Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2023-07-30, 10:36
  #73
Medlem
psykoshippiens avatar
Valfri supporterklubb
Citera
2023-07-30, 10:39
  #74
Medlem
Full-Retards avatar
Det finns redan, det finns två klubbar som har namn som två afrikanska länder.
Citera
2023-07-30, 13:42
  #75
Medlem
IlluminatedAliens avatar
Min spontana tanke när jag läste spekulationen om en förening som är motsatsen till Mensa är inte samma som gemene man presenterar här, utan jag tänker mig en förening med RIKTIGT smarta människor. Intelligens är i mina ögon ett alldeles för mångfacetterat - för att inte tala om flytande - begrepp för att ens kunna mätas på något objektivt och rättvist sätt.

Många tycks tro att det går att mäta ordentligt, men de människor som jag träffat som babblar och ”skryter” om medlemskap i Mensa ger mig intrycket av att befinna sig i narcissist-spektrat och mest verkar ha haft tur med sig om de nu har utfört ett intelligenstest. Social intelligens har iallafall lyst med sin frånvaro. Spelade olika sällskapsspel för några år sedan i en förening med en medlem i synnerhet som var mycket snabb med att basunera ut hur bra det skulle gå för honom, eftersom han var så fruktansvärt intelligent. Och medlem i Mensa.

Det enda han egentligen lyckades med var att slösa alla andras tid eftersom han alltid hade fullt upp med att långa stunder förklara varför han inte vann i olika spel. I kunskapsspelet vi spelade svarade han sällan rätt men namedroppade mycket irrelevant under stort tidsödande för att försöka framstå som smart, vilket han fatalt - och utan att förstå det - misslyckades med. I ett annat spel med hög grad av strategi och logiskt tänkande las det väldigt mycket tid på att skylla på alla andra för att han inte lyckades vinna. Jag slutade hänga i den föreningen - det var varken värt tid eller energi.

Jag är inte den smartaste jag känner, ens när jag har en bra dag och solen skiner, men en sak har jag snappat upp: De smartaste människor jag känner är sansade och ödmjuka och citerar möjligen Sokrates med att säga att det enda de vet är att de ingenting vet. Ingen av dem har mig veterligen gjort några intelligenstest eller hänvisar någonsin till Mensa. Jag kan dock lita på att om jag frågar mina smarta vänner till råds så vet jag att jag kommer få god och välavvägd respons på mina bryderier. Jag vet också med trygghet att de aldrig kommer att samla sig i någon förening, utan de kommer fortsätta gå under radarn, så svaret på frågan är har kommit bli lite av en paradox: En förening med RIKTIGT smarta människor kommer aldrig att uppstå.

Slutligen, alla som gjort inlägg här om att motsatsen till Mensa skulle bestå av folkgrupper avhängigt av ursprung geografiskt, av hudfärg eller politisk inriktning uppvisar ett så omåttligt korkat och inskränkt intryck så dessa skribenter skulle nog faktiskt kunna utgöra motsatsen till Mensa, om det man eftersöker skulle vara att motsatsen till Mensa skulle bestå av ointelligenta människor.

(Jag kommer för övrigt inte besvara något på det här inlägget, så spar er tid och energi ifall ni inte håller med.)
Citera
2023-07-30, 16:18
  #76
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QwertySalm
Vad tror ni skulle ske om samhället fick ett motsatt svar till Mensa? D.v.s. en förening för folk som har låg intelligens, där den maximala IQ-gränsen är 70 IQ.

Vad tror ni skulle ske?

Folkpartiet Liberalerna kanske. Hela woke-rörelsen.
Citera
2023-07-30, 16:21
  #77
Medlem
FeministSlayers avatar
Det finns en motsats till mensa, det kallas tiktok.
Citera
2023-08-04, 13:39
  #78
Medlem
Jonas1968s avatar
En sådan organisation skulle nog inte få många medlemmar. Väldigt få skulle väl vilja skylta med att dom har lågt IQ?
Citera
2023-08-04, 18:40
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QwertySalm
Vad tror ni skulle ske om samhället fick ett motsatt svar till Mensa? D.v.s. en förening för folk som har låg intelligens, där den maximala IQ-gränsen är 70 IQ.

Vad tror ni skulle ske?
Finns redan - SOMALISKA FÖRENINGEN....
Citera
2023-09-11, 12:40
  #80
Avstängd
TheGretaResets avatar
"Afrosvenskarnas förening". Halva förening lär ju ha ett IQ som är lägre än 80 då det är snitt för negrer.

Antagligen lägre då negrer med ett liv eller karriär antagligen har andra intressen än den föreningen.

I Afrika fanns inte ens hjulet när engelska upptäcksresande upptäckte landet på 1700 och 1800-talet. Hjulet fanns i norr där man haft kontakter med araber, samt somalia och eritrea som hade kontakter med egyptien.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback