Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-16, 19:08
  #1
Medlem
Sinkomiess avatar
Läst i dagens Expressen https://www.expressen.se/gt/militare...an-fa-sparken/


Till skillnad från gammelmediala flaggskepp kan jag berätta lite närmare hur det ligger till här.

Killen ifråga är ung och lite äventyrslysten och vill göra något med sitt liv. Han leker med tanken att slåss mot ryssen i Ukraina och kollar på skoj lite vad det finns för möjligheter att göra det och får på det viset kontakt med en annan grupp utlänningar som befinner sig i Ukraina. Under en övning tidigare iår så talar han med en kompis om det här, ungefär på nivån att "det skulle vara en fett ball grej".

I ett senare skede skriver killen till mig, och frågar om jag vet hur man som svensk kan göra för att strida i Ukraina. Jag förklarar att mitt egna förband, Azov, sedan länge upphört att rekrytera utlänningar, så att det går bort. Jag frågar vilka andra han talat med och han berättar, varpå jag direkt avråder honom från att ha någon vidare kontakt med dessa då det är riktiga lodisar. I korthet, det går i princip inte i dagsläget att som västerlänning strida i Ukraina utan att skriva ett flerårigt kontrakt med armén, något jag också avråder ifrån. Killen tänker att "jaha, jaja det är väl inte mer med det då", och det borde det inte ha varit mer med det.

Om det inte varit så att någon av hans "kamrater" lyssnat in på hans lilla idé och redan golat ner honom till överordnad - överordnad som uppenbarligen överreagerar fullständigt. Det är alltså inte han själv, som tidningen skriver, att han själv som något förvirrat mongo irrat till sin chef, sagt att han vill till Ukraina och slåss och sedan ångrat sig efter tre dagar.

Jag har blivit kontaktad av jävligt många knäppgökar som vill slåss i Ukraina tidigare. Av allt jag kan döma är den här killen inte en utav dom. Han är ingen politisk extremist, han är ingen idiot utan utbildning som blivit utkastad av tjejen och han är inte kriminell. Han verkar vara en schysst ung kille med lite äventyrslust och god moralisk kompass.

Nu försöker alltså en eller flera officerer få honom avskedad på väldigt vaga grunder, något jag närmast skulle beskriva som tankebrott. Att bara hänvisa till att man "saknar förtroende" är en fullständigt ovärdig ursäkt till anledning. Att man dessutom gett en såhär felaktig bild till Expressen som framkommer i artikeln läser jag iallafall som att man själva försöker skapa ett drev emot soldaten ifråga, förmodligen då man själva vet att man saknar faktisk rätt i det man gör. Detta kanske med bakgrund att hans egna förband i övrigt går i god för honom och vill ha honom kvar.

Frågorna jag ställer mig här är:
1) Vad är det exakt för brott soldaten ifråga har begått?
2) Vad är det för officer som på oklar grund vill avskeda en soldat som av sina kollegor beskrivs som "lojal och pålitlig" hellre än en falsk soldat som golar ner sina vänner? Vilken av dessa är en team player man tycker man kan lita på?
3) Försvarar Försvarsmakten Sverige eller värdegrunden?
__________________
Senast redigerad av Sinkomies 2018-10-16 kl. 20:06.
Citera
2018-10-16, 19:21
  #2
Medlem
Greydons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Läst i dagens Expressen https://www.expressen.se/gt/militare...an-fa-sparken/



Frågorna jag ställer mig här är:
1) Vad är det exakt för brott soldaten ifråga har begått?
2) Vad är det för officer som på oklar grund vill avskeda en soldat som av sina kollegor beskrivs som "lojal och pålitlig" hellre än en falsk soldat som golar ner sina vänner? Vilken av dessa är en team player man tycker man kan lita på?
3) Försvarar Försvarsmakten Sverige eller värdegrunden?

1. Överlämnar denna till bättre lämpad.
2. Dina kollegor i förbandet är alltid a och o, du måste veta vilka du har i ryggen. Han du då en liten glappkäft går det lätt att börja fundera över hur denna skulle agera vid ett angrepp. Kan jag lita på att denna skjuter och lyfter bort mig när jag ligger skadad?
3. Att Försvarsmakten dansade runt med polisen, på första parkett i Pride-paraden säger en hel del vad de prioriterar i sitt försvar - Värdegrund.
Citera
2018-10-16, 19:33
  #3
Medlem
T-80Us avatar
1. Inget alls, eftersom vi inte ligger i krig med den ukrainska staten.
2. En helt vanlig svensk officer anno 2018, som anser att hans eller hennes idrottsutövning på arbetstid och värdegrunden är viktigare än förbandsanda och kamratskap.
3. Värdegrunden.

EDIT: Som Lajku föredömligt skriver här nedan, så hade nämnda officerare, om de vore normala apor, samtalat med killen om saken i form av överordnade och militära kamrater, bett honom tänka igenom saken och diskuterat det med honom. Därefter hade de låtit honom göra sitt eget val.
__________________
Senast redigerad av T-80U 2018-10-16 kl. 19:40.
Citera
2018-10-16, 19:38
  #4
Medlem
Försvarsmakten har blivit kastrerade hbtq-förespråkande feminister..
Detta har ju skötts på värsta tänkbara vis. Att som ung, äventyrlig militär fundera på att strida i Ukraina är fullt normalt.. Har dennes arbetsgivare synpunkter på det så ta ett snack med grabben vafan.. Är han beredd att offra livet för konflikten där nere så låt han.. varför kan vi ens läsa om det i Expressen tex?
Citera
2018-10-16, 21:13
  #5
Medlem
BuckshotBills avatar
3. Försvaret försvarar Pride och Stefan Löfvéns värdegrund. Det har jag själv upprepat fått tydliga indikationer på. Om sedan försvar av värdegrunden medför visst försvar av landet så må det vara hänt.

Allt som varit ska raseras i detta land och övertas av pk-maffian, hbtq och salafisterna. Det Sverige som premierade nationell sammanhållning, kamratskap och kompetens är förbi.
__________________
Senast redigerad av BuckshotBill 2018-10-16 kl. 21:30.
Citera
2018-10-16, 22:10
  #6
Medlem
HRTs avatar
Det råder väl ingen tvekan om att denne unga soldat agerat högst olämpligt, kan vi inte ens enas om detta att som anställd i FM vilja dra ut i krig, för ett annat land som inte är sanktionerat eller accepterat någonstans? Jag respekterar Sinkomies kunskap i vapendelen, och på inget sätt nedvärderar dennes erfarenhet. Men inser att i denna frågan finns det motpoler dvs Ja o Nej individer. Det accepterar jag.

Jag delar åsikten att Svensk Militär är ett skämt, där rosa hattar och bögfestivaler tar allt större plats än där fokus borde vara. Vad har han gjort sig skyldig till? Nja naiv, kanske tom direkt olämplig som soldat i Svenska Försvaret? Det finns nog ganska många fall där både militärer och polisers agerande privat eller genom utspel gjort dem direkt olämpliga.
Extrema åsikter som inte går ihop med sitt yrkesval/uppdrag. Olämplig vapen fixering, Fel umgänge etc.
Ska han få sparken? Nej andra personer inom diverse statliga organ har fått sitta kvar eller fått annan bättre tjänst.

1 Inget Brott Direkt Olämpligt Kan Jag Tycka

2 Samtal, varning

3 Svenska Intressen, FM Hållning om Svensk Lojalitet, Samt Rädsla att om det går omärkt förbi bli jagad av FULMEDIA.
Citera
2018-10-17, 07:56
  #7
Avstängd
konstapels avatar
Det är en ren arbetsrättslig fråga. Illojalitet mot arbetsgivaren och/eller samarbetsproblem är möjliga rubriceringar, något som gäller över hela den svenska arbetsmarknaden, inte bara militären.
Citera
2018-10-17, 09:11
  #8
Medlem
Pre 1914s avatar
Överdrivet, har man med människor att göra måste man vara flexibel. Det är väl bara bra att ha soldater som tänkt om sin situation några extra varv, han mognade säkert flera år bara under de där tre dagarna.
Citera
2018-10-17, 09:49
  #9
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Överdrivet, har man med människor att göra måste man vara flexibel. Det är väl bara bra att ha soldater som tänkt om sin situation några extra varv, han mognade säkert flera år bara under de där tre dagarna.

Hade du läst mitt inlägg hade du insett att det inte handlade om "tre dagar".
Citera
2018-10-17, 12:51
  #10
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det är en ren arbetsrättslig fråga. Illojalitet mot arbetsgivaren och/eller samarbetsproblem är möjliga rubriceringar, något som gäller över hela den svenska arbetsmarknaden, inte bara militären.

Är det skäl för uppsägning på den svenska arbetsmarknaden om man kollar efter annat jobb?
Citera
2018-10-17, 12:59
  #11
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
1. Inget alls, eftersom vi inte ligger i krig med den ukrainska staten.
2. En helt vanlig svensk officer anno 2018, som anser att hans eller hennes idrottsutövning på arbetstid och värdegrunden är viktigare än förbandsanda och kamratskap.
3. Värdegrunden.

EDIT: Som Lajku föredömligt skriver här nedan, så hade nämnda officerare, om de vore normala apor, samtalat med killen om saken i form av överordnade och militära kamrater, bett honom tänka igenom saken och diskuterat det med honom. Därefter hade de låtit honom göra sitt eget val.

