Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-17, 19:46
  #1
Medlem
Citat:

HÖRBY En kommunal tjänsteman i Hörby har stängts av från sitt arbete, och skickats hem, sedan det visat sig att kostnaderna för två byggprojekt har skenat.
En internutredning pågår, men blivande kommunalrådet Stefan Borg (SD) tänker inte invänta resultatet av den utan polisanmäler tjänstemannen redan i detta läget för trolöshet mot huvudman.
Citat:

HÖRBY Kommunalrådet Susanne Meijer (S) säger att en internutredning pågår och att det är för tidigt att uttala sig i skuldfrågan.
Hon är kritisk till att Stefan Borg (SD) redan har polisanmält tjänstemannen.
Hörby igen S (Susanne Meijer) är som vanligt inte oroad medan SD (Stefan Borg) vill stoppa vanstyret.

Betalartiklar https://www.skd.se/2018/10/16/manga-...-inte-stammer/

Någon som har en susning eller har prenumeration?
Citera
2018-10-17, 19:54
  #2
Medlem
Drama-Llamas avatar
Varför far du med osanning? Att Susanne Meijer inte vill uttala sig om saker som fortfarande är föremål för utredning, eller att hon är kritisk till att politiker använder information de fått reda på genom sitt uppdrag till att gå händelserna i förväg och polisanmäla, går knappast att lägga till grund för slutsatsen att hon inte skulle vara oroad.
__________________
Senast redigerad av Drama-Llama 2018-10-17 kl. 19:57.
Citera
2018-10-17, 20:02
  #3
Medlem
Mackan52s avatar
Det är nu utrensningen av svågerpolitikern börjar och den startar såklart här i Skåne.

Det började i Skånepartiet och med lokala "missnöjespartier" men det är nu Skånes folk aktivt börjar samla sig för att utrota lokala medlöpare som skor sig själva via ockupationsregimen och moderpartiet.

Det börjar smått med polisanmälningar, sen övergår det i tjära och fjädrar och sedan övergår det i att vi dränker medlöparna i nåt lokalt vattendrag eller skär halsen av dem vid Ale stenar.

Vänj er vid detta svenskar, snart behöver ni pass när ni korsar Strömsnäsbruk.
Citera
2018-10-17, 20:11
  #4
Medlem
poxers avatar
Kanske en utredning av Susanne Meijer vore på sin plats också.
Citera
2018-10-17, 20:12
  #5
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poxer
Kanske en utredning av Susanne Meijer vore på sin plats också.
Vilka indikationer tyder på det?
Citera
2018-10-17, 21:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poxer
Kanske en utredning av Susanne Meijer vore på sin plats också.
Inte lätt reda ut total ignorans vilket är fallet med (S)usanne Meijer. Hon har t.o.m. polisanmält en Flashbacktråd.
Ingen som har lite insyn bakom mörkläggning(S)gardinerna?
Citera
2018-10-17, 23:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Varför far du med osanning? Att Susanne Meijer inte vill uttala sig om saker som fortfarande är föremål för utredning, eller att hon är kritisk till att politiker använder information de fått reda på genom sitt uppdrag till att gå händelserna i förväg och polisanmäla, går knappast att lägga till grund för slutsatsen att hon inte skulle vara oroad.
Jag är lite intresserad av hur du resonerar när du skriver så. Detta budgeterades alltså 900 000 kr och kostnaden ligger på 6 milj kr.
Tjänstemannen skickades hem. Vad tror du att detta beror på?
Citera
2018-10-18, 00:37
  #8
Medlem
Det är väl bra att det är polisanmält innan någon medlöpare hinner förstöra bevisen.
Citera
2018-10-18, 05:58
  #9
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Jag är lite intresserad av hur du resonerar när du skriver så. Detta budgeterades alltså 900 000 kr och kostnaden ligger på 6 milj kr.
Tjänstemannen skickades hem. Vad tror du att detta beror på?
Att något har gått snett. Det kan bero på brottsligt uppsåt, men det är det ingen utöver den nu misstänkte som vet än. Det är därför politikerna har bestämt sig för att utreda saken: för att ta reda på vad som har hänt. Det är väl iofs inte förvånande att en SD-politiker inte begriper något av politiska processer och i stället går direkt till polisen med de förhastade slutsatser han drar utifrån hemlig information han har anförtrotts inom ramen för sitt förtroendeuppdrag. Det ger honom ju möjlighet att framstå som handlingskraftig för andra på hans intellektuella nivå. Skjut först, fråga sen.

För att åskådliggöra med hjälp av en analogi: Om jag kommer hem från jobbet en dag och upptäcker att ytterdörren är öppen, när bör jag då ringa polisen, larma om ett inbrott och ta deras resurser i anspråk?

1. Så snart jag ser den öppna dörren, även om jag inte vet varför den står öppen
2. Efter att jag har gått in och konstaterat att någon obehörig varit hemma hos mig
3. Efter att jag noggrant har gått igenom alla mina tillhörigheter och gjort en lista över allt som saknas.

Jag tycker att man åtminstone bör vänta till punkt 2. Det är onödigt att vänta tills omfattningen av skadan är helt utredd, men det är rimligt att vänta med att ringa tills man åtminstone har tagit reda på om ett brott har begåtts eller inte. Det är däremot orimligt att blanda in polisen innan man ens vet huruvida ett brott har begåtts.
__________________
Senast redigerad av Drama-Llama 2018-10-18 kl. 06:24.
Citera
2018-10-18, 09:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Att något har gått snett. Det kan bero på brottsligt uppsåt, men det är det ingen utöver den nu misstänkte som vet än. Det är därför politikerna har bestämt sig för att utreda saken: för att ta reda på vad som har hänt. Det är väl iofs inte förvånande att en SD-politiker inte begriper något av politiska processer och i stället går direkt till polisen med de förhastade slutsatser han drar utifrån hemlig information han har anförtrotts inom ramen för sitt förtroendeuppdrag. Det ger honom ju möjlighet att framstå som handlingskraftig för andra på hans intellektuella nivå. Skjut först, fråga sen.

För att åskådliggöra med hjälp av en analogi: Om jag kommer hem från jobbet en dag och upptäcker att ytterdörren är öppen, när bör jag då ringa polisen, larma om ett inbrott och ta deras resurser i anspråk?

1. Så snart jag ser den öppna dörren, även om jag inte vet varför den står öppen
2. Efter att jag har gått in och konstaterat att någon obehörig varit hemma hos mig
3. Efter att jag noggrant har gått igenom alla mina tillhörigheter och gjort en lista över allt som saknas.

Jag tycker att man åtminstone bör vänta till punkt 2. Det är onödigt att vänta tills omfattningen av skadan är helt utredd, men det är rimligt att vänta med att ringa tills man åtminstone har tagit reda på om ett brott har begåtts eller inte. Det är däremot orimligt att blanda in polisen innan man ens vet huruvida ett brott har begåtts.

Att han fick kännedom om saken genom sitt yrke är väl inget motsatsförhållande utan han kan väl helt klart använda det för att anmäla händelsen. Tvärtom har vi ju i Sverige snarare massvis av visselblåsarlinjer och likande som uppmuntrar just sådant handlande. Det kräver ju dock en viss portion av mod och civilkurage.
Min åsikt är att detta sköttes väl. Det är bara att se på vilken arbetsplats som helst där något brottsligt har skett. Jämför om jag som polis skulle släppa ut en anhållen. Inte väntar polisledningen till internutredningen är klar innan de polisanmäler
Har man övertrasserat budget med dryga 5 miljoner och använt 6 gånger mer pengar än bestämt har man enligt min åsikt gjort sig skyldig till trolöshet mot huvudman.
Precis som i fallet med den anhållne kan intentionen vara god, han eller hon kunde varit en nära släkting eller dödssjuk och jag vara tvungen att få vederbörande till sjukhus direkt så personen inte skulle dö.
Detta är omständigheter som polisen kommer att beakta, men de ändrar inte själva händelsen i juridisk mening.
Citera
2018-10-18, 10:06
  #11
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Att något har gått snett. Det kan bero på brottsligt uppsåt, men det är det ingen utöver den nu misstänkte som vet än. Det är därför politikerna har bestämt sig för att utreda saken: för att ta reda på vad som har hänt.

Och är det politikernas sak att avgöra det? Är det inte fråga för rättsstaten? Och helt oavsett frågan om politikernas och/eller polisens utredning, skadar en polisanmälan på något vis?
Citera
2018-10-18, 10:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Att något har gått snett. Det kan bero på brottsligt uppsåt, men det är det ingen utöver den nu misstänkte som vet än. Det är därför politikerna har bestämt sig för att utreda saken: för att ta reda på vad som har hänt. Det är väl iofs inte förvånande att en SD-politiker inte begriper något av politiska processer och i stället går direkt till polisen med de förhastade slutsatser han drar utifrån hemlig information han har anförtrotts inom ramen för sitt förtroendeuppdrag. Det ger honom ju möjlighet att framstå som handlingskraftig för andra på hans intellektuella nivå. Skjut först, fråga sen.

För att åskådliggöra med hjälp av en analogi: Om jag kommer hem från jobbet en dag och upptäcker att ytterdörren är öppen, när bör jag då ringa polisen, larma om ett inbrott och ta deras resurser i anspråk?

1. Så snart jag ser den öppna dörren, även om jag inte vet varför den står öppen
2. Efter att jag har gått in och konstaterat att någon obehörig varit hemma hos mig
3. Efter att jag noggrant har gått igenom alla mina tillhörigheter och gjort en lista över allt som saknas.

Jag tycker att man åtminstone bör vänta till punkt 2. Det är onödigt att vänta tills omfattningen av skadan är helt utredd, men det är rimligt att vänta med att ringa tills man åtminstone har tagit reda på om ett brott har begåtts eller inte. Det är däremot orimligt att blanda in polisen innan man ens vet huruvida ett brott har begåtts.

Och du tycker förstås också att en domare kan döma sina egna eventuella brott i domstol också eller?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback