Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-16, 20:09
  #1
Medlem
Algebrans avatar
Lyckades få hem en gammal FINLUX 3709 tv häromdagen som jag lagt några minuter på att få in nån kanal på genom både antennuttaget i väggen och en mindre antenn, men det blir bara brus. Däremot verkar Audio/video utgångarna funka utan problem.

Min fråga är då om någon vet om det går att fixa ett VHS deck eller liknande med uttag för antennkabel (om dessa nu har det, var ett tag sen man kollade noggrannare på en ) och sedan koppla ljud och bildkabel från däcket till skärmen?

Vad kan annars vara problemet med min tv? Är det värt att ta fram skruvmejsel och öppna upp den?
Citera
2018-10-16, 20:18
  #2
Medlem
Crashs avatar
Du måste ha digitalbox ifall du ska ta emot signal från marksända nätet, brus blir det väl bara på analog signal som ej finns längre
Citera
2018-10-17, 11:37
  #3
Avstängd
Kick88s avatar
Du har helt rätt! Sverige kör ju numera med digital teknik. Så en digitalbox krävs.

Fast äldre tv-apparater är heller inte utrustade med scart-uttag. Så jag är lite tveksam om det kommer att fungera ens med en digitalbox.

Men jag är verkligen ingen expert på området.

- - -

Med det sagt har jag också ett hobbytips. Har ni någon gammal trådlås router liggande. Jag lyckades efter lite läsande göra om min gamla router till en trådlös repeater, som jag kopplat till en tv i min bostad. Och nu har jag trådlöst internet på den.

Jag blev faktiskt lite imponerad av mig själv när jag lyckades, och glad över nördarna som gratis tillhandahåller dessa högkvalitativa programvaror. Jag ger betyget 10 av 10!

Men låt mig säga att man bör läsa på lite innan man bränner in sitt nya firmware. I ärlighetens namn är det inte helt lätt. Men heller inte helt omöjligt!

https://dd-wrt.com/
__________________
Senast redigerad av Kick88 2018-10-17 kl. 12:35.
Citera
2018-10-17, 16:32
  #4
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Du har helt rätt! Sverige kör ju numera med digital teknik. Så en digitalbox krävs.

Fast äldre tv-apparater är heller inte utrustade med scart-uttag. Så jag är lite tveksam om det kommer att fungera ens med en digitalbox.

Men jag är verkligen ingen expert på området.

- - -

Med det sagt har jag också ett hobbytips. Har ni någon gammal trådlås router liggande. Jag lyckades efter lite läsande göra om min gamla router till en trådlös repeater, som jag kopplat till en tv i min bostad. Och nu har jag trådlöst internet på den.

Jag blev faktiskt lite imponerad av mig själv när jag lyckades, och glad över nördarna som gratis tillhandahåller dessa högkvalitativa programvaror. Jag ger betyget 10 av 10!

Men låt mig säga att man bör läsa på lite innan man bränner in sitt nya firmware. I ärlighetens namn är det inte helt lätt. Men heller inte helt omöjligt!

https://dd-wrt.com/

Har digitalboxen rf-modulator så kör man på antennuttaget i tv
Citera
2018-10-17, 20:43
  #5
Medlem
C-3POs avatar
Vi testar ett annat delforum.

Hobby --> TV-, bild- och mediautrustning
/Moderator
Citera
2018-10-20, 20:49
  #6
Medlem
Frontlinjens avatar
Du skriver ”a/v-ingångarna verkar funka”. Använd dem istället för antennuttaget när du ska koppla in en digitalbox
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback