Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-19, 20:46
  #25
Medlem
Är det inte folk med autism som tar självmord mest? Läste någonstans att medelåldern för oss är väldigt låg. Själv var jag självmordsbenägen när jag var yngre, men inga planer längre, och är gladare med livet nu.
Citera
2018-10-21, 18:26
  #26
Medlem
BlackManXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubicorn
Är det inte folk med autism som tar självmord mest? Läste någonstans att medelåldern för oss är väldigt låg. Själv var jag självmordsbenägen när jag var yngre, men inga planer längre, och är gladare med livet nu.


Var också självmordsbenägen hela min uppväxt fast jag hade mycket vänner och ett bra fungerande liv. Sen insjukna jag i en psykos-sjukdom och efter jag börjat medicinera, förlorat nästan alla vänner och har inget vidare liv men självmordsbenägenheten försvann. Väldigt konstigt. Är jag lyckligare nu än då? trots omständigheterna.

Var så förvirrad när jag var mindre, kanske är det så enkelt att jag hittade mig själv och blev mer säker trots sjukdom.
__________________
Senast redigerad av BlackManX 2018-10-21 kl. 18:28.
Citera
2018-10-21, 18:51
  #27
Avstängd
Mitch-Moons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackManX
det går att bli frisk från schizofreni. iaf enligt mina läkare och vissa artiklar jag läst b.la. från norge. Om det går att återhämta sig helt från det är svårt att säga, men frisk kan man bli.

Har du några källor på det här förutom dina "läkare"'?

Det är extremt lätt att förstå varför paranoid schizofreni håller en av topplatserna i den här kategorin.
__________________
Senast redigerad av Mitch-Moon 2018-10-21 kl. 18:54.
Citera
2018-10-21, 18:57
  #28
Medlem
BlackManXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitch-Moon
Har du några källor på det här förutom dina "läkare"'?

Det är extremt lätt att förstå varför paranoid schizofreni håller en av topplatserna i den här kategorin.

Ska fråga min läkare om källor nästa gång jag träffar han. så skriver jag det här om han har några källor, var tydligen ny forskning enligt honom.
Citera
2018-10-21, 21:05
  #29
Medlem
Spelmissbrukets avatar
En artikel om autister m.fl som åker söderut i europa för assisterat självmord.

https://www.lifesitenews.com/pulse/p...ope-for-autism

För att svara på frågan gissar jag på Bipolära och folk med Autismspektrumdiagnos. Har själv en drös diagnoser, autism är väl den diagnosen som gör det svårast för mig i vardagen. Klart man funderar på att ta livet av sig, ibland varje dag, men vill jag dö? Nä. Men mina problem går inte att lösa, det är min person och jag har testat en hel del olika mediciner, terapier, koständringar, m.m.

Så tankarna är mest bara i vägen för mig, för det kommer förmodligen aldrig hända, finns så många andra vägar och saker jag hellre gör än ta livet av mig. Det är väl egentligen någon slags trygghet att möjligheten finns, jag har haft det värre förr, och hade det inte blivit bättre hade jag säkert tagit livet av mig redan. Dvs, jag vet hur jävligt livet kan kännas, och jag vet också att det kan bli bättre. Med det sagt ska man inte dra förhastade slutsatser. Ljuset i tunneln är ingen lögn. Men det är kanske inte det man förväntar sig att det ska vara. Det kan vara något mycket litet.
__________________
Senast redigerad av Spelmissbruket 2018-10-21 kl. 21:12.
Citera
2018-10-23, 15:17
  #30
Medlem
BlackManXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitch-Moon
Har du några källor på det här förutom dina "läkare"'?

Det är extremt lätt att förstå varför paranoid schizofreni håller en av topplatserna i den här kategorin.

Han hade inga källor på det, men i enstaka fall har det varit så att folk blivit frisk från schizofreni men då har det tydligen varit snack om att dom var fel diagnostiserade från början. Så kanske ni har rätt om att man inte kan bli frisk från det. Återstår att se forskningen går framåt och man kan bota schizofreni i framtiden?
Citera
2018-10-23, 15:24
  #31
Medlem
Couplets avatar
Inom bipolär sjukdom finns ett mycket farligt tillstånd som kallas mixed state eller blandepisod. Det innebär att du får maxutslag på upp-ner-skalan med mycket täta intervaller, ibland flera gånger i timmen. Har haft detta fem gånger, det är det mest vedervärdiga jag varit med om... Detta tillstånd innebär en extremt förhöjd suicidrisk.
__________________
Senast redigerad av Couplet 2018-10-23 kl. 15:26. Anledning: Stava
Citera
2018-10-23, 15:28
  #32
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuhuSumiala
Vilken psykisk sjukdom eller personlighetsstörning åsamkar patienterna största problem och/eller lidande? Och vilken som rubriken lyder?
[/spoiler]

Depression skulle jag tro är den vanligaste. Dock så brukar det finnas utlösande faktorer till depression. Det kan vara en kombination med en kroppslig sjukdom som ex Cancer (obotlig) Svåra smärtor, att personen inte kan utföra olika moment med kroppen som ex. att gå och liknande. Många sjukdomar kan utlösa depressioner som i sin tur resulterar i självmord.

Depression kan även finnas som anledning vid andra psykiska åkommor ex bipolära sjukdomar.
En lycklig bipolär begår förmodligen inte självmord under manifasen.

Svårt sjuka kan utan att vara deprimerade ta livet av sig för att slippa ev. lidande som sjukdomen annars kan ge. Men oftast så är nog depression den vanligaste orsaken.
Citera
2018-10-23, 16:41
  #33
Medlem
Lekbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixlJunkie
Jag tror att borderline har högst risk för självmord sen typ fobisk personlighetstörning eller schizotyp eller osjälvständig. Psykopater som du nämner är jag rätt säker på att det är väldigt ovanligt med självmord.


Research suggests that as many as 70% of those with BPD have attempted suicide in their lifetime and 5–10% successfully complete suicide

10% med BPD tar självmord jämfört med 17.5 utav 100,000 personer i Sverige, hade samtliga i Sverige haft BPD hade alltså den siffran varit 10 000 personer utav 100 000.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3600404/
__________________
Senast redigerad av Lekbarn 2018-10-23 kl. 17:19.
Citera
2018-10-23, 18:58
  #34
Medlem
Lekbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekbarn
Research suggests that as many as 70% of those with BPD have attempted suicide in their lifetime and 5–10% successfully complete suicide

10% med BPD tar självmord jämfört med 17.5 utav 100,000 personer i Sverige, hade samtliga i Sverige haft BPD hade alltså den siffran varit 10 000 personer utav 100 000.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3600404/

Hade hela Sveriges befolkning haft BPD hade Sverige varit avfolkat på 10 ÅR (?)
Citera
2018-10-25, 02:24
  #35
Medlem
..
__________________
Senast redigerad av Liljor 2018-10-25 kl. 02:28.
Citera
2018-10-25, 02:45
  #36
Medlem
mystikernsmystiks avatar
Allvarliga deprissioner som raserat allt i sin väg, och när inget finns kvar.. Det tror nog jag är spiken i kistan för många.

Nån kommer kommentera och säga att det går att medecinera bort, men tänk dig om någon varit deprimerad så länge att kroppen och organer tagit stryk då spelar det ingen roll längre. De kan pumpa bolibompa råsa uppåt saft i venerna på dig men ser du ut som en räka och väger 35kg , o knappt har förmåga att stå på dina två ben, då vettifan, natural selection at it's finest
__________________
Senast redigerad av mystikernsmystik 2018-10-25 kl. 02:58.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback