Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-17, 07:54
  #1
Medlem
SVT skriver om att nyanlända har skattefinansierade beredskaps"jobb", där de inom trafikverket bistår med att inventera vägtrummor. Här diskuterar vi om SVT ägnar sig åt de låga förväntningarnas rasism.


svt.se: Rojan Haji Hussein: ”Jag har utvecklats som person”

Citat:
Ett 50-tal personer mellan Malmö i söder och Luleå i norr jobbar som truminventerare.

Menas 50 nyanlända truminventerare, eller 50 truminventerare totalt?



svt.se: Vägtrummor inventeras – ger jobb åt nyanlända

Citat:
nu håller Trafikverket på med en truminventering med hjälp av nyanlända och långtidsarbetslösa.

truminventeringen är ett projekt som inte skulle blivit gjort på många år om inte de nyanlända funnit tillhands och det är höga krav på deltagarna.

Vilka är de höga kraven?

I klippet som tillhör länken ovan:
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikverkets projektledare Magnus Huldén
Många nyanlända till Sverige har en gedigen akademisk bakgrund. Det är väldigt kompetenta människor som har anlänt till Sverige.


Vad säger ni om detta? Hur hade trafikverket klarat sig utan alla nyanlända truminventerare?

Är detta bra nyhetsrapportering? Eller handlar det om ett överdrivet hyllande av den minoritet av nyanlända som gör det självklara - dvs kommer i någon form av (i det här fallet vad jag förstår är de inte ens projekt- eller tillsvidareanställda, utan det är ett "beredskapsjobb")?

Min åsikt: Det rimliga är naturligtvis att förvänta sig att arbete är det normala - det är de som inte är i arbete som det ska fokuseras på. Att berömma nyanlända för självklarheter är ett bra exempel på de låga förväntningarnas rasism.
__________________
Senast redigerad av fredag2010 2018-10-17 kl. 08:02.
Citera
2018-10-17, 08:13
  #2
Medlem
YP4XQs avatar
SVT/vänsterblivna har förbannat låga förväntningar på dem, de tror att de är utvecklingsstörda från jordtrampade golv allihopa. Kanske en av anledningarna de känner sådan ångest över att vara så omhändertagande och strö rosa skimmer över stackarna oavsett handlingar, de är ju bara baarn.
Citera
2018-10-17, 08:27
  #3
Medlem
pillenottens avatar
Känns som om SVT kopplat in alla reservkrafts-aggregaten nu i invällarreklamen - igår var det ett inslag om kompetensregnet av alla med akademisk examen som tvingas sega igenom SFI tillsammans med analfabeterna - som exempel i reportaget visas en skäggmuffin som leker bilmek.
Är bilmekaniker plötsligt ett akademiskt yrke nu, i de låga förväntningarnas land?
Citera
2018-10-17, 08:29
  #4
Avstängd
PenisOchPungs avatar
Vet inte om jag ska skratta eller gråta
Citera
2018-10-17, 09:15
  #5
Medlem
Ratads avatar
Känns som de har återupplivat projektarbetena från 1994 för att få AMS statistik att se bra ut. Med den dåliga infrastruktur vi har borde truminspektör vara en fastanställning. Jag misstänker dock att de åker tillbaka till vuxendagis om några månader.

Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Känns som om SVT kopplat in alla reservkrafts-aggregaten nu i invällarreklamen - igår var det ett inslag om kompetensregnet av alla med akademisk examen som tvingas sega igenom SFI tillsammans med analfabeterna - som exempel i reportaget visas en skäggmuffin som leker bilmek.
Är bilmekaniker plötsligt ett akademiskt yrke nu, i de låga förväntningarnas land?

Jag skulle inte lämna in min bil hos en akademiker, svensktalande eller ej. De förstör fordon med sin blotta närvaro.
Citera
2018-10-17, 10:13
  #6
Medlem
Att inspektera vägtrummor/rörbroar är kanske inte helt enkelt. Det är vanligtvis broinspektörer som kryper runt o kollar att större vägtrummor/rörbroar är i gott skick.
Märkligt att man nu bara lastar in begåvningsreserven som gör arbetet med hjälp av skattepengar.
Detta tar jobb från konsultfirmorna. Om nu inte konsultfirmorna själva sugit åt sig dessa skattefinansierade arbetare.

Vilket fall så är det fel att skattepengar ska gå till detta och att de ska ha förtur till arbete.
Det finns svenskar som gärna skulle ha dessa arbeten.
Citera
2018-10-17, 10:31
  #7
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
– Vi har som mål att fånga upp de som har en relativt hög akademisk utbildning och som kan vara av intresse för framtiden inom Trafikverket, säger Magnus Huldén.

Jag undrar varför det krävs "relativt hög akademisk utbildning" för att inspektera vägtrummor, innebär det att man ska komma ihåg vilken trumma som var i undermåligt skick?
Citera
2018-10-17, 11:02
  #8
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Vid inventerande använder man appec Collector, som Trafikverket beskriver så här:

Citat:
Tekniken visade sig vara precis så enkel som man hade hoppats och utbildningsinsatserna fokuserade mer på hur varje inventerare skulle avgöra status på vägtrummorna än på att hantera appen.
Citera
2018-10-17, 11:21
  #9
Medlem
Tack TS för att du i ord formulerade något jag själv tänkt på.

Har för egen del råkat ut för en del situationer där man utfört ett tämligen enkelt arbete men fått beröm som inte alls stått i proportion vilket snarare lett till att man frågat sig om "beställaren" av arbetet tror man är utvecklingsstörd än gett en känsla av att stolthet och att det är kul att göra andra nöjda.

Kan således bara instämma i din kritik, genom låga förväntningar avslöjar man sig.

Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Att inspektera vägtrummor/rörbroar är kanske inte helt enkelt. Det är vanligtvis broinspektörer som kryper runt o kollar att större vägtrummor/rörbroar är i gott skick.
Märkligt att man nu bara lastar in begåvningsreserven som gör arbetet med hjälp av skattepengar.
Detta tar jobb från konsultfirmorna. Om nu inte konsultfirmorna själva sugit åt sig dessa skattefinansierade arbetare.

Vilket fall så är det fel att skattepengar ska gå till detta och att de ska ha förtur till arbete.
Det finns svenskar som gärna skulle ha dessa arbeten.

Fast i den jämförelsen och med skattebetalarnas bästa för ögonen är det väl ändå bättre att flyktingar gör detta för någon hundring i timmen än att en konsult ska fakturera långt över tusenlappen?
Citera
2018-10-17, 12:41
  #10
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fast i den jämförelsen och med skattebetalarnas bästa för ögonen är det väl ändå bättre att flyktingar gör detta för någon hundring i timmen än att en konsult ska fakturera långt över tusenlappen?

+1. Du ska få se att någon jävel till nolltaxerare på en konsultfirma kommer bajsa på sig (för att sedan få ett inventeringskontrakt och ha invandrare som praktikanter). Staten och kapitalet får jävligt mycket gjort med hjälp av praktikplatser till ersättningar som får byggplatszigenarnas inkomst att framstå som stor.
Citera
2018-10-17, 13:05
  #11
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
+1. Du ska få se att någon jävel till nolltaxerare på en konsultfirma kommer bajsa på sig (för att sedan få ett inventeringskontrakt och ha invandrare som praktikanter). Staten och kapitalet får jävligt mycket gjort med hjälp av praktikplatser till ersättningar som får byggplatszigenarnas inkomst att framstå som stor.

Men jag litar hällde på en konsult som har ett bra CV bakom sig än ett gäng med nyanlända som varken har utbildning eller verifierad utbildning bakom sig.

Sen har dom inte samma standard på kollar där dom kommer ifrån vs i Sverige. Billigare? Japp, men samma kvalité? Det återstår att se!
Citera
2018-10-17, 13:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Tack TS för att du i ord formulerade något jag själv tänkt på.

Har för egen del råkat ut för en del situationer där man utfört ett tämligen enkelt arbete men fått beröm som inte alls stått i proportion vilket snarare lett till att man frågat sig om "beställaren" av arbetet tror man är utvecklingsstörd än gett en känsla av att stolthet och att det är kul att göra andra nöjda.

Kan således bara instämma i din kritik, genom låga förväntningar avslöjar man sig.



Fast i den jämförelsen och med skattebetalarnas bästa för ögonen är det väl ändå bättre att flyktingar gör detta för någon hundring i timmen än att en konsult ska fakturera långt över tusenlappen?

Vad den så kallade flyktingen (lyxmigranten) får och vad företaget fakturerar staten är två olika saker.
Vinsten för företaget blir ännu större och det slår ut vanliga arbetare från marknaden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback