Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-17, 10:43
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Vad räknas som grovt?
Som vanligt en bedömningssak, men troligen då tiotals personer skrivits på en adress där de aldrig bott.
Även om syftet med en felaktig skrivning har varit att utfå högre bidrag och detta har pågått under lång tid så kan det troligen klassas som grovt.
Citera
2018-10-17, 12:35
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Haha, detdär är bara löjligt..
Det bor ju 30 st i en 2a , läser man ju lite då och då..

Ja, det är ju just därför man återinfört detta brott.
Citera
2018-10-17, 12:45
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Nu var ju inte ts ute efter vad som var okej eller inte.
Så jo det är absolut ett alternativ under omständigheterna.

Det ts ev tänkt göra, att skriva sej på en adress utan ägarens tillåtelse, är ju heller inte "valbart" enligt ditt resonemang i så fall.

Om TS tillbringar sin huvudsakliga vila på den adressen är det dör han ska skriva sig och det obereoende av vad ev ägare tycker.
Citera
2018-10-17, 18:33
  #16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Du kan också välja att stå kvar på din gamla adress och regga dej för eftersändning av din post till där du bor.
Nej du skall enligt lagen vara folkbokförd där du bor så detta är inte okej.

Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Vad räknas som grovt?
Enligt länken var detta inte riktigt klart ännu och är säkert en bedömningsfråga men man kan ju misstänka att det ses som grovt om du genom din felaktiga folkbokföring får ut bidrag du inte har rätt till eller betalar för lite i skatt så kan det nog ses som grovt.
Citera
2018-10-18, 10:36
  #17
Medlem
tack för alla svar
Citera
2018-10-18, 22:16
  #18
Medlem
tråkigt att det är straffbart men jag har inget val. man måste vara folkbokförd någonstans. det enda stället jag har att skriva mig på är min kusins bostad som han har i andra hand. segt
Citera
2018-10-18, 22:16
  #19
Medlem
önskar man bara kunde ha postbox för allt
Citera
2018-10-18, 22:24
  #20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
tråkigt att det är straffbart men jag har inget val. man måste vara folkbokförd någonstans. det enda stället jag har att skriva mig på är min kusins bostad som han har i andra hand. segt
Bor du hos kusinen så är det givetvis inte straffbart att skriva dig där. Är ju tvärtom där du enligt lag skall vara skriven om du bor där.
Citera
2018-10-18, 22:34
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Bor du hos kusinen så är det givetvis inte straffbart att skriva dig där. Är ju tvärtom där du enligt lag skall vara skriven om du bor där.
men måste inte ägarna veta om det? (de vet att jag är här ofta) men de vet ej att jag kommer skriva in mig här
Citera
2018-10-18, 22:37
  #22
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
men måste inte ägarna veta om det? (de vet att jag är här ofta) men de vet ej att jag kommer skriva in mig här
Ingen aning om hur dom skulle få reda på det. Du begår ju dock inget lagbrott genom att bo hos din kusin. Det gör du däremot om du är skriven på en annan plats än där du bor.
Citera
2018-10-18, 22:41
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ingen aning om hur dom skulle få reda på det. Du begår ju dock inget lagbrott genom att bo hos din kusin. Det gör du däremot om du är skriven på en annan plats än där du bor.
du har rätt. thanks
Citera
2018-10-18, 23:02
  #24
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
men måste inte ägarna veta om det? (de vet att jag är här ofta) men de vet ej att jag kommer skriva in mig här
Du behöver inte informera ägarna, men folkbokföringen är ganska offentlig, så vem som helst kan se vilka som är folkbokförda i lägenheten. Jag har för mig att det idag ibland avtalas i hyreskontrakt att som mest X personer får bo där, men det är bara ett avtal mellan hyresvärd och hyresgäst, inget som gör andrahandshyresgäster till brottslingar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback