dag 4 utan socker..
Citera
2018-10-18, 16:53
  #8
Medlem
hieroboams avatar
Nikotin är faktiskt inte särskilt farligt i sig, ett sockermissbruk hade varit värre än missbruk av nikotintuggummin, men röker man är det illa.
Citera
2018-10-18, 19:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubicorn
Jag titta på en youtube video där en läkare prata om sin syster om när hon sluta röka, så blev hon överviktig, och fick ännu värre hälsoproblem än vad rökandet gjorde.

Nu är min fråga inte om att röka cigaretter, men om nikotin (i form av snus, vape, eller annat) är värre än socker?

Vi vet ju att socker i sig inte är farligt, men det leder till att man överäter.

Vill veta om det finns någon forskning eller länkar om detta?

Vad tror ni? Vad har ni sett hos andra?

Är det värt att börja med nikotin för att minsta på sötsuget?
Hälsotrenden är bra med måtta nu är de anoroxia patienter som pratar spenat 2 hekto är som 10 jordnötter typ.När jag själv sluta röka maj 1995 blev de smak på mat förut smaka de askkopp. De är kostrådgivare när de gäller kosten.Dom magerlagdas julafton.
Citera
2018-10-18, 22:36
  #10
Avstängd
qirteros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Socker.... fan vilket jobbigt beroende blev av med det för 3,4 år sen kom tillbaka och började missbruka godis och chips läsk igen, dag 4 utan socker..

Det är sjukt hur man tappar sötsuget helt när man äter bra och håller sig borta från godis, bakelser m.m.
Jag ser bakelser och blir illamående nu när jag ätit bra en längre period, socker är abra ett jävla beroende som är minst lika skadligt som nikotin.
Citera
2018-10-18, 22:38
  #11
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Det är sjukt hur man tappar sötsuget helt när man äter bra och håller sig borta från godis, bakelser m.m.
Jag ser bakelser och blir illamående nu när jag ätit bra en längre period, socker är abra ett jävla beroende som är minst lika skadligt som nikotin.
Ja precis, när jag började träna och äta bra mår jag jävligt bra och som du skrev så tappar man sötsuget direkt.
Citera
2018-10-19, 12:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Det är sjukt hur man tappar sötsuget helt när man äter bra och håller sig borta från godis, bakelser m.m.
Jag ser bakelser och blir illamående nu när jag ätit bra en längre period, socker är abra ett jävla beroende som är minst lika skadligt som nikotin.

Du kanske ser på sötsaker annorlunda? Jag tror inte man slutar med godis bara för att man tränar utanför att man ser på det annorlunda. Helt plötsligt har man ett motiverande syfte till att tex äta grönsaker och kyckling.

Vad tycker du om denna fundering?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback