Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-17, 04:25
  #1
Medlem
Har förlorat min lägenhet, hos krono samt arbetslös, har inga pengar kan ej hyra nått igen. Ska flytta in med kusinen (som är medborgare i annat europeiskt land men som driver företag och hyr bostadslägenhet här)
Ägarna får post och brev till denna adress.

Eftersom jag inte har någon annan stans att ta vägen kommer jag skriva in mig där kusinen bor. Kommer inte säga de till ägarna, tror inte de tillåter det.

Hur lätt kan ägarna upptäcka att jag folkbokfört mig här (kommer ta post adresserat till mig snabbt så de inte märker) och vilket straff kan man få om de anmäler det
__________________
Senast redigerad av mnish 2018-10-17 kl. 04:28.
Citera
2018-10-17, 05:20
  #2
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
Har förlorat min lägenhet, hos krono samt arbetslös, har inga pengar kan ej hyra nått igen. Ska flytta in med kusinen (som är medborgare i annat europeiskt land men som driver företag och hyr bostadslägenhet här)
Ägarna får post och brev till denna adress.

Eftersom jag inte har någon annan stans att ta vägen kommer jag skriva in mig där kusinen bor. Kommer inte säga de till ägarna, tror inte de tillåter det.

Hur lätt kan ägarna upptäcka att jag folkbokfört mig här (kommer ta post adresserat till mig snabbt så de inte märker) och vilket straff kan man få om de anmäler det
Räknas som innebonde och inget värden kan göra ett skit åt. Helt lagligt. Enda undantaget skulle vara om det är en studentbostad vi pratar om.
Citera
2018-10-17, 05:51
  #3
Medlem
LemPicas avatar
Du kan också välja att stå kvar på din gamla adress och regga dej för eftersändning av din post till där du bor.
Citera
2018-10-17, 06:23
  #4
Medlem
http://www.dagensarena.se/innehall/f...-ars-fangelse/

6 månaders fängelse för folkbokföringsbrott är föreslaget..... Grovt folkbokföringsbrott upp till 2 år....
Citera
2018-10-17, 07:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Du kan också välja att stå kvar på din gamla adress och regga dej för eftersändning av din post till där du bor.
Nej, det är inte valbart. Du är skyldig att skriva dig på den adress där du har din huvudsakliga nattvila. Det är inget man behöver fråga hyresvärd eller någon annan om.
Citera
2018-10-17, 08:23
  #6
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
http://www.dagensarena.se/innehall/f...-ars-fangelse/

6 månaders fängelse för folkbokföringsbrott är föreslaget..... Grovt folkbokföringsbrott upp till 2 år....
Men det kan inte vara ett brott att folkbokföra sig där man bor...
Citera
2018-10-17, 08:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Men det kan inte vara ett brott att folkbokföra sig där man bor...

Nej verkligen inte. Och man behöver inte tillstånd från andra som bor där för att folkbokföra sig där heller.
Citera
2018-10-17, 09:04
  #8
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
6 månaders fängelse för folkbokföringsbrott är föreslaget..... Grovt folkbokföringsbrott upp till 2 år....
Du är på efterkälken, du. Bestämmelsen om folkbokföringsbrott trädde i kraft den 1 juli 2018.
Citera
2018-10-17, 09:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
http://www.dagensarena.se/innehall/f...-ars-fangelse/

6 månaders fängelse för folkbokföringsbrott är föreslaget..... Grovt folkbokföringsbrott upp till 2 år....
Haha, detdär är bara löjligt..
Det bor ju 30 st i en 2a , läser man ju lite då och då..
Citera
2018-10-17, 10:08
  #10
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, det är inte valbart. Du är skyldig att skriva dig på den adress där du har din huvudsakliga nattvila. Det är inget man behöver fråga hyresvärd eller någon annan om.

Nu var ju inte ts ute efter vad som var okej eller inte.
Så jo det är absolut ett alternativ under omständigheterna.

Det ts ev tänkt göra, att skriva sej på en adress utan ägarens tillåtelse, är ju heller inte "valbart" enligt ditt resonemang i så fall.
Citera
2018-10-17, 10:09
  #11
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
http://www.dagensarena.se/innehall/f...-ars-fangelse/

6 månaders fängelse för folkbokföringsbrott är föreslaget..... Grovt folkbokföringsbrott upp till 2 år....

Vad räknas som grovt?
Citera
2018-10-17, 10:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Nu var ju inte ts ute efter vad som var okej eller inte.
Så jo det är absolut ett alternativ under omständigheterna.

Det ts ev tänkt göra, att skriva sej på en adress utan ägarens tillåtelse, är ju heller inte "valbart" enligt ditt resonemang i så fall.

Det är inget som ägaren skall ge någon tillåtelse till, bor en person på en viss adress skall denne också vara skriven därsammastädes, detta är inget som hyresvärden kan påverka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback