Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-18, 08:53
  #1
Medlem
Fosterlands avatar
Tjena!

Jag befinner på en camping norr om Polcirkeln och någon gång nästa år så kommer vi förhoppningsvis att få fiber indraget till bostadhuset.

Min plan är då att installera ett privat nätverk för hemmaanvändande med allt vad det innebär, men jag vill även erbjuda internet till gästerna. Ungefär 50 meter från huset har vi ett tillbyggnadshus. Hit tänker jag gräva ner en TP-kabel och installera själva basen för campingnätet (som alltså ska vara skilt från det privata nätverket).

Campingen i sig omfattar ett 40-tal baracker och husvagnar, och jag vill täcka så stor yta som möjligt med wi-fi. Till kruxet hör att det ibland kan bli -40 grader, så eventuella repeaters/externders måste tåla kyla.

Frågor som har dykt upp hittills:

- Är det OK att dra (gräva ner) en isolerad TP-kabel vidare från huvudnätverket och sen sätta upp en router i tillbyggnadshuset och därifrån skapa ett nytt trådlöst närverk?

- Vilken hårdvara bör jag ha för att förstärka signalerna maximalt, och hur borde detta belasta nätet om ett 50-tal enheter är påkopplade samtidigt? Bör det i teorin gå att surfa lättare sidor så som Facebook, nyhetssidor etc? Streamad video kommer att bli knepigt, så långt är jag med.

- Kan man sälja tickets som ger enstaka enheter rätt att, mot en kostnad, vara uppkopplad en dag, en vecka eller en månad? Någon som vet något om detta?

Övriga tips och tankar mottages tacksamt
Citera
2018-10-18, 12:19
  #2
Medlem
kodsnickrarns avatar
Det finns TP-kabel som är avsedd att förläggas utomhus, t.ex.: https://www.webhallen.com/se/product...m-Svart-Trumma

Lämpligen lägger du dock ner rör (gul slang) som du sen drar kabeln i, det underlättar oerhört om du i framtiden
vill dra fram något annat där, eller behöver byta kabel: https://www.biltema.se/bygg/elinstal...-mm-2000036443
Djupet räcker med en 30-40cm (det behöver inte ligga frostfritt).

Sen får du placera ut "accesspunkter" lite runtikring, du får nog experimentera lite var och hur tätt
dessa behöver placeras. I princip alla wifi-routrar kan konfigureras som AP (d.v.s. man skipper WAN+router funktionen), så jag hade köpt ett gäng likadana av någon billig sort.

Sen skulle nog jag konfa routern på den inkommande fibern med ett DMZ för "campingnätet" så att gästerna ligger inte kommer åt dina egna interna servrar/datorer.

Vad det gäller "pay as you go" el.dyl. har jag ingen aning vilka lösningar som finns, men det går nog att googla upp det - kolla på dem som levererar "hotell-nät" t.ex.

Edit: kylan tror jag är ett mindre problem om grejerna får stå på hela tiden kommer de alstra sin egen värme. Det som kan knäcka (gäller väl främst hårddiskar o sånt) är snabba temperaturskillnader, t.ex. om man slår på en dator som är -40 så kan det bildas kondens o.dyl. Men är grejerna igång hela tiden så ska det nog funka.
Du bör nog sätta dem lite väder&solskyddat iaf.

/K
__________________
Senast redigerad av kodsnickrarn 2018-10-18 kl. 12:23.
Citera
2018-10-18, 12:39
  #3
Medlem
Gräv du ner en TP-kabel och sätt upp ett gästnätverk antingen inne hos dig först eller i i tillbygnadshuset.

Hur stor är campingen (längd och bredd) och hur långt från huset är det?

Bäst vore ju om det räckte att sätta en eller två accesspunkter inomhus i själva huset riktade ut mot campingen. Annars är det alltid bättre om du kan dra ytterligare en sladd mot campingen där du kan sätta en utomhusAP. (Repeaters/extenders är så överskattade).

Ett eget samlingsrum med Internet dit de kan gå och sätta sig som behöver det, är annars en bra start! (för att t.ex kolla behovet - många har ju "eget Internet" i sina mobiler [beror ju lite på hur mobiltäckningen är därute]).

Om du har fiber (minst 100 MB) så kommer det räcka gott och väl till 50p (om nu inte alla samtidigt vil streama film - men de tror jag inte de gör).

Ang ticketförsäljning av Internet så får du här en del förslag:

1) Det finns controllers som kan administrera rättigheter/tillgång och lösenord på ett smidigt sätt, men då kommer allt kosta mer och kräva en lite svårare mjuvaruinstallation.

2) Sätt ett eget lösenord, samma för alla - som du själv byter när du tycker det är lämpligt (en gång i veckan, månaden, per säsong?). Lätt att administrera, skriva färdiga lappar etc etc. (Eller.... om du inte har några andra nära din camping - ta bort lösenordet och ha det öppet - Superuppskattat av gästerna! (jag vet)).

3) Tänk på att om du tar betalt för detta, så ökar kravet från gästen på en stabil uppkoppling. Ingen vill betala och sen tycka att det var "dålig täckning" eller svajigt etc....

Och du - ett fiberInternet är känsligare än kopparditot, så räkna med att nån kabel kan grävas av nånstans och föranleda nån/några dagars nertid när det händer- så om möjligt gör inte allt jätteberoende av detta!
__________________
Senast redigerad av Knightor 2018-10-18 kl. 12:42.
Citera
2018-10-18, 15:22
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Tjena!

Jag befinner på en camping norr om Polcirkeln och någon gång nästa år så kommer vi förhoppningsvis att få fiber indraget till bostadhuset.

Min plan är då att installera ett privat nätverk för hemmaanvändande med allt vad det innebär, men jag vill även erbjuda internet till gästerna. Ungefär 50 meter från huset har vi ett tillbyggnadshus. Hit tänker jag gräva ner en TP-kabel och installera själva basen för campingnätet (som alltså ska vara skilt från det privata nätverket).

Campingen i sig omfattar ett 40-tal baracker och husvagnar, och jag vill täcka så stor yta som möjligt med wi-fi. Till kruxet hör att det ibland kan bli -40 grader, så eventuella repeaters/externders måste tåla kyla.

Frågor som har dykt upp hittills:

- Är det OK att dra (gräva ner) en isolerad TP-kabel vidare från huvudnätverket och sen sätta upp en router i tillbyggnadshuset och därifrån skapa ett nytt trådlöst närverk?

- Vilken hårdvara bör jag ha för att förstärka signalerna maximalt, och hur borde detta belasta nätet om ett 50-tal enheter är påkopplade samtidigt? Bör det i teorin gå att surfa lättare sidor så som Facebook, nyhetssidor etc? Streamad video kommer att bli knepigt, så långt är jag med.

- Kan man sälja tickets som ger enstaka enheter rätt att, mot en kostnad, vara uppkopplad en dag, en vecka eller en månad? Någon som vet något om detta?

Övriga tips och tankar mottages tacksamt

Köp UniFi-noder från Ubiqiti. Klart. Allt du beskriver, inklusive betalningsintegration ingår som standard.
Citera
2018-10-18, 15:30
  #5
Medlem
Om du vill hålla på med engångslösenord så är nyckelordet du ska söka efter: "Captive Portal". Om du exempelvis skaffar en router som kör pfSense så har den stöd för Captive Portal. Men som redan nämnts så ifall du tänker ta betalt för dessa engångskoder så kommer ju folk också kräva att nätverket fungerar. Och det är nog inte rimligt att med endast en enda AP klara av att täcka hela området. Jag skulle själv gissa på att det behövs 5-10 AP:n för att täcka 40 stugor. Som riktgivande brukar man väl säga att man inte ska överskrida 20 anslutna klienter till en enskild AP, men detta gäller ju när klienterna ligger tätt, och ifall stugorna är utspridda på ett större område så kommer ju avståndet emot i stället.

Ifall du hittar billiga sommararbetare eller liknande så är nog den bästa lösningen att dra nätverkskabel till alla dessa 5-10 AP:n. Men ifall arbetskraften är för dyr kan det kanske vara förmånligare att ansluta AP:na via radio. Exempel på hur man gör detta professionellt, dock i lite större skala än vad du efterfrågar, hittar du exempelvis hos: https://dbiua.org/

Eller sen sätter du helt enkelt endast en AP i servicebyggnaden och konstaterar att folk får gå dit för att kunna surfa.
Citera
2018-10-19, 09:38
  #6
Medlem
Fosterlands avatar
Tack för svar,

Tanken är att erbjuda främst sociala medier och nyheter, exempelvis Facebook, Instagram och liknande men inte lämna några garantier för videotjänster som Youtube och Netflix. Campingen ligger i radioskugga och har man tur kan man få fram ett SMS då och då, men att surfa är helt uteslutet. Därav har jag planer på att erbjuda trådlöst internet för lite ”mindre datatunga” sidor och tjänster, så att säga. Gästerna här är mycket medvetna om begränsningarna, vilket jag även tänker informera om före eventuell försäljning av nätverket. Tanken med nätverket är att gästerna ska kunna hålla sig uppdaterade via mail, läsa nyheter och kolla sociala medier. Ungefär.

Uppskattningsvis rör sig ytan om ungefär 300 x 300 meter, så det är inga fasliga ytor vi pratar om. Upplägget är sådant att man hyr platser årsvis, så det är väldigt sällan gäster som bara stannar över helgen utan det är återkommande personer som jag lärt känna personligen.

Jag har kollat runt lite på tips, och funderat på om man kanske ska köra ett nätverk i bostadshuset och sedan konfigurera ett gästnätverk med förstärkta antenner utifrån bostadshuset. Jag tänker något sådant: https://www.kjell.com/se/sortiment/d...utomhus-p30226

Är det någon som har erfarenhet av denna, eller liknande, Wi-Fi-antenner? Att den klarar upp till 500m säger ju egentligen inte så mkt om hur den fungerar i praktiken.

Börjar fundera på att sälja personliga tickets, och så får jag själv mata in lösenordet i de enskilda enheterna. Nackdelen är ju att folk kan dela lösenordet med varandra ifall de vet hur man gör, men fördelen blir ju otroligt mycket mindre arbete.

Jag ska fundera några varv till, och tack alla som skrivit. Om ni har någon idé, något jag inte tänkt på eller liknande, så är jag tacksam för inputs.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback