Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-11-02, 22:35
  #37
Medlem
Svår depression torde generera en mindre risk än t.ex. lindrig eller medelsvår depression. Detta eftersom man vid en svårare depression blir mer passiviserad och kan inte företa sig detta projekt. Däremot om man är på bättringsvägen torde en förhöjd risk finnas eftersom handlingsförmågan återkommer.

De med högst risk borde vara bipolär blandade episoder, som innebär att man blir hypoman eller manisk samtidigt som man är deprimerad.
Citera
2018-11-02, 22:45
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flockerpocker
Svår depression torde generera en mindre risk än t.ex. lindrig eller medelsvår depression. Detta eftersom man vid en svårare depression blir mer passiviserad och kan inte företa sig detta projekt. Däremot om man är på bättringsvägen torde en förhöjd risk finnas eftersom handlingsförmågan återkommer.

De med högst risk borde vara bipolär blandade episoder, som innebär att man blir hypoman eller manisk samtidigt som man är deprimerad.

Dom som har djupa dalar och höga toppar i sina depressioner torde ligga sämst till. Är
man på en jämn nivå är det nog lättare att hantera en depression, tex årstidsbunden depression. Lägger man däremot till tex ensamhet och social fobi tror jag risken är större att man inte står ut med sig själv. Viktigt att ha någon att prata med.
Jag har också självmordstankar då jag inte ser hur jag ska stå ut längre fram.
Citera
2019-01-14, 02:41
  #39
Medlem
neuron-drones avatar
Kommer in lite sent här, men hört att könsdysfori har den högsta självmordsfrekvensen.
Citera
2019-01-14, 03:07
  #40
Medlem
Bipolär sjukdom har en självmordsfrekvens på 10-20%. Vet inte om det är högst, men väldigt hög iallafall.

PTSD har även en hög självmordsrisk. Inte förevigt men om en svårt traumatiserad människa inte får hjälp så är nog självmordsrisken nästan 100%. Hjälp kan isåfall innefatta själsligt stöd, t.ex. från kyrkan såsom samtal med präst, behöver inte vara just psykiatrisk hjälp.

Kanske därför det finns Prästsamtal genom SOS Alarm.
__________________
Senast redigerad av somerandom 2019-01-14 kl. 03:15.
Citera
2019-01-14, 15:50
  #41
Medlem
Dopaminas avatar
Bipolär och C-PTSD med missbruk. Personen kommer liksom aldrig sluta åka berg-och-dalbana då stressen och ångesten ständigt skapar nya skov.
Citera
2019-01-17, 10:33
  #42
Medlem
Presentpappers avatar
En djup depression, eller depression i överlag kanske, är ofta så svår att förutse när det kommer till suicidrisk. De flesta planerar och har bestämt sig lång tid innan och kan skratta och le utåt sätt, för att dagen efter ta sitt liv. Har man väl bestämt sig kan många faktiskt känna en glädje och rofylldhet. I det läget bör man läggas in på LPT och stabiliseras direkt men samtidigt får man inte heller låsa in och övervaka folk hur som helst.

Har ett ex som har borderline och självskadebeteende, detta döljde hon extremt väl för jag märkte inte på en gång att hon bar på en sorg. Men ju mer vi kom varandra nära ju mer förstod jag. Hon hade bland annat manipulerat en läkare att inte lägga in henne på låst avdelning trots att hon sade sig ha självmordstankar. Istället lyckades hon få honom skriva ut en speciell medicin hon behövde för att kunna ta sig hem och genomföra en planerad överdos.

Djup depression och bipoläritet ligger nog i topp. Sen är nog inte borderline, högfungerande autism/asperger och psykossjukdomar långt efter.
__________________
Senast redigerad av Presentpapper 2019-01-17 kl. 10:46.
Citera
2019-01-21, 20:57
  #43
Medlem
neuron-drones avatar
Skulle tro att även enskilda drag som läggs på valfri sjukdom (kanske främst depression och bipolär) ökar risken, såsom svårt att stå emot impulser och missbruk blandat med sjukdomen. Så en blandform är nog farligast.
Citera
2019-01-22, 00:48
  #44
Medlem
Ingen som nämnt det men jag kan säga att den mest stigmatiserande psykisk sjukdomen är nog pedofili.
Risken för självmord är säkert högt, men de flesta tar nog sin hemlighet i graven med sig.
Jag skulle nog göra det om jag börjar få dessa tankar igen.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback