Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-17, 08:54
  #1
Medlem
Hej på er,
det här med att hyra ut i andra hand är ett jvla gissel. Jag skulle hyrt ut i 2a hand ett år framåt men råkade bara ut för diverse muppar känns det som.
Har iaf ett gäng som skrev på hyresavtal för 1 år med 3 mån uppsägningstid. 2 dagar efter de skrivit på ångrar de sig men jag hävdar att ett skrivet avtal är ett skrivet avtal och att uppsägning då gäller från det datum de säger upp lgh.
Ja jag tröttnade ju på det här då de inte var först i raden av muppar som ville hyra och sen drog sig ur.
Men vad gäller nu? Blir de skyldiga till hyran för uppsägningstiden eller finns det nåt jvla kryphål för dem att utnyttja så de slipper undan och JAG istället åker på dubbel hyra?
Citera
2018-10-17, 09:40
  #2
Medlem
Beror på vad det står i avtalet, är det underskrivet och bevittnat?
Man bör alltid se till att man får förskottshyra.
Citera
2018-10-17, 09:43
  #3
Medlem
Dom är skyldiga att betala hyran så länge kontraktet gäller. Säger dom upp kontraktet är dom skyldiga att betala för uppsägningstiden. Upplys dem om att du kommer att ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten om hyresbetalningen uteblir. Då kommer det att bli fart på dem. Jag lovar!
Citera
2018-10-17, 09:46
  #4
Medlem
Avtalet är ett sådant som man hämtar hem från hyresgästföreningen och det är underskrivet av oss alla, dvs helt komplett. De har även skickat in en uppsägning till mig enligt konstens alla regler (även den laddade jag hem och fixade så de eg bara behövde läsa genom och skriva under).

Men då kan jag lugnt påminna om hyran nu utan att det borde bli några konstigheter.

Har läst på om kostnader för inkasso och kronofogden och det är det helt klart värt om de konstrar.

Tack
Citera
2018-10-17, 10:18
  #5
Medlem
Om man kollar detta https://www.hyresgastforeningen.se/s...t-i-andra-hand
så slipper man dylikt trassel.
Jag känner flera som råkat ut för liknande problem som ditt.
Detta hjälper inte dig nu, det var bara ett konstaterande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback