Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-17, 03:56
  #1
Medlem
Dragningskraftens avatar
Hej .
Käkat lergigan till sömnen i ung 7månader. Vaknar sent den är som theralen för mig tanke på att jag sover länge och blir trög dagen efter. Visst inte lika intensiv baksmälla som theralen. Men snäppet under.

Nu har jag försökt att inte inta den innan sömn. Vilket gör att jag är KLARVAKEN. Har hänt två nätter nu.

Vad ska jag göra. Äter max 50mg per kväll
__________________
Senast redigerad av Dragningskraften 2018-10-17 kl. 04:17.
Citera
2018-10-17, 04:03
  #2
Medlem
Trappa ner sakta så att din hjärna vänjer sig att sova med mindre mängder.

Det kommer ta tid att lära att dig sova utan, men borde ordna sig rätt snabbt om d u inte lider av ångest eller dylikt.
Citera
2018-10-17, 04:07
  #3
Medlem
Dragningskraftens avatar
Tack för svaret. Har tänk på att göra det. Men vadfan. Ska jag trappa ner på så pass liten dos. Brukar ta 1 nu istället för två de är alltså 25/2 = 12,5 framöver. Ja får väl göra det då .
Citera
2018-10-17, 04:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragningskraften
Tack för svaret. Har tänk på att göra det. Men vadfan. Ska jag trappa ner på så pass liten dos. Brukar ta 1 nu istället för två de är alltså 25/2 = 12,5 framöver. Ja får väl göra det då .

Ja, ta det i den takten du känner att du behöver.

Jag hade tagit bort 12,5 mg var 4e dag ungefär.
__________________
Senast redigerad av blaha95 2018-10-17 kl. 04:13.
Citera
2018-10-17, 04:16
  #5
Medlem
Dragningskraftens avatar
Är de inte lättare om jag bara slutar helt? Går det inte fortare? Precis som andra droger Cold turkey. Hittar naturlig sömnrytm snabbare?
Citera
2018-10-17, 04:24
  #6
Avstängd
JagBlirVansinnigs avatar
Bäst är väl om du kan vara utan piller helt, aktivera dig om dagarna så brukar sömnen komma förr eller senare.

Annars kan du prova attarax den får inte jag någon hangover på iaf.
Citera
2018-10-17, 06:42
  #7
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Ja, ta det i den takten du känner att du behöver.

Jag hade tagit bort 12,5 mg var 4e dag ungefär.
Räkna med en hel natt då du rullar omkring, nästa natt 1-2h sömn, tredje en 5 timmars natt osv.
Citera
2018-10-17, 07:42
  #8
Medlem
Kajahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragningskraften
Hej .
Käkat lergigan till sömnen i ung 7månader. Vaknar sent den är som theralen för mig tanke på att jag sover länge och blir trög dagen efter. Visst inte lika intensiv baksmälla som theralen. Men snäppet under.

Nu har jag försökt att inte inta den innan sömn. Vilket gör att jag är KLARVAKEN. Har hänt två nätter nu.

Vad ska jag göra. Äter max 50mg per kväll

Skippa som helt, det går över om ett par dagar.
Citera
2018-10-17, 08:25
  #9
Medlem
MysticLampShades avatar
Eftersom lergigan inte är beroendeframkallande handlar det troligtvis om ett psykiskt beroende snarare än ett fysiskt. Du är inställd, omedvetet, på att du inte kan sova utan tabletterna. Bryt helt, låt sömnen vara dålig under några dagar medan du under dagarna försöker göra saker som aktiverar kroppen och hjärnan för att trötta ut dig. Träna, läs böcker osv. Hoppas det löser sig.
Citera
2018-10-17, 08:55
  #10
Medlem
Dragningskraftens avatar
Alltså jag kanske kan ta varannan natt? Så jag ändå sover någorlunda. Ligger ju fortfarande vaken och har fan viktiga saker att göra som jag kommer skjuta upp. Fan för sånt skit.


Vet inte om de har andra saker som har någon påverkan. Kanske nån AT som gömmer sig ifrån diverse preparat. Vet att det kan vara psykiskt.

Har upplevt detta flera gånger så det kan inte vara endast nån annan AT
Citera
2018-10-17, 12:08
  #11
Medlem
Som blaha skrev så trappa ner.
Bara att lida egenom
Citera
2018-10-18, 20:09
  #12
Medlem
Jag håller inte med om ovanstående tips. Jag har kört mycket mirtazapin för sömnen i omgångar. (Kan f.ö. rekommendera det då det i låga doser är extremt stark H1-antagonist men utan de antikolinerga effekterna).

Det som funkar bäst när jag ska sluta är att gå över på stilnoct. Stilnoct kan jag lätt köra någon vecka och sedan sluta cold turkey utan problem medan mirtazapin ger en jobbigare abstinens. Nyckeln är dock att ta minsta möjliga mängd stilnoct och inte punda det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback