Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-17, 20:42
  #1
Medlem
Om någon skulle smygfilma mig i mitt hem när jag duschar är då detta olagligt? Och vad händer om personen sen sprider filmen vidare? Gäller samma regler för fotografering?
Citera
2018-10-17, 20:52
  #2
Medlem
Ja, det är olagligt?
Citera
2018-10-17, 21:27
  #3
Avstängd
Polemikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Om någon skulle smygfilma mig i mitt hem när jag duschar är då detta olagligt? Och vad händer om personen sen sprider filmen vidare? Gäller samma regler för fotografering?
ja, sen finns ju en ganska bra hemsida tror den hette google eller nåt...
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/sa...g-4081701.aspx
https://lawline.se/answers/filma-och...-utan-samtycke
Citera
2018-10-17, 22:46
  #4
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Om någon skulle smygfilma mig i mitt hem när jag duschar är då detta olagligt? Och vad händer om personen sen sprider filmen vidare? Gäller samma regler för fotografering?
Ja, olagligt. Läs själv lagtexterna.

Första frågan rör kränkande fotografering, andra frågan berör olaga integritetsintrång om det inte publiceras på en sida som skyddas av yttrandefrihetsgrundlagen eller tryckfrihetsförordningen (exempelvis tidning, men kan då gå som förtal i stället).
__________________
Senast redigerad av Paijter 2018-10-17 kl. 22:49.
Citera
2018-10-17, 23:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Ja, olagligt. Läs själv lagtexterna.

Första frågan rör kränkande fotografering, andra frågan berör olaga integritetsintrång om det inte publiceras på en sida som skyddas av yttrandefrihetsgrundlagen eller tryckfrihetsförordningen (exempelvis tidning, men kan då gå som förtal i stället).

Tack :-)

Kränkande fotografering och olaga integritetsintrång. Sökte lite info på nätet och om jag förstått det rätt vad gäller olaga integritetsintrång så verkar det omfatta handlingar som hade behövt klassificeras som brott tidigare? Men bättre sent än aldrig? 4 år i fängelse kanske avskräcker vissa idioter.
Citera
2018-10-17, 23:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Tack :-)

Kränkande fotografering och olaga integritetsintrång. Sökte lite info på nätet och om jag förstått det rätt vad gäller olaga integritetsintrång så verkar det omfatta handlingar som hade behövt klassificeras som brott tidigare? Men bättre sent än aldrig? 4 år i fängelse kanske avskräcker vissa idioter.
Ingen som går in i någons bostad och absolut inte någon som filmar och bandar offret, stoppas av straffet. Sådana människor måste dö för att de ska sluta stalka eftersom det är en personlig störning de lider av. Det är en allvarlig form av stalking och när det inte är det ena offret så blir det, det andra. Men jag tycker det börjar låta lite som psykos och då är jag någon som absolut tror att det finns svårare fall av Stalkers (livsstils kriminella, serievåldtäktsmän, seriemördare o.d).
Citera
2018-10-17, 23:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Ingen som går in i någons bostad och absolut inte någon som filmar och bandar offret, stoppas. Sådana människor måste dö för att de ska sluta. Det är en allvarlig form av stalking och när det inte är det ena offret så blir det, det andra. Men jag tycker det börjar låta lite som psykos och då är jag någon som absolut tror att det finns svårare fall av Stalkers.

Du har rätt i att den här typen av människor inte slutar. Om jag förstått det rätt så lägger dom inte av förrän dom hittat ett nytt offer. Jag hoppas såklart att jag har fel, men skulle jag hitta bilder på mig själv så är jag iaf förberedd. Jag tror isf absolut att dom kan straffas. Olaga integritetsintrång är ett nytt brott från och med i år och folk har redan dömts för brottet. Googla ”ny lag ska underlätta när kränkande bilder sprids”. Läs bl.a. första länken till Aftonbladet.
Citera
2018-10-18, 00:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Du har rätt i att den här typen av människor inte slutar. Om jag förstått det rätt så lägger dom inte av förrän dom hittat ett nytt offer. Jag hoppas såklart att jag har fel, men skulle jag hitta bilder på mig själv så är jag iaf förberedd. Jag tror isf absolut att dom kan straffas. Olaga integritetsintrång är ett nytt brott från och med i år och folk har redan dömts för brottet. Googla ”ny lag ska underlätta när kränkande bilder sprids”. Läs bl.a. första länken till Aftonbladet.
Hittar man verkligen det material som ämnar att utsätta och exploatera en inför andra? Jag tror inte att folk berättar för någon om den är utsatthet eftersom det alltid är material som passar sina konsumenter. Sedan sitter man ju inte själv och letar efter sig själv. Eller?
Lagar är skitsamma. Finns inte en lag i världen som kan stoppa målmedvetenhet. Isåfall slutar de vid första anmälan.
Citera
2018-10-18, 00:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Hittar man verkligen det material som ämnar att utsätta och exploatera en inför andra? Jag tror inte att folk berättar för någon om den är utsatthet eftersom det alltid är material som passar sina konsumenter. Sedan sitter man ju inte själv och letar efter sig själv. Eller?
Lagar är skitsamma. Finns inte en lag i världen som kan stoppa målmedvetenhet. Isåfall slutar de vid första anmälan.

Finns något på nätet eller i annat sätt i omlopp och detta används i syfte att få mig att bli ledsen/känna mig förnedrad så måste det ju också nå fram till mig för annars så blir det poänglöst. Alltså lär dom se till att jag eller någon jag känner på något vis får veta. Får jag nu inte veta och det en dag uppdagas ändå så har jag lagen på min sida. Dom som jag, om det här tråkiga faktiskt skulle inträffa, då kommer att anmäla har en del att förlora i anseende, så hur det än skulle sluta så skulle det bli en tråkig soppa för alla inblandade. Folk blir faktiskt straffade även om polisen inte hinner med allt. Och konsekvenser biter på faktiskt på den här typen. Samvete nej, för det har dom inget.
Citera
2018-10-18, 01:04
  #10
Avstängd
Kick88s avatar
Det är direkt olagligt. Man får inte smygfilma personer utan tillåtelse.

Du kan jämföra det med att man måste ha tillstånd att sätta upp övervakningskamera på allmän plats.

Det är en ganska klok sak i den svenska lagstiftningen.

Som privatperson ska man inte riskera att bli smygfilmad av varken privatpersoner eller myndigheter.
__________________
Senast redigerad av Kick88 2018-10-18 kl. 01:14.
Citera
2018-10-18, 01:06
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Finns något på nätet eller i annat sätt i omlopp och detta används i syfte att få mig att bli ledsen/känna mig förnedrad så måste det ju också nå fram till mig för annars så blir det poänglöst. Alltså lär dom se till att jag eller någon jag känner på något vis får veta. Får jag nu inte veta och det en dag uppdagas ändå så har jag lagen på min sida. Dom som jag, om det här tråkiga faktiskt skulle inträffa, då kommer att anmäla har en del att förlora i anseende, så hur det än skulle sluta så skulle det bli en tråkig soppa för alla inblandade. Folk blir faktiskt straffade även om polisen inte hinner med allt. Och konsekvenser biter på faktiskt på den här typen. Samvete nej, för det har dom inget.
Nej konsekvenser biter inte på en riktig stalker, de stalkar tills de dör. Däremot kan de tröttna och stalka någon annan eller kanske skifta mellan flera.

https://www.google.se/amp/s/amp.theg...tate-a-stalker
Citera
2018-10-18, 05:58
  #12
Avstängd
Mitch-Moons avatar
Hade en diskussion med en varumärkesjurist om det här en gång för länge sedan, hon yrade nåt om "laga befogade juridikskäl" som tydligen är en välanvänd fras i hennes bransch.

Så duscha med kläderna på om du är blyg.
__________________
Senast redigerad av Mitch-Moon 2018-10-18 kl. 06:45.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback