Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-17, 21:02
  #1
Medlem
Om man som privatperson överklagar en detaljplan till mark- och miljööverdomstolen/Mark och miljööverdomstolen så verkar inte rättskyddet som normalt finns i hemförsäkringen gälla. Finns det andra sätt att få hjälp med ombudskostnader i dessa mål?

Tänker att det kan bli stora summor och motparten är ju det offentliga. Det är ju relativt komplicerad juridik som behöver förstås också, så någon form av juridisk hjälp krävs nog oftast.

Det känns lite märkligt om något ekonomiskt skydd i dessa frågor saknas. Känns som att rättssäkerheten är lite på svaj då om det ska vara en klassfråga om du har råd att försvara dina intressen mot kommunen. Har jag fel?
Citera
2018-10-17, 22:33
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaujau
Om man som privatperson överklagar en detaljplan till mark- och miljööverdomstolen/Mark och miljööverdomstolen så verkar inte rättskyddet som normalt finns i hemförsäkringen gälla. Finns det andra sätt att få hjälp med ombudskostnader i dessa mål?

Tänker att det kan bli stora summor och motparten är ju det offentliga. Det är ju relativt komplicerad juridik som behöver förstås också, så någon form av juridisk hjälp krävs nog oftast.

Det känns lite märkligt om något ekonomiskt skydd i dessa frågor saknas. Känns som att rättssäkerheten är lite på svaj då om det ska vara en klassfråga om du har råd att försvara dina intressen mot kommunen. Har jag fel?

Det är väl ett problem som få drabbas av, men jag delar din uppfattning att det kan vara riskabelt och dyrt att ställa sig mot en myndighet även om man har uppenbart rätt i sak.

Jag känner inte till något annat sätt att få sina kostnader täckta, vill påstå att det inte finns något bra sätt.

Jag tycker du har rätt. Den som har det gott ställt kan riskera att ta en fight med kommunen i domstol, medan den som ligger på marginalen bör undvika detta.
Citera
2018-10-18, 08:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Det är väl ett problem som få drabbas av, men jag delar din uppfattning att det kan vara riskabelt och dyrt att ställa sig mot en myndighet även om man har uppenbart rätt i sak.

Jag kan ha fel men är inte länsstyrelsen första instans? Och några ombudskostnader bör man inte ha för att skriva en överklagan dit.

Om Länsstyrelsen går på kommunens sida så bör det i varje fall inte röra sig om att "man har uppenbart rätt sak"?
Citera
2018-10-18, 12:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Det är väl ett problem som få drabbas av, men jag delar din uppfattning att det kan vara riskabelt och dyrt att ställa sig mot en myndighet även om man har uppenbart rätt i sak.

Jag känner inte till något annat sätt att få sina kostnader täckta, vill påstå att det inte finns något bra sätt.

Jag tycker du har rätt. Den som har det gott ställt kan riskera att ta en fight med kommunen i domstol, medan den som ligger på marginalen bör undvika detta.

Ja som tur är det nog relativt ovanligt men de som drabbas kan drabbas rätt hårt.. Lite av ett demokratiproblem då, i alla fall mark- och miljööverdomstolen, inte köper överklaganden utan rätt formalia och juridisk argumentation.
__________________
Senast redigerad av jaujau 2018-10-18 kl. 12:10.
Citera
2018-10-18, 12:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jag kan ha fel men är inte länsstyrelsen första instans? Och några ombudskostnader bör man inte ha för att skriva en överklagan dit.

Om Länsstyrelsen går på kommunens sida så bör det i varje fall inte röra sig om att "man har uppenbart rätt sak"?

Nja de är kontrollmyndighet och samråder med kommunen om planen. Förut överklagade man till länsstyrelsen men det är ändrat. Nu är mark- och miljödomstolen första instans. De sätter också stort förtroende till länsstyrelsen, vilket är helt rätt, men det händer ju att länsstyrelsen gör fel också.

Vill man dra ett ärende längre sen krävs rätt omfattande juridisk kompetens, och där blir det svårt för Svensson att hävda sig utan att spendera mycket pengar..
__________________
Senast redigerad av jaujau 2018-10-18 kl. 12:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback