Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-17, 01:01
  #1
Medlem
DangerDooms avatar
Min Macbook drabbades för två veckor sedan för fuktskada med ett rätt skadat moderkort.

Bortsett från att jag köpte en ny Macbook i samband med jobbet så har jag bestämt mig för att bege mig och väcka lite liv i den gamla, vill därför ha lite hjälp och rekommendationer från er!

Den gamla har 16gb RAM och 512gb i utrymme. Förstår förstås att jag måste köpa ett nytt moderkort såklart.
Jag vill använda den gamla till bl a gaming, tänker inte då kasta in tio olika spel utan två är att duga.


Finns det någon möjlighet att uppgradera ifall man skulle lämna in den för service hos någon icke-Appleleverantör och öka RAM till 32gb? Digital Inn sa att ökning av RAM inte var möjligt hos just dem så tänker att jag vänder mig till någon service utanför.
Hårddisk? Någon specifik att rekommendera?
Citera
2018-10-17, 01:08
  #2
Medlem
Tungsmets avatar
Mängden RAM har inte så stor effekt på prestanda inom spel när man passerat 16 GB strecket, 8 räcker för de flesta spel.

Baserat på hur mycket pengar du vill lägga ner så kan en extern GPU vara en bra investering.

Hårddisk påverkar inte heller prestanda, men kan förbättra laddningstider i spel.
m.2 eller SSD för hastighet,
HDD för lagring.

Mer än så kan du nog inte göra då det är en laptop.
__________________
Senast redigerad av Tungsmet 2018-10-17 kl. 01:13.
Citera
2018-10-17, 02:15
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tungsmet
Mängden RAM har inte så stor effekt på prestanda inom spel när man passerat 16 GB strecket, 8 räcker för de flesta spel.

Baserat på hur mycket pengar du vill lägga ner så kan en extern GPU vara en bra investering.

Hårddisk påverkar inte heller prestanda, men kan förbättra laddningstider i spel.
m.2 eller SSD för hastighet,
HDD för lagring.

Mer än så kan du nog inte göra då det är en laptop.

Jodå, ett externt grafikkort, om datorn har Thunderbolt.
5. Hur mycket bättre prestanda kan jag få med egpu?

Det beror så klart på vad du har i datorn, och om du har thunderbolt 2 eller 3. Ett extremfall är en 13-tums Macbook Pro från 2016 med thunderbolt 3 och Intel Iris Graphics 540. Med ett Geforce GTX 980 (de nya Pascal-korten fungerar bara med Windows) går den från någonstans kring 650 poäng i benchmarktestet Fire Strike Extreme, till omkring 6 000.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.67...rnt-grafikkort

Kostar dock en rejäl slant.
Citera
2018-10-17, 12:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DangerDoom
Min Macbook drabbades för två veckor sedan för fuktskada med ett rätt skadat moderkort.

Bortsett från att jag köpte en ny Macbook i samband med jobbet så har jag bestämt mig för att bege mig och väcka lite liv i den gamla, vill därför ha lite hjälp och rekommendationer från er!

Den gamla har 16gb RAM och 512gb i utrymme. Förstår förstås att jag måste köpa ett nytt moderkort såklart.
Jag vill använda den gamla till bl a gaming, tänker inte då kasta in tio olika spel utan två är att duga.


Finns det någon möjlighet att uppgradera ifall man skulle lämna in den för service hos någon icke-Appleleverantör och öka RAM till 32gb? Digital Inn sa att ökning av RAM inte var möjligt hos just dem så tänker att jag vänder mig till någon service utanför.
Hårddisk? Någon specifik att rekommendera?

Om det är en Retina så är ram fastlött på moderkortet, vilket ingen vettig människa försöker uppgradera. Uppgraderingar är omöjliga på Retina-modellerna. Vilken modell är det exakt på din MBP?

På rak arm så bör du strunta i din plan då du måste i princip byta ut hela datorn om moderkortet är fuktskadat. Det är ju egentligen bara SSD, chassi och skärm som går att använda fortfarande. Men om du gör det själv så kan du nog hitta ett moderkort för runt 4-5k. Butik kräver väl lite mer + arbetskostnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Tungsmet
Mängden RAM har inte så stor effekt på prestanda inom spel när man passerat 16 GB strecket, 8 räcker för de flesta spel.

Baserat på hur mycket pengar du vill lägga ner så kan en extern GPU vara en bra investering.

Hårddisk påverkar inte heller prestanda, men kan förbättra laddningstider i spel.
m.2 eller SSD för hastighet,
HDD för lagring.

Mer än så kan du nog inte göra då det är en laptop.
TS dator har redan SSD, över pcie. Det innebär att m.2 diskar inte kommer fungera.
Citera
2018-10-21, 11:43
  #5
Medlem
BigFatCones avatar
Programvara: Mac OS --> Hårdvara: Mac
/Moderator
Citera
2018-10-23, 13:27
  #6
Medlem
Det går inget vidare bra att spela på apples datorer utom deras iMac pro för 70 tusen med Radeon RX 64 kortet. Detta kort är ungefär på samma nivå som ett GTX 1080 och du kan spela vissa spel i 4K resten i 1440p men ideras laptops spelar du i MAX 1080 60fps om du har tur.

Apples datorer fungerar jätte dåligt för spel men annars skitbra för arbete
Citera
2018-10-23, 14:15
  #7
Medlem
Joomlas avatar
Om jag var du hade jag bara sålt den som reservdelar så kanske någon med t.ex trasig skärm, trasigt tangentbord eller annat kan använda den till något. Och sen använda pengarna till att köpa någon PC. Det går att spela på Mac, jag har en äldre retina 15" själv som klarar lite lättare spel (sånt som var nytt när datorn var det iaf) men inget jag rekommenderar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback