Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-17, 20:44
  #25
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Även om du menar väl är det väl känt att händelsen i Entebbe utspelades i ett flygplan.

Det krävs inte mer än en googling för att få fram dessa uppgifter.
Hur vore det om du själv läste den Wikipedia-artikel som du länkar till?

Citat:
Efter att ha förflyttat alla gisslantagna från flygplanet till en nedlagd flygplatsterminal
Citera
2018-10-17, 20:51
  #26
Avstängd
Kick88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Hur vore det om du själv läste den Wikipedia-artikel som du länkar till?

En flygplansterminal är inte detsamma som en flygplanskabin.

Hur jävla svårt är det att förstå? Är du verkligen så dum att du inte förstår skillnaden?

Skulle jag mot förmodan ha fel nu, så skyller jag mitt misstag på Discovery Channel.

Jag brukar ibland vara rätt snabb på att skriva elaka saker. Så i den bemärkelsen kanske jag ber om ursäkt.

Jag är dock inte helt säker på att jag har fel. Men allt är givetvis möjligt!
__________________
Senast redigerad av Kick88 2018-10-17 kl. 21:02.
Citera
2018-10-17, 20:55
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Alla i Israel gör väll lumpen, män som kvinnor?
Alla blir i alla fall tränad för konflikt.

Det finns nog många kvinnor i arm’en.
Kan det verkligen stämma att alla gör lumpen? De konservativa ortodoxa männen gör väl inte lumpen, de jobbar väl inte ens utan går bara i någon religiös skola medan deras fruar arbetar och är försörjare.
Citera
2018-10-17, 22:30
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Eh, nej, Palestina har ingen stark armé som är rankad nummer 17. Du blandar ihop Palestina med Pakistan. Pinsamt, för dig...

https://www.globalfirepower.com/countries-listing.asp
Hehe ojdå, kollade lite för snabbt. Okej då, Palestina kanske inte har någon armé att tala om. Vad nu det har för betydelse. Det förändrar ingenting.
Citera
2018-10-17, 22:36
  #29
Medlem
Feministernas avatar
Jag tycker det är bra att kvinnor som män får göra värnplikten för det stärker den nationalistiska känslan, speciellt för kvinnan.

Vi behöver nationalism mer nu än någonsin i dessa islam tider.
Citera
2018-10-18, 00:52
  #30
Avstängd
Kick88s avatar
Jag håller med! Jag skulle inte kunna ha sagt det bättre kära vän!

Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Jag tycker det är bra att kvinnor som män får göra värnplikten för det stärker den nationalistiska känslan, speciellt för kvinnan.

Vi behöver nationalism mer nu än någonsin i dessa islam tider.
Citera
2018-10-18, 01:23
  #31
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
En flygplansterminal är inte detsamma som en flygplanskabin.

Hur jävla svårt är det att förstå? Är du verkligen så dum att du inte förstår skillnaden?
Om det är någon som är "verkligen dum" och har svårt att förstå så tycker jag det mesta pekar på dig, vad är det egentligen som du hävdar, dina inlägg är något förvirrade?

Förnekar du att själva operationen där gisslan friades skedde inne i en byggnad, är det detta vi verkligen diskuterar, eller missförstår jag dig?
Citera
2018-10-18, 03:14
  #32
Medlem
Snygg-Anderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
All israelisk erfarenhet av kvinnor som stridande är att det inte fungerar.
Har du (eller någon annan) en källa som bekräftar det här och/eller förklarar varför?
Citera
2018-10-18, 03:15
  #33
Avstängd
Kick88s avatar
Du kanske ändå har rätt. Jag har helt tiden trott att frigörandet skedde inne på flygplanet, men det tycks ha i verkligeheten skett inne på flygplatsen.

Jag trodde mig ha rätt, men. jag måste väl be om ursäkt i sä fall. Jag är inte sämre än att jag givetvis ber om ursäkt om jag haft fel.

Det suger lite men rätt ska vara rätt. Givetvis är det så!

Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Om det är någon som är "verkligen dum" och har svårt att förstå så tycker jag det mesta pekar på dig, vad är det egentligen som du hävdar, dina inlägg är något förvirrade?

Förnekar du att själva operationen där gisslan friades skedde inne i en byggnad, är det detta vi verkligen diskuterar, eller missförstår jag dig?
Citera
2018-10-18, 09:51
  #34
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Anders
Har du (eller någon annan) en källa som bekräftar det här och/eller förklarar varför?

Det finns många ställen där det nämns eller gås igenom, bland annat i Dave Grossmans bok "On Killing". Grunden till det hela är 1948 års krig där många kvinnor deltog som stridande. Pga av alla problem kvinnor i stridande roll orsakade, inte minst (och som oftast nämns) att män har extremt svårt att se kvinnor skadas, eller bara utsättas för fara, gjorde att man efter det kriget helt och hållet förbjöd kvinnor i stridande förband. Sedan var det någon gång efter 2000 som man på uteslutande politiska grunder slopade denna lag och satte upp de könsblandade enheter som finns idag, detta trots protester innifrån IDF. I praktiken hålls dessa fortfarande medvetet borta från faktisk strid, mycket pga tidigare erfarenheter.

Sedan har Israel gjort andra tester också, i fredstid, kring kvinnors fysik, som alltid visat att dom presterar oerhört mycket sämre än män. Ur minnet ibland så mycket som mellan 30 och 70% sämre resultat, beroende på exakt vad för tester man utfört. Utöver det var även skadefrekvensen mycket högre bland kvinnor, bland annat för att kvinnor har svagare skelett än män.

Här finns en liten sammanställning kring de problem som uppkommer med kvinnor i stridande roller
https://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_combat#Issues
Citera
2018-10-18, 10:31
  #35
Medlem
Snygg-Anderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Det finns många ställen där det nämns eller gås igenom, bland annat i Dave Grossmans bok "On Killing". Grunden till det hela är 1948 års krig där många kvinnor deltog som stridande. Pga av alla problem kvinnor i stridande roll orsakade, inte minst (och som oftast nämns) att män har extremt svårt att se kvinnor skadas, eller bara utsättas för fara, gjorde att man efter det kriget helt och hållet förbjöd kvinnor i stridande förband. Sedan var det någon gång efter 2000 som man på uteslutande politiska grunder slopade denna lag och satte upp de könsblandade enheter som finns idag, detta trots protester innifrån IDF. I praktiken hålls dessa fortfarande medvetet borta från faktisk strid, mycket pga tidigare erfarenheter.

Sedan har Israel gjort andra tester också, i fredstid, kring kvinnors fysik, som alltid visat att dom presterar oerhört mycket sämre än män. Ur minnet ibland så mycket som mellan 30 och 70% sämre resultat, beroende på exakt vad för tester man utfört. Utöver det var även skadefrekvensen mycket högre bland kvinnor, bland annat för att kvinnor har svagare skelett än män.

Här finns en liten sammanställning kring de problem som uppkommer med kvinnor i stridande roller
https://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_combat#Issues

Tack så mycket för utförligt svar!
Citera
2018-10-18, 12:53
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hope18
Kan det verkligen stämma att alla gör lumpen? De konservativa ortodoxa männen gör väl inte lumpen, de jobbar väl inte ens utan går bara i någon religiös skola medan deras fruar arbetar och är försörjare.

I teorin ska "alla" göra lumpen, men i praktiken är det ju många som inte gör det av olika skäl. 20% av befolkningen är araber, de blir aldrig inkallade. Du blir inkallad om du är jude eller drus och är mellan 18 och 22 år. Av dessa gör 75% lumpen - resten slipper, av varierande skäl. Ultra-ortodoxa män som är registrerade på en religiös skola slipper, exempelvis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback