Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-16, 13:31
  #1
Medlem
Har en gaminglaptop från 2012 som hettar över när jag slår på ”performance mode” i windows och försöker spela. Gjorde ett stresstest och tempen går upp till 90 grader innan den slocknar.

Är det normalt på en gaminglaptop eller måste jag byta kylpasta? Skall tydligen kosta 1500 att få det gjort på Alina, eller räcker det med en kylplatta?

Tackar.
Citera
2018-10-16, 13:48
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Bör väl räcka med att blåsa bort allt damm från fläkthusen och därefter kyla ner datorn med en bra kylplatta.
Citera
2018-10-16, 14:22
  #3
Medlem
Oftast så är det damm som ackumulerats i datorn och dess fläkt(ar). Är den från 2012 så har du säkert ingen garanti kvar på den, så stäng av den, dra ur batteriet, flippa den upp och ner, skruva loss bottenplattan och se hur det ser ut under.
Du bör kunna se fläkten utan att skruva loss plattan, men du ser bättre och kommer åt mera.
Använd tryckluft på burk och blås ur dammet som finns, tänk bara på att det yr runt massa damm, så gör det någonstans där det inte spelar någon roll.

En dator blir inte varmare bara för att den blir gammal, den kan fortfarande inte arbeta snabbare än den kunde innan. Saker som kan få den varmare är ex damm, klockning eller trasig fläkt/kylning.
Citera
2018-10-16, 15:20
  #4
Medlem
PTSD-av-AFs avatar
Absolut. Detta gör jag själv en gång om året ungefär. Laptops är däremot inte bra för gaming. Oftast har dom för dålig kylning genom en enda fläkt -som dessutom oftast bara kyler en kopparplatta med längre koppling till kretsen. Efter två år brukar den oftast billiga modellen kylpasta förstenas som cement.

Du borde använda en finare kylpasta som sänker temperaturen med flera grader. Dessutom ta försiktigt bort den gamla stelnade pastan med tops och tryck på samtliga ytor. Dammsug fläkten och gallret vid den som är en fena på att slammas igen av damm och hår. GPU och CPU vill du kylpasta. I det stora hela får du nog ned temperaturen med 25 grader. Laddar du ned gratisprogrammet MSI afterburner kan du reglera upp fläkthastigheten manuellt och tjäna ytterliggare 5-15 grader.

Laptops går sönder via gaming under överhettning. Oftast är det billiga GPU kort i dem som heller inte ens håller måttet det år den inköps. I mina ögon är det fel att marknadsföra laptops som gaming-datorer.
Citera
2018-10-16, 21:49
  #5
Medlem
Ljugtomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Oftast så är det damm som ackumulerats i datorn och dess fläkt(ar). Är den från 2012 så har du säkert ingen garanti kvar på den, så stäng av den, dra ur batteriet, flippa den upp och ner, skruva loss bottenplattan och se hur det ser ut under.
Du bör kunna se fläkten utan att skruva loss plattan, men du ser bättre och kommer åt mera.
Använd tryckluft på burk och blås ur dammet som finns, tänk bara på att det yr runt massa damm, så gör det någonstans där det inte spelar någon roll.

En dator blir inte varmare bara för att den blir gammal, den kan fortfarande inte arbeta snabbare än den kunde innan. Saker som kan få den varmare är ex damm, klockning eller trasig fläkt/kylning.

+1 på detta, öppna datorn och rengör ordentligt samt byt ut kylpastan på CPU och GPU.
Oftast kan man hitta servicemanualen för aktuell modell på nätet, i dem brukar det stå detaljerat exakt vilka skruvar och delar som ska bort i vilken ordning för att ta sig längst in i chassit.
Citera
2018-10-17, 15:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PTSD-av-AF
Absolut. Detta gör jag själv en gång om året ungefär. Laptops är däremot inte bra för gaming. Oftast har dom för dålig kylning genom en enda fläkt -som dessutom oftast bara kyler en kopparplatta med längre koppling till kretsen. Efter två år brukar den oftast billiga modellen kylpasta förstenas som cement.

Du borde använda en finare kylpasta som sänker temperaturen med flera grader. Dessutom ta försiktigt bort den gamla stelnade pastan med tops och tryck på samtliga ytor. Dammsug fläkten och gallret vid den som är en fena på att slammas igen av damm och hår. GPU och CPU vill du kylpasta. I det stora hela får du nog ned temperaturen med 25 grader. Laddar du ned gratisprogrammet MSI afterburner kan du reglera upp fläkthastigheten manuellt och tjäna ytterliggare 5-15 grader.

Laptops går sönder via gaming under överhettning. Oftast är det billiga GPU kort i dem som heller inte ens håller måttet det år den inköps. I mina ögon är det fel att marknadsföra laptops som gaming-datorer.


Det finns allt bra laptops som går att spela utmärkt på, men jag skulle även säga att ska man ha en speldator så skall den vara stationär, bättre kylning och helt klart bättre möjligheter för att uppgradera.
Att datorn skulle gå sönder och bli överhettad när man spelar med den är ett tecken på att den samlat på sig damm och blir varm för det. Processorer för grafikkort (GPU) tål mera värme än en vanlig processor (CPU). Dock är det värt att nämna att eftersom kylningen på en bärbar dator inte är lika bra som en stationär, så kommer de bli varmare, och är den inte ordentligt kyld (för att vara en bärbar) så kan den bli "brännhet". Om detta händer trots rengöring, och du inte vill/kan köpa ny dator, så rekommenderar jag att på något sätt lufta under datorn för att ge bättre kylning, ex en kylplatta.
Citera
2018-10-18, 11:24
  #7
Medlem
Vad är det för dator ?

En del har gemensam kylslinga för cpu och gpu och en del har gpu i egen slot, hur som så är det inga
konstigheter plocka isär allt och göra en grundlig rengörning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback