Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-11-04, 18:14
  #49
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Eh, nej. Olika språk har olika syntax och olika nyckelord, så att ha separata lägen för olika språk är fortfarande meningsfullt. Den relevanta skillnaden ligger i vad som färgläggs, inte med vilken färg.

Det vore jättecharmigt om du slutade lägga ord i min mun, det börjar bli en smula irriterande.
Då föreligger ju standarder över vad som färgläggs. Jag skrev datatyper etc, där jag menade vad som färgläggs för olika slags klasser/datatyper/variabler eller vad allt nu heter.

Jag kan inte rå för att du har svårigheter att uttrycka dig i skrift. Jag sa jag är inte insatt i detta. Du sa det finns inga standarder. Uppenbarligen finns det standarder över vad som färgläggs eftersom du nu säger det finns standarder. Och det är ju det som är relevant.

Om detta förslag implementeras så kan ju du få välja vilka färger som ska användas. För det var ju sååå unikt vilka färger som väljs. Jag förväntar mig något riktigt groundbreaking ty det finns ju inga normer gällande vilka färger man bör ha. Senapsgult, white widow green, blue owl, blushing peach och whispering red ska vara trendigt har jag hört.

Men vi litar förstås på din raffinerade smak gällande färgkodningen.
Citera
2018-11-04, 18:34
  #50
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Då föreligger ju standarder över vad som färgläggs. Jag skrev datatyper etc, där jag menade vad som färgläggs för olika slags klasser/datatyper/variabler eller vad allt nu heter.

Jag kan inte rå för att du har svårigheter att uttrycka dig i skrift. Jag sa jag är inte insatt i detta. Du sa det finns inga standarder. Uppenbarligen finns det standarder över vad som färgläggs eftersom du nu säger det finns standarder. Och det är ju det som är relevant.

Om detta förslag implementeras så kan ju du få välja vilka färger som ska användas. För det var ju sååå unikt vilka färger som väljs. Jag förväntar mig något riktigt groundbreaking ty det finns ju inga normer gällande vilka färger man bör ha. Senapsgult, white widow green, blue owl, blushing peach och whispering red ska vara trendigt har jag hört.

Men vi litar förstås på din raffinerade smak gällande färgkodningen.
Ursäkta. Om jag hade vetat att detta var ett såpass känsligt ämne för de som inte är insatta i frågan så hade jag kunnat lägga till en mer förklarande text kring vad syftet med syntax highlighting är och varför olika språk har olika färgregler.

Syntax highlighting är menat att göra källkod enkel för en människohjärna att processera snabbt och effektivt, genom att markera textstycken i t.ex. särskilda färger.

Detta adderar en till dimension i texten som människan kan använda för att snabbt processera de relevanta delarna.

Eftersom olika språk fungerar olika så bör de också färgas utefter hur det fungerar för bäst resultat.


Eftersom syftet är att lägga till en ny dimension av data (i form av t.ex. färg) för att markera varje teckens funktion så blir det helt enkelt fel när man påstår att t.ex. en sträng är till första delen en funktion och andra halvan är en variabel. Det är helt enkelt fel, det ska markeras som en sträng om det är en sträng.



En annan fördel med detta förslaget är att det skulle uppmuntra till korrekt markering av vilken kod det är man postar. Detta skulle möjliggöra framtida förbättringar längre tillbaka i tiden.

T.ex. om man skulle vilja införa en fin "kör kod"-funktionalitet. Genom att ha uppmuntrat markering av rätt språk i ett tidigt skede så hade det resulterat i att även tidigare trådar får den funktionen.

Dessutom blir nog maskinläsare som Google glada när man inte behöver ljuga om att allt är PHP-kod.

Syntax highlighting skulle alltså;
- Förbättra läsbarheten (och därmed svaren och trådatartens kvalitet)
- Öppna upp för potentiell framtida funktionalitet i äldre trådar eftersom mer kod kommer att vara korrekt markerad.
- Göra datorer glada
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-11-04 kl. 18:54.
Citera
2018-11-04, 18:37
  #51
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Ursäkta. Om jag hade vetat att detta var ett såpass känsligt ämne för de som inte är insatta i frågan så hade jag kunnat lägga till en mer förklarande text kring vad syftet med syntax highlighting är och varför olika språk har olika färgregler.

Syntax highlighting är menat att göra källkod enkel för en människohjärna att processera snabbt och effektivt, genom att markera textstycken i t.ex. särskilda färger.

Detta adderar en till dimension i texten som människan kan använda för att snabbt processera de relevanta delarna.

Eftersom olika språk fungerar olika så bör de också färgas utefter hur det fungerar för bäst resultat.
Ja?

Man sa i tråden att PHP funkar utmärkt för detta, eftersom det finns inga standarder.

Sedan säger man det finns visst standarder där olika språk highlightar olika delar.

Man säger det finns standarder och det finns inte standarder på samma gång. Helsnurrigt.
Citera
2018-11-04, 18:49
  #52
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Ja?

Man sa i tråden att PHP funkar utmärkt för detta, eftersom det finns inga standarder.

Sedan säger man det finns visst standarder där olika språk highlightar olika delar.

Man säger det finns standarder och det finns inte standarder på samma gång. Helsnurrigt.
Ah. Hmm, ursäkta (på riktigt, inte ironiskt nu ). Jag missförstod nog din ståndpunkt eller poäng.

Tyvärr så har vår kära Poes lag visat för oss att ironi lär ofta missuppfattas på forum. Så jag som precis kom tillbaka i tråden blev lite förvirrad eftersom jag inte vet vad som är riktiga ståndpunkter eller ej eftersom jag bara skummat igenom svaren


Men men, jag fick i alla fall några ytterligare argument publicerade ifall någon skulle motsätta sig korrekt syntax highlighting

Edit:
Det var visst tempeZZt som motsatte sig korrekt syntax highlighting.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-11-04 kl. 19:02.
Citera
2018-11-20, 10:22
  #53
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Det är en bra tanke, jag har tidigare skrivit många userscripts, men tyvärr är de låsta till webbläsaren på min dator.
70% av tiden jag använder Flashback är via mobil, och den webbläsaren (kanske till och med hela iOS?) verkar tyvärr inte tillåta userscripts.

Det hade dock varit en dröm.

Satt och letade alternativ som tillät userscripts för ett par dagar sedan faktiskt.
Mest primärt för att kunna cache:a sidor i en tråd när man är på resande fot vilket skulle förbättra den delen. Vad jag såg finns det, men kräver givetvis då att man använder en annan webbläsare.

Annars finns det gott om JS-libs för color coding så man behöver inte direkt skriva någon serverkod för den delen om man skulle vilja implementera det på Flashback.
__________________
Senast redigerad av sinewave 2018-11-20 kl. 10:24.
Citera
2018-11-20, 12:17
  #54
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Ja?

Man sa i tråden att PHP funkar utmärkt för detta, eftersom det finns inga standarder.

Sedan säger man det finns visst standarder där olika språk highlightar olika delar.

Man säger det finns standarder och det finns inte standarder på samma gång. Helsnurrigt.

Är på resande fot så kan inte bidra särskilt mycket just nu.

Men du och Mia-Rovy, som uppenbarligen brinner för ämnet, skulle istället kunna föreslå en lösning? Som det är nu verkar hela tråden handla om relevansen av färgkodning vilket är lite galet och något av en icke-diskussion (det är vedertaget att färgkodning är bra osv).

Att det finns x antal här som helt verkar sakna kunskaper i ämnet är också ovidkommande om man är något mer med målinriktad.

Det största hindret är nämligen:
1. Tid, någon måste modifiera koden på servrarna eller någon kod
2. Ingen av er kommer med praktiska lösningar på hur förändringarna skulle gå till

En enkel idé vore således att helt enkelt skriva ihop ett demo på hur det skulle fungera.

Ett enkelt förslag är att helt enkelt lösa det med JS:
1. Om det är en tråd (kollas enkelt via att söka efter ett id)
2. Ladda lib för color coding/syntax highlighting
3. Applicera, skriv ev. logik för att separera typ A från B osv.

Så det första jobbet blir således att hitta ett lib som det går att övertyga en moderator att dynamiskt inkludera i relevanta fall. Jag skulle personligen välja ett efter följande kriterier:
1. Snabbt att ladda (låg overhead, inte 100kb+ omotiverat skräp)
2. Snabb parsning (gärna fokus på detta)
3. Gärna 'autodetect' för språk så att man slipper skriva regler för sådant
4. Något tema som emulerar hur det ser ut år 2018 och inte 1993.
5. Klarar minst de fem mest använda språken utan problem
6. Helt fristående och kan således plockas bort i framtiden enkelt (dvs -- stör inte forumets grundfunktioner på något vis, viktigt om saker felar av okänd anledning)

När det är klart gör att det hela kan köras i en konsol (copy+paste I t ex Google Chromes konsol) och prata istället direkt med en relevant moderator och be denna testa detta/sälj in idén. Det finns ett par som har ett något högre intresse av dessa saker än andra och som, precis som alla andra människor, förmodligen inte säger nej att få mer skarpa förslag i PM.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback