Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-17, 23:52
  #13
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vad menar du?
En andrahandshyresgäst kan aldrig överta ett förstahandskontrakt mot fastighetsägarens vilja.


Ja och en BRF kommer med all sannolikhet försöka hindra att någon annan får hyra den. Det är nästan alltid en mycket bättre affär för föreningen att upplåta den som bostadsrätt till marknadspris. Hyresrätt är den i nuläget sannolikt bara för att hyresgästen valde att inte delta i ombildning utan valde att vara kvar som hyresgäst.


I övrigt förstår jag inte hur TS kan ha lämnat sin HR till bostadsförmedlingen. Det är hyresvärden som gör detta om han vill. I allmänhet är val praxis att hyresvardar förväntas lämna hälften av lediga HR till kön och hyr ut resten till vem de vill?
Citera
2018-10-18, 02:35
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelda99
Hur skulle ett byte annars gå till menar du?
Folk byter lägenheter varje dag, även triangelbyten.

Så du menar att en bostadsrättsförening kan vägra en hyresgäst att byta?
I så fall kan de vägra tills hyresgästen dör och lägenheten tillfaller föreningen.

Hur går det till exempel till när folk flyttar till en annan stad?
Enligt dig så ska båda hyresgästerna lämna sina lägenheter till bostadsförmedlingen och ställa sig i kö på nytt.
Låter inte troligt.

Är du säker på ditt svar?

Byten kan man annonsera om ja, men för att det ska gå i lås måste bytet godkännas av hyresvärden/värdarna. Har flera exempel när sånt inte gått i lås och bytet fått avbrytas.

En bostadsrättsförening är hyresvärd för lägenheten och JA de kan vägra byte. Och framförallt om hyresgästen inte ska vara motpart i ett byte.

Du menar ju egentligen inte att du vill byta utan du vill överta kontraktet. Och sånt är inte alls. Der ör ju därför folk trixar med att barnbarn skriver sig hos morföräldrar och när de flyttar till hemmet kan barnbarnet ev få rätt att överta kontraktet. Men det prövas ju även då saker som betalningsförmåga etc.
Citera
2018-10-18, 03:09
  #15
Medlem
Vanligtvis så brukar bolagen ha en kö man får stå i när man har ansökt om att få hyra.
Citera
2018-10-18, 04:57
  #16
Medlem
Onanikrems avatar
Jag har heller inge lägenhet, du får min som jag inte har om jag får din du inte har?

Allvarligt, tror inte bostadsrättsföreningen/hyresvärden godkänner ert upplägg.
Hade du varit skriven som sambo/inneboende ett år eller mer så hade du haft besittningsrätt (reglerna kan ha ändrats sen jag sist kollade)
Men ditt läge känns som det är kört tyvärr.
Citera
2018-10-18, 07:10
  #17
Medlem
Byta lägenhet när du ingen har att byta med går ju naturligtvis inte. Vad du kan göra om du vill ha en lägenhet är ju att kontakta fastighetsbolaget i detta fallet bostadsrättsföreningen och fråga om det finns möjlighet att få hyra lägenheten.
I Göteborg funkar det som så att alla de kommunala fastighetsbolagen strikt ska följa köordning efter när du är registrerad på boplats, privata kan välja sina egna köer eller villkor för vem de vill hyra ut lägenhet till.
Citera
2018-10-18, 07:30
  #18
Medlem
trottwells avatar
Noll koll!

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Jag har heller inge lägenhet, du får min som jag inte har om jag får din du inte har?

Allvarligt, tror inte bostadsrättsföreningen/hyresvärden godkänner ert upplägg.
Hade du varit skriven som sambo/inneboende ett år eller mer så hade du haft besittningsrätt (reglerna kan ha ändrats sen jag sist kollade)
Men ditt läge känns som det är kört tyvärr.

"inneboende ett år eller mer så hade du haft besittningsrätt (reglerna kan ha ändrats sen jag sist kollade)"

Nej, du har aldrig kollat, en inneboende har aldrig kunnat få besittningsrätt/förstahandskontrakt mot fastighetsägarens vilja.

För sambon krävs det i normalfallet tre års sammanboende för att ha möjlighet att överta kontraktet. Inte ett år som du påstår.

http://www.hyresnamnden.se/overlata-bostadslagenhet/

http://www.hyresnamnden.se/Overlata-...rutsattningar/

Varför skriver du "sen jag sist kollade"? Du har aldrig kollat!

Skriv ingenting när du ingenting kan, sluta vilseleda människor.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2018-10-18 kl. 08:24.
Citera
2018-10-18, 12:39
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelda99
Hur skulle ett byte annars gå till menar du?
Folk byter lägenheter varje dag, även triangelbyten.

Så du menar att en bostadsrättsförening kan vägra en hyresgäst att byta?
I så fall kan de vägra tills hyresgästen dör och lägenheten tillfaller föreningen.

Hur går det till exempel till när folk flyttar till en annan stad?
Enligt dig så ska båda hyresgästerna lämna sina lägenheter till bostadsförmedlingen och ställa sig i kö på nytt.
Låter inte troligt.

Är du säker på ditt svar?

Det handlar ju uppenbarligen inte om något byte i ditt fall.

Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Fast hade TS haft en lgh att byta med hade bostadsrättsföreningen inte kunnat ensamt bestämma, hade de sagt nej och lghinnehavren överklagat till Hyresnämnden med giltiga skäl hade bytet fått ske mest troligt.

Stämmer bra. Föreningarna försöker ibland förhandla bort den bytesrätten i hyreskontraktet, men det håller knappast i hyresnämnden.
Citera
2018-10-19, 00:17
  #20
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"inneboende ett år eller mer så hade du haft besittningsrätt (reglerna kan ha ändrats sen jag sist kollade)"

Nej, du har aldrig kollat, en inneboende har aldrig kunnat få besittningsrätt/förstahandskontrakt mot fastighetsägarens vilja.

För sambon krävs det i normalfallet tre års sammanboende för att ha möjlighet att överta kontraktet. Inte ett år som du påstår.

http://www.hyresnamnden.se/overlata-bostadslagenhet/

http://www.hyresnamnden.se/Overlata-...rutsattningar/

Varför skriver du "sen jag sist kollade"? Du har aldrig kollat!

Skriv ingenting när du ingenting kan, sluta vilseleda människor.
Fick själv en lägenhet på 80talet genom besittningsrätt efter att varit sambo drygt ett år.
Som jag skrev kan det ha ändrats sedan dess.
Även då rådde brist på hyresrätter i bättre områden och jag seglade förbi kön, kanske hade allmännyttan kunnat protestera men de brydde sig inte.
Var skriven där och hon flyttade ut när hon hittade någon bättre krem.
__________________
Senast redigerad av Onanikrem 2018-10-19 kl. 00:19.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback