Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-17, 18:00
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazyify
Vilken linje ska man gå för att studera som läkare i USA? Får man några disadvantages för att man är en internationell student, eller är det fortfarande 8 år (undergraduate + med school) som gäller?

Kan man se IB antagningsgräns på något sätt på t.ex Harvard, Stanford, John Hopkins etc..

Det finns lite olika vägar i USA för att bli läkare, antingen kan man en lång period som jag dock inte tror är längre än 7 år, eller en fyraårig, där det dock krävs att man har en kandidat eller åtminstone högskolepoäng som motsvarar en kandidat. (sen finns det t.o.m. möjlighet att läsa det fyraåriga läkarprogrammet på tre år)

Det uppenbara hade ju varit att läsa natur och sedan läkarprogrammet här, fast det tror jag inte ens går hem överallt i USA, vissa lärosäten tror jag har regler för att dom inte antar studenter som redan har läst ett läkarprogram, är inte hundra på detta men du kan ju kika själv på vad dom lärosätena som du är sugen på har för rutiner.

Men natur
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Måste man verkligen läsa natur? Det är mycket svårare att få höga betyg på natur jämfört med alla andra program.
Vet inte vilka krav som gäller i USA men kanske betyg från social funkar lika bra. Båda är ju gymnasieutbildningar.

USA har sällan, om än alls, krav på områdesbehörighet från gymnasiet, detta är en stor anledning till varför det ofta tar fyra år att ta en kandidat ofta.
Men givetvis hjälper det, och med tanke på att det redan råder en sådan konkurrens redan så känns det bara konstigt att inte skapa så bra förutsättningar som möjligt för sig själv.
Citera
2018-10-19, 09:05
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MysticLampShade
Läs natur och engelska 7 med CAE?
CAE som i?
Citera
2018-10-19, 11:54
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Det finns lite olika vägar i USA för att bli läkare, antingen kan man en lång period som jag dock inte tror är längre än 7 år, eller en fyraårig, där det dock krävs att man har en kandidat eller åtminstone högskolepoäng som motsvarar en kandidat. (sen finns det t.o.m. möjlighet att läsa det fyraåriga läkarprogrammet på tre år)

Det uppenbara hade ju varit att läsa natur och sedan läkarprogrammet här, fast det tror jag inte ens går hem överallt i USA, vissa lärosäten tror jag har regler för att dom inte antar studenter som redan har läst ett läkarprogram, är inte hundra på detta men du kan ju kika själv på vad dom lärosätena som du är sugen på har för rutiner.

Men natur


USA har sällan, om än alls, krav på områdesbehörighet från gymnasiet, detta är en stor anledning till varför det ofta tar fyra år att ta en kandidat ofta.
Men givetvis hjälper det, och med tanke på att det redan råder en sådan konkurrens redan så känns det bara konstigt att inte skapa så bra förutsättningar som möjligt för sig själv.

Förstår, men om man lärt sig allt i gymnasiet på svenska blir det ju jättesvårt att lära sig de nya termerna osv.

De bästa vore väl en internationell skola som har Natur & natur, men då hittar jag bara IB programmet som dessvärre inte har några inriktningar.
Citera
2018-10-28, 14:12
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazyify

Och SYV på gymnasiet är ju efterbliven, säger att jag ska kontakta universitetet 😂
Du menar alltså att det är orimligt att kontakta ett utländskt universitet för att höra hur de förhåller sig till utländska gymnasieexamina? Att förvänta sig att en svensk högstadie/gymnasie-SYV ska ha koll på praxis gällande utländska läkarutbildningar är dumheter.

Istället för att vara högfärdig skulle jag rekommendera att du antingen gör som hon säger och undersöker saken på egen hand istället för att vänta dig till spekulanter på Flashback. Eller - kanske ännu bättre - be din SYV om hjälp med att kontakta amerikanska universitet.
Kanske skiljer det sig från delstat till delstat, så att kontakta ett urval kan vara en idé.

Eftersom det finns indier, kineser, iranier etc som läser till läkare i USA ser jag inte varför det inte skulle gå som svensk. Dock föreligger troligen väldigt hårt arbete.

Natur låter i svenska mått som det rimligaste alternativet. Dock behöver du ett certifikat på dina engelskkunskaper, vilket går att ordna på gymnasiet.
Citera
2018-11-02, 15:48
  #17
Medlem
Tror IB är det allra bästa om man vill studera vidare. De flesta universitet i världen har en egen kvot för IB och man slipper omaket att översätta och validera sina svenska betyg och leva i en ovisshet om hur de olika universiteten bedömer dem.
Citera
2018-11-03, 18:23
  #18
Medlem
MysticLampShades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazyify
CAE som i?

CAE som i Cambridge Advanced English. "C1 Advanced, formerly known as Cambridge English: Advanced (CAE), is one of our Cambridge English Qualifications. It is the in-depth, high-level qualification that shows you have the language skills that employers and universities are looking for."

Kostar typ 2000 kr att skriva provet men gör man det via skolan så betalar oftast skolan.

Edit: Exakta summan är 2300 kr.
__________________
Senast redigerad av MysticLampShade 2018-11-03 kl. 18:27.
Citera
2018-12-15, 19:42
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazyify
Vilken linje ska man gå för att studera som läkare i USA? Får man några disadvantages för att man är en internationell student, eller är det fortfarande 8 år (undergraduate + med school) som gäller?

Kan man se IB antagningsgräns på något sätt på t.ex Harvard, Stanford, John Hopkins etc..

Du behöver först göra en bachelor med ämnen som uppfyller kraven på vad du behöver ha läst för att söka till med school. Så kallad ”pre-med”. Programmen kallas dock inte pre med formellt utan du läser vanligen typ human biology och väljer kurser så att du uppfyller kraven för att söka Medical school. Sedan volontärar du på sjukhus, skaffar rekommendationsbrev, skriver bra på mcat inträdesprovet till med school. Om du inte lyckas bli antagen till med school får du bli Pharmacist, forskare eller något liknande istället.

Jag skulle tro att IB är bäst (välkänt här) men natur borde funka också. Du behöver inte heller läsa på Stanford för att komma in på med school, det finns många andra mindre fancy colleges som räcker gott. Jag är själv läkare i USA sedan tio år tillbaka (men läste i Sverige) och en hel del kollegor har gått på ivy league osv medan andra gått billigare State colleges. De slutar ju ändå i princip på samma position och med samma lön fast med väsentligt större studielån. Kanske kan ge en fördel inom academics iofs men där är lönerna lägre.

Men till syvende och sist så är jag inte helt säker på att med school är värt det längre. Det är mycket byråkrati som läkare och det tenderar att bli värre. Man blir granskad från varje håll och betygsatt på nätet. Minsta snedsteg och du kan bli stämd. Samtidigt är det kanske ett av få yrken där det faktiskt är spännande att gå till jobbet och man är garanterad åtminstone några miljoner i lön per år. Och arbetsmarknaden är stabil, man kan jobba vart som helst i landet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback