Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-18, 06:53
  #1
Medlem
Mickej79s avatar
Jag undrar om jag kan använda Google foto som backup på mina foton o då samtidigt kunna tanka ner dem från Google till min dator på ett enkelt sätt o utan att foton blir förstörd i komprimering o så foto filen är i original som tankas ner?
Citera
2018-10-18, 07:13
  #2
Avstängd
Densvartadildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickej79
Jag undrar om jag kan använda Google foto som backup på mina foton o då samtidigt kunna tanka ner dem från Google till min dator på ett enkelt sätt o utan att foton blir förstörd i komprimering o så foto filen är i original som tankas ner?
Ja det går och jag använde själv denna funktionalitet innan jag flyttade mina bilder till Flickr.

Tanken är väl att Google Photos använder sig av Google Drive för att synkronisera dina foton. Istället för att dina bilder laddas upp på Google Drive och delas med anslutna enheter så ansluter Google Drive till Google Photos och skapar en mapp som heter "Photos" där bilderna hamnar.

Citera mig inte på detta dock då det är skrivet ur minne.
Citera
2018-10-18, 11:59
  #3
Medlem
Mickej79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Densvartadildon
Ja det går och jag använde själv denna funktionalitet innan jag flyttade mina bilder till Flickr.

Tanken är väl att Google Photos använder sig av Google Drive för att synkronisera dina foton. Istället för att dina bilder laddas upp på Google Drive och delas med anslutna enheter så ansluter Google Drive till Google Photos och skapar en mapp som heter "Photos" där bilderna hamnar.

Citera mig inte på detta dock då det är skrivet ur minne.

Dom foton jag skickar upp på Google foto o låter Google foto synka till Google Drive o dom foton som hamnar på Google Drive verkar inte platsen vara kvar på där foto togs tyvärr. Blir svårt att svara om man inte citerar? Åtminstone hitta jag ingen annan funktion i mobilen. Ska tillägga att jag inte varit så aktiv på ett tag o glömt hur en del funktioner funkar här inne. :-)
Citera
2018-10-18, 14:09
  #4
Avstängd
Densvartadildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickej79
Dom foton jag skickar upp på Google foto o låter Google foto synka till Google Drive o dom foton som hamnar på Google Drive verkar inte platsen vara kvar på där foto togs tyvärr. Blir svårt att svara om man inte citerar? Åtminstone hitta jag ingen annan funktion i mobilen. Ska tillägga att jag inte varit så aktiv på ett tag o glömt hur en del funktioner funkar här inne. :-)
Du citerade mig korrekt.

Att platsen försvinner innebär att "geotaggen" tagits bort eller att "EXIF-data" har modifierats från att du laddat upp det tills då du laddat ner det.

På den vägen, d.v.s. antingen i Google Drive eller Google Photos, försök hitta en inställning som liknar "Save raw file", "Don't modify exif" osv.

Eller googla: "How to preserve exif data google photos google drive".
Citera
2018-10-18, 15:43
  #5
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Densvartadildon
Ja det går och jag använde själv denna funktionalitet innan jag flyttade mina bilder till Flickr.

Tanken är väl att Google Photos använder sig av Google Drive för att synkronisera dina foton. Istället för att dina bilder laddas upp på Google Drive och delas med anslutna enheter så ansluter Google Drive till Google Photos och skapar en mapp som heter "Photos" där bilderna hamnar.

Citera mig inte på detta dock då det är skrivet ur minne.
Det stämmer. Alla bilder man laddar upp på Google Foto lagras egentligen i Drive, bara att appen Foto gör att du kan ha en bra överblick. Själv använder jag detta och har köpt mig 100GB för 19kr eller vad det kostar och då kan man ladda upp bilderna i original kvalitet. Kör man på den fria versionen (man har ändå 30GB) så kommer Foto att ladda upp bilder högupplöst (det finns nån maxgräns där) och då tappar man ju lite i kvalitet.
Citera
2018-10-18, 16:14
  #6
Avstängd
Densvartadildons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Det stämmer. Alla bilder man laddar upp på Google Foto lagras egentligen i Drive, bara att appen Foto gör att du kan ha en bra överblick. Själv använder jag detta och har köpt mig 100GB för 19kr eller vad det kostar och då kan man ladda upp bilderna i original kvalitet. Kör man på den fria versionen (man har ändå 30GB) så kommer Foto att ladda upp bilder högupplöst (det finns nån maxgräns där) och då tappar man ju lite i kvalitet.
Detta är viktigt! I samband med det så modiferas alltså filen och det kan hända att resultatet av modifieringen är att exif-datan går förlorad.

TS, det låter som att lösningen på ditt problem är att uppgradera kontot. Detta kan du göra genom att prenumerera på Google Drive. 100gb är nog minsta/billigaste och jag minns också summan 19:- per månad.

Då låter det som att förutom att du får extra utrymme så lagras även originalbilden. Då borde exif-datan, d.v.s. platsen där du tog bilden (m.fl.) kvar.

Frågan är, är det värt 19:-/månad?

Om du är en väldigt inaktiv snusare så kan du varannan månad köpa en dosa Brukssnus lös, om du på väg till affären plockar några par burkar och pantar dom.

19:- täcker även kostnaden av läsk som jag dricker varje månad, dricker du lika mycket/lite som jag så kan du förhoppningsvis lösa ditt problem i TS för samma pris som läskbudgeten.

Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback