Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-17, 23:22
  #1
Medlem
Lonewolf17s avatar
Vad har ni för recept på hemgjorda myggmedel? Skall upp till Lappland till våren till ett torp då, och det finns en gigantisk myr i närheten å en lite mindre myr på andra sidan så mygg och knott finns det gott om
Citera
2018-10-17, 23:36
  #2
Medlem
SlapBasss avatar
Har för mig att lavendel funkar fint mot mygg, är inte helt säker dock. Om det funkar så borde det ju funka att göra t.ex. egen lavendelolja genom att låta det puttra på låg värme i 20 minuter i lite kokosolja som du sedan kan smeta in dig med, om du föredrar det framför att gnugga in kroppen med den råa lavendeln dvs.
Citera
2018-10-18, 01:24
  #3
Medlem
Du går in på macken och köper myggmedlet beckolja, så är myggen långt långt borta ifrån dig.
Citera
2018-10-18, 01:40
  #4
Medlem
revodnebs avatar
Denna funkar bra för mig (Nordic summer):

https://fiskehornan.com/myggskydd/my...rsal-smorning/

Man luktar som en tjärad tamp och ser ut som en insmord marinkårssoldat, men det funkar.

https://www.alamy.de/stockfoto-portr...-59168462.html

Edit:
Tror jag haft min burk nu i +10 år, den tar aldrig slut...

Nåt recept har jag inte. Har hört att man kan smörja in sig med kaffesump, inget jag provat dock. Nordic summer luktar bättre!
__________________
Senast redigerad av revodneb 2018-10-18 kl. 01:44.
Citera
2018-10-18, 03:54
  #5
Medlem
448s avatar
Svenskt myggmedel har 20% DEET - beställ från UK så kan man få 100% DEET.

DEET är taskigt mot syntetmaterial så kör på 50 prosse så räcker det.100 eller 80 kan man också ha men bara smeta på huden isåfall o inte spraya kläder
Citera
2018-10-18, 06:11
  #6
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Du går in på macken och köper myggmedlet beckolja, så är myggen långt långt borta ifrån dig.

Där har du grejerna. Är inte bara myggen som håller sig på avstånd då
Citera
2018-10-18, 06:52
  #7
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det enda som funkar bra är myggmedel med DEET. Läs innehållsförteckningen!
Citera
2018-10-18, 21:21
  #8
Medlem
tastass avatar
Brukar blanda Beckolja och Djungelolja 50/50, funkar hyggligt.

Vill man inte gå runt och lukta tjärad märling så kan man prova hur dte funkar med Thermacell, provade kompisens enhet i somras och den funkade finfint, vet dock inte hur den klarar sig i riktigt myggtäta områden.
Citera
2018-10-19, 07:24
  #9
Medlem
448s avatar
Thermacell fungerar väldigt bra i extrema myggområden - det kan vara helt tomt runt spridningsområdet.

Det som avsöndras är som likdoft för en människa , myggena måste därifrån och sticker dom inte så dör dom desutom.

Så med Thermacell kan man stå och fiska vid den extremt myggtäta tjärnen i t-shirt
Citera
2018-10-19, 07:34
  #10
Medlem
Myggmedlet ”mygga”, finns ingen anledning att gegga med beckolja och skit, du blir inte biten på områden sprayade med mygga. En Thermacell är också riktigt effektivt.

Är du där det finns mygg på riktigt är det heltäckande kläder och hatt med nät som gäller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback