Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-17, 10:47
  #1
Medlem
piirlos avatar
Goddag.

Jag ska göra denna historia kort.

För en tid sedan, 1 september 2018 sa jag upp mig från min föregående arbetsgivare där jag var tillsvidareanställd i 2 år och 6 månader. Låt oss kalla denna arbetsgivare för "A".

Nu jobbar jag givetvis hos en annan arbetsgivare, den kan vi benämna som arbetsgivare "B".

Det båda har gemensamt är en grundlön + provision där grundlönen betalas ut samma månad och provisionen nästkommande månad.

Jag slutade som sagt hos "A" 1 september och började hos "B" 5 september. När klockan slog 25 september fick jag grundlön både från arbetsgivare "A" och "B", vilket innebär att mitt gamla jobb har betalat ut en grundlön till mig även fast jag inte jobbade under september.

Jag fick alldeles nyss, ca 1 månad senare ett samtal av ekonomiansvarige som säger "Hej, vi har, som du kanske märkt, betalat ut en grundlön till dig vilket inte stämmer. Vi vill givetvis ha en återbetalning av denna summa".

Hur fungerar det? En arbetsgivare har väl upp till tre månader att "anmäla" detta till mig i det här fallet? Och rent juridiskt vinner "A" i rätten ifall detta kan bevisas? (Vilket de givetvis kan).

Min tanke var att detta var en slutlön, eftersom jag inte fick någon lönespecifikation då min e-mail hos arbetsgivare "A" var nerlagd kunde jag inte se den. Samt att jag renoverat en hel lägenhet senaste tiden vilket innebär att alla dessa pengar har jag investerat i material till min lägenhet, vilket innebär att jag inte kan betala tillbaks just nu.

Min fråga: Hur skulle du / ni ta detta vidare? Finns det några kort att spela på eller bara bita i det sura äpplet och betala tillbaka?

Tack på förhand kamrater!
Citera
2018-10-17, 10:49
  #2
Medlem
Strongmanx2s avatar
JA du är återbetalningsskyldig enligt lag, samma visa gäller ifall banken gör ett misstag eller ifall en privatperson t ex swishar dig istället för rätt person.
Citera
2018-10-17, 10:57
  #3
Medlem
Chollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
fall en privatperson t ex swishar dig istället för rätt person.
Nej du blir inte återbetalningsskyldig om du swishar fel. Såvida de inte ändrat detta nyligen.


OnT: Jo du är skyldig att betala tillbaka.
Citera
2018-10-17, 10:58
  #4
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chollen
Nej du blir inte återbetalningsskyldig om du swishar fel. Såvida de inte ändrat detta nyligen.


OnT: Jo du är skyldig att betala tillbaka.

Jodå, du är skyldig att återbetala.

Jag har själv swishat fel på närmare 8.000kr och polisanmälde det hela, fick rätt och fick tillbaka mina pengar.
Citera
2018-10-17, 11:04
  #5
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piirlo
Goddag.

Jag ska göra denna historia kort.

För en tid sedan, 1 september 2018 sa jag upp mig från min föregående arbetsgivare där jag var tillsvidareanställd i 2 år och 6 månader. Låt oss kalla denna arbetsgivare för "A".

Nu jobbar jag givetvis hos en annan arbetsgivare, den kan vi benämna som arbetsgivare "B".

Det båda har gemensamt är en grundlön + provision där grundlönen betalas ut samma månad och provisionen nästkommande månad.

Jag slutade som sagt hos "A" 1 september och började hos "B" 5 september. När klockan slog 25 september fick jag grundlön både från arbetsgivare "A" och "B", vilket innebär att mitt gamla jobb har betalat ut en grundlön till mig även fast jag inte jobbade under september.

Jag fick alldeles nyss, ca 1 månad senare ett samtal av ekonomiansvarige som säger "Hej, vi har, som du kanske märkt, betalat ut en grundlön till dig vilket inte stämmer. Vi vill givetvis ha en återbetalning av denna summa".

Hur fungerar det? En arbetsgivare har väl upp till tre månader att "anmäla" detta till mig i det här fallet? Och rent juridiskt vinner "A" i rätten ifall detta kan bevisas? (Vilket de givetvis kan).