Citat:
Ursprungligen postat av Lajku
Försvarsmakten har blivit kastrerade hbtq-förespråkande feminister..
Detta har ju skötts på värsta tänkbara vis. Att som ung, äventyrlig militär fundera på att strida i Ukraina är fullt normalt.. Har dennes arbetsgivare synpunkter på det så ta ett snack med grabben vafan.. Är han beredd att offra livet för konflikten där nere så låt han.. varför kan vi ens läsa om det i Expressen tex?

Som jag skriver hade han redan gjort sitt val innan det här, dvs att inte åka till Ukraina. Cheferna dömer honom för att tänkte tanken, inte för något han gjort.

Artikeln är skriven på ett så detaljrikt, men felaktigt vis att jag inte kan se annan anledning än att någon officer själv kontaktat Expressen och givit en direkt falsk bild i syfte att starta ett drev mot soldaten. Den innehåller specifika, felaktiga detaljer som omöjligt journalisten själv kan få för sig, som det här att han ångrat sig tre dagar senare när hela processen egentligen var mycket längre. Syftet jag kan se till att man skulle göra detta vore att man vet med sig att man inte rättsligt kan avskeda honom egentligen, men med ett mediadrev är allt möjligt.
Citera
2018-10-17, 23:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Läst i dagens Expressen https://www.expressen.se/gt/militare...an-fa-sparken/


Till skillnad från gammelmediala flaggskepp kan jag berätta lite närmare hur det ligger till här.

Killen ifråga är ung och lite äventyrslysten och vill göra något med sitt liv. Han leker med tanken att slåss mot ryssen i Ukraina och kollar på skoj lite vad det finns för möjligheter att göra det och får på det viset kontakt med en annan grupp utlänningar som befinner sig i Ukraina. Under en övning tidigare iår så talar han med en kompis om det här, ungefär på nivån att "det skulle vara en fett ball grej".

I ett senare skede skriver killen till mig, och frågar om jag vet hur man som svensk kan göra för att strida i Ukraina. Jag förklarar att mitt egna förband, Azov, sedan länge upphört att rekrytera utlänningar, så att det går bort. Jag frågar vilka andra han talat med och han berättar, varpå jag direkt avråder honom från att ha någon vidare kontakt med dessa då det är riktiga lodisar. I korthet, det går i princip inte i dagsläget att som västerlänning strida i Ukraina utan att skriva ett flerårigt kontrakt med armén, något jag också avråder ifrån. Killen tänker att "jaha, jaja det är väl inte mer med det då", och det borde det inte ha varit mer med det.

Om det inte varit så att någon av hans "kamrater" lyssnat in på hans lilla idé och redan golat ner honom till överordnad - överordnad som uppenbarligen överreagerar fullständigt. Det är alltså inte han själv, som tidningen skriver, att han själv som något förvirrat mongo irrat till sin chef, sagt att han vill till Ukraina och slåss och sedan ångrat sig efter tre dagar.

Jag har blivit kontaktad av jävligt många knäppgökar som vill slåss i Ukraina tidigare. Av allt jag kan döma är den här killen inte en utav dom. Han är ingen politisk extremist, han är ingen idiot utan utbildning som blivit utkastad av tjejen och han är inte kriminell. Han verkar vara en schysst ung kille med lite äventyrslust och god moralisk kompass.

Nu försöker alltså en eller flera officerer få honom avskedad på väldigt vaga grunder, något jag närmast skulle beskriva som tankebrott. Att bara hänvisa till att man "saknar förtroende" är en fullständigt ovärdig ursäkt till anledning. Att man dessutom gett en såhär felaktig bild till Expressen som framkommer i artikeln läser jag iallafall som att man själva försöker skapa ett drev emot soldaten ifråga, förmodligen då man själva vet att man saknar faktisk rätt i det man gör. Detta kanske med bakgrund att hans egna förband i övrigt går i god för honom och vill ha honom kvar.

Frågorna jag ställer mig här är:
1) Vad är det exakt för brott soldaten ifråga har begått?
2) Vad är det för officer som på oklar grund vill avskeda en soldat som av sina kollegor beskrivs som "lojal och pålitlig" hellre än en falsk soldat som golar ner sina vänner? Vilken av dessa är en team player man tycker man kan lita på?
3) Försvarar Försvarsmakten Sverige eller värdegrunden?
Får man fråga vilket förband? Kan bara se 2 förband med personal som skulle kunna vilja åka, K3 eller P4 men har svårt att dessa befäl skulle vilja avskilja någon föd det. Känns mer F7 eller framför allt T2.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback