Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-17, 07:54
  #1
Medlem
SVT skriver om att nyanlända har skattefinansierade beredskaps"jobb", där de inom trafikverket bistår med att inventera vägtrummor. Här diskuterar vi om SVT ägnar sig åt de låga förväntningarnas rasism.


svt.se: Rojan Haji Hussein: ”Jag har utvecklats som person”

Citat:
Ett 50-tal personer mellan Malmö i söder och Luleå i norr jobbar som truminventerare.

Menas 50 nyanlända truminventerare, eller 50 truminventerare totalt?



svt.se: Vägtrummor inventeras – ger jobb åt nyanlända

Citat:
nu håller Trafikverket på med en truminventering med hjälp av nyanlända och långtidsarbetslösa.

truminventeringen är ett projekt som inte skulle blivit gjort på många år om inte de nyanlända funnit tillhands och det är höga krav på deltagarna.

Vilka är de höga kraven?

I klippet som tillhör länken ovan:
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikverkets projektledare Magnus Huldén
Många nyanlända till Sverige har en gedigen akademisk bakgrund. Det är väldigt kompetenta människor som har anlänt till Sverige.


Vad säger ni om detta? Hur hade trafikverket klarat sig utan alla nyanlända truminventerare?

Är detta bra nyhetsrapportering? Eller handlar det om ett överdrivet hyllande av den minoritet av nyanlända som gör det självklara - dvs kommer i någon form av (i det här fallet vad jag förstår är de inte ens projekt- eller tillsvidareanställda, utan det är ett "beredskapsjobb")?

Min åsikt: Det rimliga är naturligtvis att förvänta sig att arbete är det normala - det är de som inte är i arbete som det ska fokuseras på. Att berömma nyanlända för självklarheter är ett bra exempel på de låga förväntningarnas rasism.
__________________
Senast redigerad av fredag2010 2018-10-17 kl. 08:02.
Citera
2018-10-17, 08:13
  #2
Medlem
YP4XQs avatar