Min tanke var att detta var en slutlön, eftersom jag inte fick någon lönespecifikation då min e-mail hos arbetsgivare "A" var nerlagd kunde jag inte se den. Samt att jag renoverat en hel lägenhet senaste tiden vilket innebär att alla dessa pengar har jag investerat i material till min lägenhet, vilket innebär att jag inte kan betala tillbaks just nu.

Min fråga: Hur skulle du / ni ta detta vidare? Finns det några kort att spela på eller bara bita i det sura äpplet och betala tillbaka?

Tack på förhand kamrater!

Situationen du hamnat i behandlas inte av lag (som sägs i tråden) utan av den i rättspraxis etablerade principen om condictio indebiti. Principen innebär att misstagsbetalningar ska gå åter. Detta är dock huvudregeln, som förstås har undantag. Undantagen kan kort sammanfattas så här:

Om du 1) varit i god tro (och haft anledning att vara det) och 2) inrättat dig efter betalning är du inte återbetalningsskyldig. Du kan nog möjligen vara i god tro eftersom du trodde att det var en slutlön. Du har inrättat dig efter betalningen eftersom du blåst pengarna. Det finns säkert praxis från i vart fall hovrätten på fall som är lika dina, men jag har inte tid att leta upp något sådant nu.
Citera
2018-10-17, 11:05
  #6
Medlem
Chollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Jodå, du är skyldig att återbetala.

Jag har själv swishat fel på närmare 8.000kr och polisanmälde det hela, fick rätt och fick tillbaka mina pengar.

Både ja och nej kan jag säga att det är. I regel så får du ju inte använda någons pengar som du fått av misstag på ditt konto, men det finns undantag också.
Citera
2018-10-17, 11:23
  #7
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chollen
Både ja och nej kan jag säga att det är. I regel så får du ju inte använda någons pengar som du fått av misstag på ditt konto, men det finns undantag också.
Nu blev jag nyfiken, vilka är dessa undantag?
Citera
2018-10-17, 11:59
  #8
Medlem
Chollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Nu blev jag nyfiken, vilka är dessa undantag?
Skickar med några länkar så kan du få läsa.

https://www.konsumenternas.se/betala...ing-av-misstag
https://lawline.se/answers/vad-ska-j...etala-tillbaka
https://lawline.se/answers/12129
https://sv.wikipedia.org/wiki/Condictio_indebiti

Det där bör väl räcka.
Citera
2018-10-17, 12:04
  #9
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chollen
Skickar med några länkar så kan du få läsa.

https://www.konsumenternas.se/betala...ing-av-misstag
https://lawline.se/answers/vad-ska-j...etala-tillbaka
https://lawline.se/answers/12129
https://sv.wikipedia.org/wiki/Condictio_indebiti

Det där bör väl räcka.

Stod ju inte så mycket där om jag ska vara ärlig.
Stod ju samma sak, i regel ska du betala tillbaka.

Och som vanligt handlar det alltid om som min advokat sa: Det beror på hur stor summa pengar samt vem som har tagit emot pengarna.

Skickar jag 8.000kr fel till "Kalle" som har en inkomst på 3000kr så skall denna person förstå att något är fel.
Skickar jag däremot till en miljonär som har en inkomst på 1miljon så är det lätt för denne att missa att något är fel.

God Tro är borttaget i svensk lag.
Citera
2018-10-17, 12:10
  #10
Medlem
piirlos avatar
Tack för svar gubbar.

Har bränt pengarna på material som sagt i tro om att det var en slutlön + provision.
Nåväl, jag får nog förhandla lite och i värsta fall dela upp betalningen på x antal månader.

Allt gott!
Citera
2018-10-17, 12:18
  #11
Medlem
För att reda ut rättsläget lite.
Detta handlar om en så kallad misstagsbetalning, Dvs när man får pengar överförda trotts att man inte skulle ha dessa.

Som huvudregel ska dessa pengar återbetalas (oavsett om det skett via bank, kontanter, swish etc), däremot finns det undantag. Om du har tagit emot pengarna i tron om att allt är korrekt och använt pengarna kan du undkomma återbetalningsskyldighet. Det tydligaste exemplet är människor som arbetar på timme och får olika lön varje månad, de har således rimligen antagit att de 10.000 de fick istället för de 9.000 de fick förra månaden är korrekt. Om de sedan använt pengarna behöver de inte betala tillbaka.

Ditt fall är dock något knepigare.
Du har visserligen använt pengarna men nog borde du anat onåd när det dök upp en extra månadslön.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback