Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-17, 14:35
  #1
Medlem
Nihennas avatar
29 år gammal, och ska flytta för första gången i mitt liv
Lite speciell situation då jag tog över mina föräldrars fyra när morsan gick och dog, och har bott med rumskompis sedan dess.

Hur som, tankarna om att hitta något helt eget har börjat pyra, och jag tänkte att man skulle försöka hitta något till mars-april.

Att hitta lägenhet blir knappast några problem för mig, då det är en 4a i en av Göteborgs finaste stadsdelar, men däremot känner jag mig som ett barn kunskapsmässig.

Jag förmodar att mycket kommer att skötas automatiskt via https://www.lagenhetsbyte.se/, men är det något man absolut måste tänka på, så att inget blir fel?

Jag tänker att jag har världens chans att få precis vad jag vill ha, med tanke på vad jag har att förhandla med, så det ska bli fantastiskt kul att börja kolla igenom vad som erbjuds.

Krav jag har är att det finns balkong med bra utsikt, att det absolut inte får vara lyhört då jag är extremt lättväckt, det får gärna vara dusch istället för badkar, och det får gärna finnas diskmaskin då det finns det hos mig som jag tänkte lämna kvar i utbyte i så fall.
Är det något annat som man kan "kräva", eller som är bra att tänka på?

är det några juridiska delar som är lätt att göra fel på?
Citera
2018-10-17, 14:43
  #2
Medlem
Lägenhetsbyte.se sköter inte själva bytet utan det är kontraktsinnehavarna som sköter det med hyresvärdarna. De har dock en tjänst "Bytesansökan" (kostar pengar, men är gratis just nu) som hjälper till, men det är ni som ska byta som måste prata med era hyresvärdar.

Jag hade börjat att prata med min hyresvärd och kollat upp vilka krav de ställer på ett bostadsbyte och hur det formellt går till hos just dem.
Hyresvärden kan neka bytet och då måste man gå via Hyresnämnden och de har vissa krav för att godkänna bytet.
Citera
2018-10-17, 18:34
  #3
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Lägenhetsbyte.se sköter inte själva bytet utan det är kontraktsinnehavarna som sköter det med hyresvärdarna. De har dock en tjänst "Bytesansökan" (kostar pengar, men är gratis just nu) som hjälper till, men det är ni som ska byta som måste prata med era hyresvärdar.

Jag hade börjat att prata med min hyresvärd och kollat upp vilka krav de ställer på ett bostadsbyte och hur det formellt går till hos just dem.
Hyresvärden kan neka bytet och då måste man gå via Hyresnämnden och de har vissa krav för att godkänna bytet.

Jepp! Ringde de och hörde, det var inga problem alls så. De kommer göra en koll på motpartens ekonomi och det fanns blanketter på hemsidan. Tack.
Citera
2018-10-22, 16:14
  #4
Medlem
Nihennas avatar
En fråga jag kom att tänka på nu är hur man gör med flyttstäd?

De vill ju, av förklarliga skäl, ha en tom lägenhet att arbeta i. Problemet är ju att när man byter lägenhet så kommer det aldrig vara tomt, eller? Antingen så är det ens egna skit, eller så är det den man byter med som har fått sina grejer dit. Ni som bytt, hur har ni löst det problemet?
Citera
2018-10-22, 19:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
En fråga jag kom att tänka på nu är hur man gör med flyttstäd?

De vill ju, av förklarliga skäl, ha en tom lägenhet att arbeta i. Problemet är ju att när man byter lägenhet så kommer det aldrig vara tomt, eller? Antingen så är det ens egna skit, eller så är det den man byter med som har fått sina grejer dit. Ni som bytt, hur har ni löst det problemet?
Jag har alltid flyttstädat själv. Packa alla dina prylar i god tid (en vecka innan flyttdatum är ett bra måldatum för man kommer alltid på massor av saker i sista sekund) och ställ dem i ett rum. Lämpligtvis sovrummet eftersom du behöver sova sista natten där och sovrum är det absolut enklaste och snabbaste att städa. Sen städar du resten av rummen. Flytta ut på förmiddagen och städa det sista. Luncha. Sen flyttar du in på nästa ställe på eftermiddagen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback