Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-17, 06:59
  #13
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonkabonka
Tack...

Om jag nu hittar personen på Facebook, kan man jävlas/hämtas/få rättvisa på något annat bra sätt? Kan man verkligen inte göra någonting?

Inte för att jag uppmuntrar till brott men rör det sig om stora pengar så finns det ju "tjänster" man kan anlita för att skaffa tillbaka pengarna. Kostar gör det dock, så det är som sagt en fråga om hur mycket pengar som försvunnit visavi kostnaden för att ta tillbaka dem. Allt enligt principen, skit skall med skit bekämpas. Polisen kommer naturligtvis inte att göra något, det blir en ren försäkringsfråga.
Citera
2018-10-17, 07:13
  #14
Medlem
Hjälp din släkting avinstallera BankID
Citera
2018-10-17, 09:23
  #15
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porygon
Hjälp din släkting avinstallera BankID

Nej, din släkting behöver en God Man som kan betala räkningarna och se till hen får medicin uthämtat osv. TS kan vara God Man, ansök för detta. https://www.google.se/search?q=ans%C...h=729&dpr=1.25

Då kan TS tillse att TS har kontroll över Dosa, Bank-Id eller Smartkort till banken. Dessutom får en TS släkting inte ingå avtal eller träffa överenskommelser utan TS godkännande.

Har mycket erfarenhet kring detta samt upplevt klåfingriga släktingar och rena stölder av bankmedel, tillhörigheter och annat.

Brottet som begåtts kan med fördel anmälas till polisen, dock tror jag mindre på en återbetalning eller straff. Se det som läro-pengar.
Citera
2018-10-17, 18:37
  #16
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonkabonka
Tack...

Om jag nu hittar personen på Facebook, kan man jävlas/hämtas/få rättvisa på något annat bra sätt? Kan man verkligen inte göra någonting?
Målvakten kanske alkisen och blandmissbrukaren Berra vet troligen inte ens om vad deras identitet används till för något, troligen inte ens har koll på att det är någon som öppnat konto åt han, beställt bank id i hans namn och bankomatkort mm.

Brukar oftast vara rätt så trasiga människor det handlar om, såna som redan förlorat allt och lätt tar på sig stå skriven för hundra bilar för nån flaska sprit.

Men testa, kanske du kan få ut något ur dem, mem gissar starkt på du lika gärna kan förhöra grannens katt och få bättre svar, tyvärr...
Citera
2018-10-21, 18:36
  #17
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonkabonka
En yxa i bakhuvudet hade suttit lämpligt nu...

Du behöver tydligen inga råd, du vet ju själv vad som behöver göras. Har du adressen dit yxan skall förmedlas så är saken klar. Fler frågor?
Citera
2018-10-24, 19:32
  #18
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonkabonka
ÅH FAN?!?! Jag ska komma ihåg det när jag pratar med vår äldre släkting med början till demens. Vi har redan tjatat om detta, men dom är så slipade på att övertala äldre.

1:
Plocka av dementa eller begynnande dementa släktingar som ni månar om möjligheterna att använda mobilt bank id eller annan bankinloggning som de kan luras av bedragare att använda!

2: Plocka bort gamlingarnas nummer från eniro och hitta.se med mera så har bedragarna inget nummer att ringa dem på! Alla som behöver deras nummer har det redan!
Citera
2018-10-24, 19:34
  #19
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Nej, din släkting behöver en God Man som kan betala räkningarna och se till hen får medicin uthämtat osv. TS kan vara God Man, ansök för detta. https://www.google.se/search?q=ans%C...h=729&dpr=1.25

Då kan TS tillse att TS har kontroll över Dosa, Bank-Id eller Smartkort till banken. Dessutom får en TS släkting inte ingå avtal eller träffa överenskommelser utan TS godkännande.

Har mycket erfarenhet kring detta samt upplevt klåfingriga släktingar och rena stölder av bankmedel, tillhörigheter och annat.

Brottet som begåtts kan med fördel anmälas till polisen, dock tror jag mindre på en återbetalning eller straff. Se det som läro-pengar.

Skaffa autogiro åt gamlingen! De har samma fåtaliga räkningar som återkommer gång på gång.
Citera
2018-10-24, 19:36
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonkabonka
Hejsan Flashback. Nu behöver jag er hjälp.

En äldre släkting blev av med en större summa pengar när en person ringde och övertalade henne att använda sitt BankID för att "logga in". Han säger sen att det blev nått fel och att min släkting måste slå BankID-koden igen. Därefter försvinner pengarna från kontot. Personen var en vältalig man med typiskt svenskt uttal.

Det har gjorts en överföring till ett personkonto i Nordea. Vi har kunnat hitta personen som har personnumret, en 40-årig kvinna med typiskt rumänskt namn boende i en förort i Stockholm. Hon verkar inte ha vare sig telefon eller någon riktig adress. Det finns en postbox registrerad på henne i en liten butik/IT-handel.

Nu till frågan - vad kan vi göra bortsett från polisanmälan? Kan man försöka sig på något civilrättsligt mål? Hur fan kan samhället inte lagföra personer när vi svart på vitt har personen som fått pengarna överfört till sig?

All hjälp mottages tacksamt. Allmänna inlägg om att vi ska skjuta invandrare undanbedes.
Hur har du tänkt dig att samhället skall kunna göra något om du inte ens polisanmäler?
Citera
2018-10-24, 22:56
  #21
Medlem
tigerrakets avatar
Pengarna är tyvvär borta. Får dem tag i personen som tagit dem, så kan man kanske få tillbaka delar av det. Men iom att släktingen två gånger slagit in BankID, så har man ju i princip gett bort pengarna.
Det är tyvärr samma som att låta någon provköra din bil som sedan snor den. Svårt att få tillbaka bilen då du gett dem nyckeln
Citera
2018-10-24, 23:37
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonkabonka
Jag är INTE intresserad av inlägg som beskriver att man inte ska göra så här. Det är ett bedrägeri mot en äldre människa som HAR HÄNT.

Jag vill gärna få inlägg om hur man kan gå vidare med ärendet för att få tillbaka pengarna.
Prata med banken?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback