Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-18, 13:23
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Den går bättre än index, men räknat efter avgiften så går den lite över bara.

Det är så nära att det är försumbart. Kan ätas upp snabbt i en nedgång eller av avgiften i en period där strategin inte klår index.

Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
För att den riskjusterade avkastning håller mycket högre kvalite än en indexfond. Mycket högre sharpekvot. Summa summarum mycket "tryggare", men fortfarande bättre avkastning.

Det glömde jag kolla på! Det är ju faktiskt lite intressant. Blir ändå misstänksam. Sharpe-kvoten är bara en proxy för tryggheten, med ett så pass litet innehav skulle det kunna vara en fundamentalt otrygg investering oavsett vad den historiska volatiliteten säger. Men jag låter det ligga på plus-sidan.

Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Sen tror många experter att indexfonder kommer ta stor skada i nästa krasch, då de inte tar hänsyn till något förutom att följa indexet. Har hört att vissa experter tror att indexfonder t.om kan orsaka nästa gigantiska ras, eller vara en katalysator för det.
Jag skulle iallafall aldrig vara trygg med indexfond.

Många experter säger allt möjligt dumt. :-)
Citera
2018-11-10, 19:59
  #14
Medlem
797507975s avatar
Jag skulle köra något i stil med:

60% Avanza global Bra riskspridning och billigast på marknaden
30% Aktiespararna direktavkastning Stabila utdelare, även under kriser, billig
10% Spiltan Investmentbolag Investmentbolagen har historiskt sett gått bra, billig
Citera
2018-11-10, 22:27
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Det kan du absolut göra, det blir nog toppen! Det är fina fonder du har valt. Billiga passiva indexfonder med god riskspridning.

Jag kan även tipsa om den nystartade DNB Emerging Markets Indeks som är något billigare än LF Tillväxtmarknad Indexnära. Men om du känner att du är klar med din research så tycker jag att du ska stå fast med dina val.
Och Swedbank Robur Asia förstås som är billigare än LF Tillväxt
Citera
2018-11-10, 22:29
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roidhunter
50 Avanza global
10 dnb teknologi eller Skandia time global
10 LF tillväxt
10 access asien
5 spiltan invest
5 Avanza zero
5 plus små eller Micro bolag
Sen 5 i pacific precious

Ombalansera några gånger om året så du håller de här proportionerna. Bra riskspridning med potential att avkasta bra med en lång tidshorisont. Låga avgifter. Men läs på och gör din egen bedömning. Mvh o lycka till
Låter krångligt det där... kör max på 3 fonder, Avanza Global, Acces asia och spiltan invest Sverige
Citera
2018-11-10, 23:29
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 797507975
Jag skulle köra något i stil med:

60% Avanza global Bra riskspridning och billigast på marknaden
30% Aktiespararna direktavkastning Stabila utdelare, även under kriser, billig
10% Spiltan Investmentbolag Investmentbolagen har historiskt sett gått bra, billig
Byt ut Aktiespararna mot XACT Högutdelande (om man inte har något emot "smart beta")

Sedan kan man diskutera om 40% Sverige inte är overkill. Sverige är ju trots allt bara 1% av den globala kapitalmarknaden.
Citera
2018-11-11, 07:23
  #18
Medlem
797507975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Byt ut Aktiespararna mot XACT Högutdelande (om man inte har något emot "smart beta")

Sedan kan man diskutera om 40% Sverige inte är overkill. Sverige är ju trots allt bara 1% av den globala kapitalmarknaden.

I mångas aktieportföljer så ligger Sverige betydligt tyngre än 40%.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback