Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-16, 21:57
  #1
Moderator
HelgeBuks avatar
Jag har varit för vuxen för länge känner jag, behöver lite mer ungdomlig livsglädje och vad kan då vara bättre än att ge sig ut på en tom parkeringsplats i vinterkvällen och dra några sköna sladdar med en bil!?

Vill dock inte ha nån "sladdbil" på sidan om, utan en primärbil (kombi, dragkrok, skön att åka i, gärna nyare än 2012 och max 12000 mil) som också går att ha kul med ibland.

Budget 150 tkr, möjligen några tiotusen till för "rätt bil".


Har kollat på BMW F31, som känns som det skulle passa perfekt men de ligger fortfarande lite väl högt i pris med hyfsad utrustning+skick.

I brist på bakhjulsdrift hos nästan alla övriga fabrikat ser jag 4WD som det näst bästa för mina behov, men då måste man kunna slå av antisladd helt och hållet. Volvo har jag förstått att det är omöjligt på...

Kom gärna med egna exempel på 4WD-bilar i ovan angivet pris-ålder-mil-spann där du VET att man kan slå av antisladd.

Tack på förhand.
Citera
2018-10-16, 22:55
  #2
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jag har varit för vuxen för länge känner jag, behöver lite mer ungdomlig livsglädje och vad kan då vara bättre än att ge sig ut på en tom parkeringsplats i vinterkvällen och dra några sköna sladdar med en bil!?

Vill dock inte ha nån "sladdbil" på sidan om, utan en primärbil (kombi, dragkrok, skön att åka i, gärna nyare än 2012 och max 12000 mil) som också går att ha kul med ibland.

Budget 150 tkr, möjligen några tiotusen till för "rätt bil".


Har kollat på BMW F31, som känns som det skulle passa perfekt men de ligger fortfarande lite väl högt i pris med hyfsad utrustning+skick.

I brist på bakhjulsdrift hos nästan alla övriga fabrikat ser jag 4WD som det näst bästa för mina behov, men då måste man kunna slå av antisladd helt och hållet. Volvo har jag förstått att det är omöjligt på...

Kom gärna med egna exempel på 4WD-bilar i ovan angivet pris-ålder-mil-spann där du VET att man kan slå av antisladd.

Tack på förhand.


Åk in på en bilhandlare o säg att du vill provköra ut o sladda .
Citera
2018-10-16, 23:13
  #3
Medlem
För att sladda lite på en parkering behöver du just bakhjulsdrift, och BMW är nära nog enda alternativet idag.
För att ha kul med 4WD behövs högre fart och friare ytor, tex bana på sjöisen.
Kolla på ev bil att alla hjälpsystem går att koppla bort.
Citera
2018-10-16, 23:29
  #4
Medlem
y.ys avatar
https://www.blocket.se/goteborg/Suba....htm?ca=23&w=3

Tyckte detta såg billigt ut? 3,6l boxersexa. Subaru outback.
Citera
2018-10-16, 23:40
  #5
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jag har varit för vuxen för länge känner jag, behöver lite mer ungdomlig livsglädje och vad kan då vara bättre än att ge sig ut på en tom parkeringsplats i vinterkvällen och dra några sköna sladdar med en bil!?

Vill dock inte ha nån "sladdbil" på sidan om, utan en primärbil (kombi, dragkrok, skön att åka i, gärna nyare än 2012 och max 12000 mil) som också går att ha kul med ibland.

Budget 150 tkr, möjligen några tiotusen till för "rätt bil".


Har kollat på BMW F31, som känns som det skulle passa perfekt men de ligger fortfarande lite väl högt i pris med hyfsad utrustning+skick.

I brist på bakhjulsdrift hos nästan alla övriga fabrikat ser jag 4WD som det näst bästa för mina behov, men då måste man kunna slå av antisladd helt och hållet. Volvo har jag förstått att det är omöjligt på...

Kom gärna med egna exempel på 4WD-bilar i ovan angivet pris-ålder-mil-spann där du VET att man kan slå av antisladd.

Tack på förhand.
Har du provkört 320d? Jag har två, en från - 10 och en från - 12. Båda trevliga, men jag föredrar styrningen på - 10:an. Assnåla i förbrukning, men relativt dyra att helförsäkra.
Citera
2018-10-16, 23:42
  #6
Medlem
Swe1227s avatar
Bmw e82 är ju en lite nyare typisk busbil men endå sofistikerad.
Citera
2018-10-17, 00:49
  #7
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk

Med lite tur kan du få en Toyota GT86/Subaru BRZ av årsmodell 2013 med din budget. Bakhjulsdrift, 200 hk och rätt sportig.
Citera
2018-10-17, 13:04
  #8
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Har du provkört 320d? Jag har två, en från - 10 och en från - 12. Båda trevliga, men jag föredrar styrningen på - 10:an. Assnåla i förbrukning, men relativt dyra att helförsäkra.


Provat en handfull 320d från 13-14, men ingen av föregående modell. Borde kanske göra det. Men invändigt känns de väldigt gamla i jämförelse! Växelspaken på nya (auto) är ju mycket coolare t.ex.
Idag åker jag Volvo V50 från 2012 så den är ju skapligt modern, t.ex. Bluetooth-streaming som jag använder varje gång jag kör.
Det ser jag som största felet med BMW generellt att de saknar (även många av 2013-2015 saknar det sjukt nog!) Visst kan jag leva med att stoppa i en kabel från mobilen till bilen men det känns lite "B".
Citera
2018-10-17, 13:04
  #9
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Bmw e82 är ju en lite nyare typisk busbil men endå sofistikerad.

Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Med lite tur kan du få en Toyota GT86/Subaru BRZ av årsmodell 2013 med din budget. Bakhjulsdrift, 200 hk och rätt sportig.


Båda är för små för mina behov tyvärr..
Citera
2018-10-17, 13:21
  #10
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Provat en handfull 320d från 13-14, men ingen av föregående modell. Borde kanske göra det. Men invändigt känns de väldigt gamla i jämförelse! Växelspaken på nya (auto) är ju mycket coolare t.ex.
Idag åker jag Volvo V50 från 2012 så den är ju skapligt modern, t.ex. Bluetooth-streaming som jag använder varje gång jag kör.
Det ser jag som största felet med BMW generellt att de saknar (även många av 2013-2015 saknar det sjukt nog!) Visst kan jag leva med att stoppa i en kabel från mobilen till bilen men det känns lite "B".
Håller med om BT:n. Uselt.
Citera
2018-10-17, 17:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Har du provkört 320d? Jag har två, en från - 10 och en från - 12. Båda trevliga, men jag föredrar styrningen på - 10:an. Assnåla i förbrukning, men relativt dyra att helförsäkra.
Nu ville ts ha en bil att sladda med, 320d är ju knappast en sportbil. Dom jag provkört har varit väldigt slöa och knappast sportiga. Har dock bara provkört från och med 2014.
Citera
2018-10-17, 19:51
  #12
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Nu ville ts ha en bil att sladda med, 320d är ju knappast en sportbil. Dom jag provkört har varit väldigt slöa och knappast sportiga. Har dock bara provkört från och med 2014.
Om du behöver en sportbil för att sladda med så förstår jag dit dilemma. Våra är inte slöa, så länge du kommer upp i turboladd. Som alla dieslar (?) är de självklart tröga på lågvarv. Jag sladdar åttor med barnbarnen utan problem varje vinter iaf. Tillräckligt med power för sin vikt är det alla gånger.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback