Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-18, 00:39
  #1
Avstängd
Kick88s avatar
Hej,

Under en promenad i min lilla stad där jag passerade en av stadens biografer började jag fundera på ordet biograf.

Varför heter det egentligen så? Det måste vara ett väldigt svenskt ord?

En biograf är väl snarast en person som skriver en persons biografi? Eller möjligen spökskrivare.

Ordet har heller ingen motsvarighet i något annat språk, vad jag känner till åtminstone?
Citera
2018-10-18, 00:43
  #2
Medlem
Sooks avatar
Ordet "Biografen" påträffades första gången i januari 1899 i en tidningsannons i Stockholm där det lovades "Lefvande bilder i naturlig storlek". Förmodligen var det filmprojektorns namn som avsågs i annonsen liksom i en annan annons från 1901 för filmvisning med "Elektro-Motor-Biografen". Redan på tidiga 1900-talet användes "biograf" och senare bara "bio". Det är endast i Sverige och Danmark som ordet används med denna innebörd.

En dansk förklaring

https://sproget.dk/raad-og-regler/ar...ase/SV00001140
__________________
Senast redigerad av Sook 2018-10-18 kl. 00:53.
Citera
2018-10-18, 01:19
  #3
Avstängd
Kick88s avatar
Tack för svaret måste jag väl säga! I ärlighetens namn trodde jag inte att svaret skulle komma så snabbt.

Nåväl. Jag uppskattar snabbheten i din replik!

Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ordet "Biografen" påträffades första gången i januari 1899 i en tidningsannons i Stockholm där det lovades "Lefvande bilder i naturlig storlek". Förmodligen var det filmprojektorns namn som avsågs i annonsen liksom i en annan annons från 1901 för filmvisning med "Elektro-Motor-Biografen". Redan på tidiga 1900-talet användes "biograf" och senare bara "bio". Det är endast i Sverige och Danmark som ordet används med denna innebörd.

En dansk förklaring

https://sproget.dk/raad-og-regler/ar...ase/SV00001140
__________________
Senast redigerad av Kick88 2018-10-18 kl. 01:24.
Citera
2018-10-18, 09:38
  #4
Medlem
Europes avatar
"Bio" kommer från grekiskans 'bios', som betyder 'liv' (se t.ex. 'biologi', från grekiskans 'bios' och 'logia', som betyder "studerandet av"). 'Graf' kommer från grekiskans 'att skriva' eller 'att rita' (tänk t.ex. att ritandet av en matematisk funktion kallas en graf). Kort sagt betyder ordet 'biograf' ungefär "rita/teckna/måla med liv".

Edit: Jag kom på ett bra exempel, nämligen 'biografi', som ju betyder ungefär en 'livsteckning' eller 'skrivning om någons liv', som består av en persons livsskildring. Den som skriver en biografi kallas i sin tur för 'biograf', d.v.s. exakt samma ord som används för en lokal ägnad åt offentliga filmvisningar.
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-10-18 kl. 09:46. Anledning: Edit
Citera
2018-10-18, 10:11
  #5
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Hej,

Under en promenad i min lilla stad där jag passerade en av stadens biografer började jag fundera på ordet biograf.

Varför heter det egentligen så? Det måste vara ett väldigt svenskt ord?

En biograf är väl snarast en person som skriver en persons biografi? Eller möjligen spökskrivare.

Ordet har heller ingen motsvarighet i något annat språk, vad jag känner till åtminstone?

Är Bio & Graph verkligen väldigt svenska ord tror du?
Konstigt nog måste det vara att grekerna förstår dem utan någon tolk.

När utlänningar lär sig svenska blir denna "biograf" ett rätt knep eftersom det betyder lite annan sak på mesta andra språk, precis som du beskrev ovan.
Därför undrar jag om du kanske har något annat modersmål ifall du "vågar" fundera såhär över ordets betydelse?
Det som i Sverige heter "bio-graf" kallas i andra länder för "cinemato-graf".
På ryska förkortas det till "kino" i talspråket precis som på svenska blir det "bio".
Citera
2018-10-18, 10:19
  #6
Medlem
ulrikasborgs avatar
Har för mig att sydafrikanerna talar (eller kanske rättare sagt talade) om bioscope.
Citera
2018-10-18, 10:49
  #7
Medlem
Ostrobothnias avatar
Bio är gångbart både på finska och svenska i Finland, dessutom är slangordet för film på finska leffa inlånat från tidgare nämnda lefvande bilder.
Citera
2018-10-18, 12:11
  #8
Medlem
Förr i tiden gick man på kinne i Göteborg, alltså cinematografen, men vi var väl lite mer kontinentala än stockholmarna. Idag kan man få höra en lärare fråga sina elever om de vill "kolla på bio". I mina öron låter det som att själva byggnaden skall beskådas, men tiderna förändras.
Citera
2018-10-20, 15:44
  #9
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Förr i tiden gick man på kinne i Göteborg, alltså cinematografen, men vi var väl lite mer kontinentala än stockholmarna. Idag kan man få höra en lärare fråga sina elever om de vill "kolla på bio". I mina öron låter det som att själva byggnaden skall beskådas, men tiderna förändras.

Ja! Lite rynkar man på öronen när man får frågan "Ska vi se en bio?".
Citera
2018-10-21, 10:41
  #10
Medlem
JanTalibans avatar
Ordbildningar är väl i regel väldigt ologiska. Så nog är det underligt att så många nationer ändå har enas om en och samma betydelse av tex kinematograf ”rörelsebild”. Eller tex fotograf ”ljusbild” (som man ju inte alls besöker för att titta på bilder). Eller autograf ”självbild”, biograf ”lajvbild”, telegraf ”fjärrbild”, osv.

Vill påminna om att teater egentligen är något – vadsomhelst – som har framplockats för att tittas närmare på (från början faktiskt även som skräckexempel); tex en patient på ett operationsbord. Eller att orkester egentligen betyder ungefär ”dansgolv” (eller möjligen typ ”orkesterdike”, men absolut inte ”uppsättning av musicerande personer”).

Ordet teater lär förresten på svensk medeltid ha missuppfattas som plural, alltså där ett teat (inte en) betyder ungefär en gest eller en replik.
Citera
2018-10-21, 11:59
  #11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Ja! Lite rynkar man på öronen när man får frågan "Ska vi se en bio?".

Inte på näsan då?

Har faktiskt aldrig hört någon säga att de ska se en bio.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback