Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-16, 19:42
  #1
Medlem
Kellermeisters avatar
Vi hade en diskussion påjobber idag där ingen av oss riktigt visste svaret..

Om man suttit häktad och sedan frias kan man ju få ersättning för att man varit frihetsberövad.
Om man suttit häktad och sedan döms till fängelse så får man ju avräkna den tiden man suttit häktad från den tid man ska sitta i fängelse.

Men, om man sitter häktad i säg ett halvår och sedan döms till fängelse i fyra månader - vad händer med de dagarna man suttit ”för länge”..
Citera
2018-10-16, 19:49
  #2
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
Vi hade en diskussion påjobber idag där ingen av oss riktigt visste svaret..

Om man suttit häktad och sedan frias kan man ju få ersättning för att man varit frihetsberövad.
Om man suttit häktad och sedan döms till fängelse så får man ju avräkna den tiden man suttit häktad från den tid man ska sitta i fängelse.

Men, om man sitter häktad i säg ett halvår och sedan döms till fängelse i fyra månader - vad händer med de dagarna man suttit ”för länge”..

Man har rätt till ekonomisk kompensation för den tiden. Jag vet dock inte hur det räknas ut hur stor den blir, någon mer kunnig får gärna fylla den luckan.
Citera
2018-10-16, 20:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CloserToTheHeart
Man har rätt till ekonomisk kompensation för den tiden. Jag vet dock inte hur det räknas ut hur stor den blir, någon mer kunnig får gärna fylla den luckan.

Nja.. Är nått så där säker på att om du blir dömd för ett brott (vilket skit som helst, tex ringa narkotika osv) när du suttit häktad för tex ringa narkotika brott och ett mord men blir friad för mordet så har man inte rätt till ersättning alls eftersom man blev dömd för ett brott ivf. Måste vara en helt friande dom för att ha den rätten. Är 99% säker men kan ha fel.

Och vad som brukar hända är att dom dömer ut ett lika långt straff som man redan suttit häktad när sånt uppstår. Fult men lite "problemet löst" i deras ögon.
Mvh apan
__________________
Senast redigerad av Apan2017 2018-10-16 kl. 20:19.
Citera
2018-10-16, 20:18
  #4
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apan2017
Nja.. Är nått så där säker på att om du blir dömd för ett brott (vilket skit som helst, tex ringa narkotika osv) när du suttit häktad för tex ringa narkotika brott och ett mord men blir friad för mordet så har man inte rätt till ersättning alls eftersom man blev dömd för ett brott ivf. Måste vara en helt friande dom för att ha den rätten. Är 99% säker men kan ha fel.

Och vad som brukar hända är att dom dömer ut den strafftiden lika lång som man har suttit häktad när sånt uppstår.

Mvh apan

Kan detta verkligen stämma? Det vore ju helt sjukt om det är sant. "Du fick visst sitta 5 månader längre än tiden du blev dömd till, otur! Hej då"

Men jag är inte säker. Det kan vara som du säger.
Citera
2018-10-16, 20:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CloserToTheHeart
Kan detta verkligen stämma? Det vore ju helt sjukt om det är sant. "Du fick visst sitta 5 månader längre än tiden du blev dömd till, otur! Hej då"

Men jag är inte säker. Det kan vara som du säger.

Vet att det var så för 15 år sen iaf, en polare hamnade i det lilla missödet Lol.

Mvh apan
Citera
2018-10-16, 20:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CloserToTheHeart
Kan detta verkligen stämma? Det vore ju helt sjukt om det är sant. "Du fick visst sitta 5 månader längre än tiden du blev dömd till, otur! Hej då"

Men jag är inte säker. Det kan vara som du säger.

Om man ska dra det exakt så blir det ungefär "tiden i häktet motsvarar "möjligt" straff" så det anses vara avtjänat. Och noll ersättning så länge du blir dömd för minsta lilla.

Mvh apan
Citera
2018-10-16, 20:24
  #7
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apan2017
Vet att det var så för 15 år sen iaf, en polare hamnade i det lilla missödet Lol.

Mvh apan

Kan tänka mig att det är olika från fall till fall, beroende på vem man är. Är man Ronny, 43, singel, fängelsekund och A-lagare kan jag tänka mig att det inte är lika noga som om det skulle hända Jan, 43, banktjänsteman och fyrabarnsfar.
__________________
Senast redigerad av CloserToTheHeart 2018-10-16 kl. 20:28.
Citera
2018-10-16, 20:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CloserToTheHeart
Kan tänka mig att det är olika från fall till fall, beroende på vem man är. Är man Ronny, 43, singel, fangelaekund och A-lagare kan jag tänka mig att det inte är lika noga som om det skulle hända Jan, 43, banktjänsteman och fyrbarnsfar.

Dom kan aldrig ändra sånt efter vilken person det är. Min vän hade fast jobb, lägenhet, barn och hela grejen. Vad han fick för "ersättning" var indraget körkort, möten på soc om ungens och hans liv en gång i veckan samt pisseprov av transportstyrelsen i 6 månader för att få tillbaka lappen (även soc var inblandade i det pga situationen) men inga cash kan jag säga ^^

Mvh apan
Citera
2018-10-16, 20:31
  #9
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apan2017
Dom kan aldrig ändra sånt efter vilken person det är. Min vän hade fast jobb, lägenhet, barn och hela grejen. Vad han fick för "ersättning" var indraget körkort, möten på soc om ungens och hans liv en gång i veckan samt pisseprov av transportstyrelsen i 6 månader för att få tillbaka lappen (även soc var inblandade i det pga situationen) men inga cash kan jag säga ^^

Mvh apan

Hur länge fick din vän sitta "extra"?

Och vad var brottet/brotten han var misstänkt för, samt blev dömd för?

Let the punishment fit the crime...
Citera
2018-10-16, 20:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CloserToTheHeart
Hur länge fick din vän sitta "extra"?

Och vad var brottet/brotten han var misstänkt för, samt blev dömd för?

Let the punishment fit the crime...

Han blev dömd för ringa narkotikabrott och satt bara 28 dagar i häktet pga att en av dom åtalade var under arton år och då krävs det att rättegången avklaras snabbt. Tror det är 3 veckor/21 dagar innan väckt åtal och sedan 1 vecka innan rättegång. Men kan självklart förlängas om dom anser det är nödvändigt, vet en som va 16 som fick sitta 3 månader i häktet så inga regler utan undantag så att säga.

Mvh apan

Edit: Misstänk för ringa narkotikabrott samt misshandel av normal graden. Friad på misshandeln.
Citera
2018-10-16, 21:54
  #11
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apan2017
Nja.. Är nått så där säker på att om du blir dömd för ett brott (vilket skit som helst, tex ringa narkotika osv) när du suttit häktad för tex ringa narkotika brott och ett mord men blir friad för mordet så har man inte rätt till ersättning alls eftersom man blev dömd för ett brott ivf. Måste vara en helt friande dom för att ha den rätten. Är 99% säker men kan ha fel.

Och vad som brukar hända är att dom dömer ut ett lika långt straff som man redan suttit häktad när sånt uppstår. Fult men lite "problemet löst" i deras ögon.
Mvh apan

Jo det är konstigt men vad jag fått förklarat för mig är i ditt exempel du är misstänk för ringa narkotika brott och mord du var oskyldig till mordet men skyldig till narkotika brottet alltså hade du varit inspärrad i alla fall därmed är frihetsberövandet korrekt = ingen ersättning. Tror dock aldrig att detta gäller i alla länder i USA däremot kan du säkert kräva typ 1 miljon dollar för att du blev oskyldigt anklagad för mordet och att du sen får sitta för narkotikan

Scenariot var nog mer följande tex du misstänks för två olika brott döms för ett av dem max påföljden för ena brottet är tex 6 månader medans det andra är livstid då brottet mord ibland kan vara svårutrett med bevis som så får du sitta i ett och ett halvt år i väntan på rättegång du döms till 6 månaders fängelse för skitbrottet Men frias för mordet vips har du suttit 1 år för mycket då bör du väl få ersättning för året extra du fick sitta eller?
Citera
2018-10-16, 22:10
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
Vi hade en diskussion påjobber idag där ingen av oss riktigt visste svaret..

Om man suttit häktad och sedan frias kan man ju få ersättning för att man varit frihetsberövad.
Om man suttit häktad och sedan döms till fängelse så får man ju avräkna den tiden man suttit häktad från den tid man ska sitta i fängelse.

Men, om man sitter häktad i säg ett halvår och sedan döms till fängelse i fyra månader - vad händer med de dagarna man suttit ”för länge”..

Situationer där ersättning lämnas finns i 2 § i https://lagen.nu/1998:714.

I situationen du beskriver ovan finns inte mig veterligen utrymme att ge ersättning bara pga att man suttit ”för länge”.

I situationen där man t ex begått två brott och frias för det grövre kan det finnas rätt till ersättning om det brott du dömts för uppenbart inte hade föranlett häktningen.

Det bör noteras att ersättning kan nekas trots att man har rätt till den i vissa fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback