Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-16, 21:02
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Hur får du tillgång till internet? Är det via ett nätverksuttag i väggen? Koppla i så fall in en kabel direkt i det uttaget och andra i datorn, utan att ha någon router kopplad emellan.

Nej, det är från TV saken, jag kan inte koppla internet kabeln direkt i vägen, måste ha modem, router.
Citera
2018-10-16, 21:02
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Om du använder en egen router (för att kunna t.ex. ha wi-fi), så ska du i stället koppla kabeln direkt från leverantörens uttag på väggen direkt till nätverksuttaget på din dator så att det inte är någon annan utrustning än den nödvändiga inkopplad.

Finns inte den möjligheten i min lägenhet.
Citera
2018-10-16, 21:03
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lixxor
Stämmer bra, 150-300Mbit/s ner garanterat med kabel, 7-10Mbit/s upp. Detta är dock den hastighet de garanterar ska levereras till modem/router så kan de se att det levereras 300Mbit/s till utrustningen så ska man rimligtvis också kunna få ut det till sina enheter om allting fungerar som det ska.

Comehem sa att jag borde ha 300mbit utan problem
Citera
2018-10-16, 21:32
  #16
Medlem
Psychadelic1s avatar
En vän hade ett något liknande problem för några år sedan, en vän som är duktig på IT/Nätverk kollade igenom och visade sig att Telia eller något annat företag drainade typ 30% utav nätverkets kapacitet för att skicka "paket" ingen aning vad det betyder.
Citera
2018-10-16, 22:34
  #17
Medlem
zlpes avatar
Jag ringde comhem 2 ggr på ett halvår för att jag var less på att hastigheten inte levde upp till sitt namn. Det var när jag fick prata med en vettig människa de gjorde om någon inställning och vips... så hade jag utlovad hastighet. Jag visste ju dock att hastigheten jag inte fick faktiskt kunde levereras till min adress då jag hade haft högre hastighet innan jag bytte ner mig... och det påpekade jag. I mitt fall var det så enkelt att comhem kunde lösa problemet med ett knapptryck, men det tog sin tid innan de gav med sig.
Citera
2018-10-16, 23:48
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychadelic1
En vän hade ett något liknande problem för några år sedan, en vän som är duktig på IT/Nätverk kollade igenom och visade sig att Telia eller något annat företag drainade typ 30% utav nätverkets kapacitet för att skicka "paket" ingen aning vad det betyder.

Hur löste han sen problemet?
Citera
2018-10-16, 23:49
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zlpe
Jag ringde comhem 2 ggr på ett halvår för att jag var less på att hastigheten inte levde upp till sitt namn. Det var när jag fick prata med en vettig människa de gjorde om någon inställning och vips... så hade jag utlovad hastighet. Jag visste ju dock att hastigheten jag inte fick faktiskt kunde levereras till min adress då jag hade haft högre hastighet innan jag bytte ner mig... och det påpekade jag. I mitt fall var det så enkelt att comhem kunde lösa problemet med ett knapptryck, men det tog sin tid innan de gav med sig.

Ja verkligen, ett halvår är en tid för att behöva få vad man betalar för, orkar verkligen inte ringa i ett halvår för att få vad jag betalar för.

Vad du kanske vad det var dem gjorde?
Citera
2018-10-17, 12:42
  #20
Medlem
Garanterat modem/routern som har för dålig Wan-Lan throughput

Com-hems modem/router ska gå att brygga så du kan köra valfri router efter det.
Citera
2018-10-18, 17:11
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Garanterat modem/routern som har för dålig Wan-Lan throughput

Com-hems modem/router ska gå att brygga så du kan köra valfri router efter det.

Hur menar du? Att jag ska köpa egen modem/router och använda den istället för Comhems?

Någon du rekommenderar?
Citera
2018-11-07, 11:24
  #22
Medlem
plasttygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Garanterat modem/routern som har för dålig Wan-Lan throughput

Com-hems modem/router ska gå att brygga så du kan köra valfri router efter det.

Nu snackar du skit. Av med foliehatten.

@TS, är du direktkopplad till Com Hems modem med en cat6-kabel?
Citera
2018-11-08, 15:04
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasttyg
Nu snackar du skit. Av med foliehatten.

@TS, är du direktkopplad till Com Hems modem med en cat6-kabel?
Vem snackar skit

Det går brygga router/modemet så det endast agerar modem, på så sätt kan du koppla in vilken router du behagar efter det.

Läs: https://www.sweclockers.com/forum/14...ch-uppkoppling

Vederbörande tråd får du själv leta upp

CAT5e som mer eller mindre är standard idag eller CAT6 har ingen inverkan på hastigheten upp till gigabit, vanlig CAT5 upp till 100

Skickar comhem ut 300Mbit till routern som dem bevisligen kan se och du får ut skit efter routern då sitter väl felet där.
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2018-11-08 kl. 15:22.
Citera
2018-11-10, 01:13
  #24
Medlem
plasttygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Vem snackar skit

Det går brygga router/modemet så det endast agerar modem, på så sätt kan du koppla in vilken router du behagar efter det.

Läs: https://www.sweclockers.com/forum/14...ch-uppkoppling

Vederbörande tråd får du själv leta upp

CAT5e som mer eller mindre är standard idag eller CAT6 har ingen inverkan på hastigheten upp till gigabit, vanlig CAT5 upp till 100

Skickar comhem ut 300Mbit till routern som dem bevisligen kan se och du får ut skit efter routern då sitter väl felet där.

självklart går det att göra det att köra NAT:at men du är bränd om du tror att modemet inte klarar av 300 mbit/s ifrån wan till lan. Det finns betydligt många fler saker än en cat5/6-kabel som kan orsaka problem. Herregud.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback