Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-11-12, 08:08
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasttyg
självklart går det att göra det att köra NAT:at men du är bränd om du tror att modemet inte klarar av 300 mbit/s ifrån wan till lan. Det finns betydligt många fler saker än en cat5/6-kabel som kan orsaka problem. Herregud.

Att modemet ska klara 300 tror jag också, men nu verkar ju fallet vara så att den inte klarar av att trycka igenom det på grund av någon anledning, under förutsättning att det är felfritt på klientsidan.
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2018-11-12 kl. 08:10.
Citera
2018-11-12, 08:18
  #26
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dakillaman
Hej,

Först funkade inte internet, felsökningen blev - DNS Servern Not Respondig.
Jag testade koppa ihop till Googles DNS 8 8 8 8 - 8 8 4 4.
Gick inte, så nu på morgonen funkar internet igen, av nån anledning.

Men - Jag får inte ut full hastighet, har 300Mbit. På Bredbandskollen blev det 150Mbit.

Ringde Comhem och berättade, de lät mig testa andra portar, annan dator, annan kabel osv.
Till slut gav de upp och sa att de kan se att de skickar ut 300Mbit till routern och det är vad jag betalar för.

Vad kan detta bero på? Jag hade innan 300Mbit.

Moderkort - Aorus z370 Gaming 5.
Bredband - Comehem 300Mbit.

Hej TS,

Kan du testa att köra samma test lite olika tider på dygnet?
För jag antar att du testar det kring kl 18-21, och då är majoriteten av folket hemma och streamar med mera. Det kan vara så att ditt område är extra överbelastat, och därför får du ut 150 Mbits som är deras lägsta garanterade hastighet för deras 300Mbit.

Testa gärna att köra en test när du vaknar, senare på kvällen, eller mitt under dagen under helgen.
Jag vet inte om jag har missat det här, men kör du med kabel eller trådlöst?
Citera
2018-11-12, 22:22
  #27
Medlem
plasttygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Att modemet ska klara 300 tror jag också, men nu verkar ju fallet vara så att den inte klarar av att trycka igenom det på grund av någon anledning, under förutsättning att det är felfritt på klientsidan.

Exakt, vilket det är.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback