Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-10-21, 21:32
  #49
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Cartier är ett riktigt respektabelt märke, och de har aldrig "smutsat" ner sitt namn med hjälp av billiga underleverantörer.

Hermès däremot, är inte samma sak.
Iaf inte vad gäller deras klockor. De är relativt dyra, men klockorna bara lånar det "fina namnet."
De är alltså inga urmakare.

Armani är inte heller några urmakare. Lika lite som Ferrari är några vinodlare.
De gör emellertid vad Gucci har gjort, lånar ut sitt namn åt godkända underleverantörer för att kunna bredda sitt sortiment och "rida på" den växande "lyxvågen."


Självklart är det ingen "konnässör" som låter sig luras, men det är ju ändå inte för dem, den exklusiva kundkretsen, som dessa varor riktat sig mot - utan det är för den lika växande medelklassen, med sin ökande köpkraft - och behov av att få "ståta med lånta fjädrar."

Egentligen är det perfekt läge just nu för sådan marknadsföring, med tanke på det stigande intresset för "identitet" och "livsstil." Dvs folk vill känna att de är en del av något de nödvändigtvis inte kan nå upp till. och för de flesta så är märket "Armani" synnerligen välljudande, något som kan ge upptill responser såsom "wow, har du Armani-klocka." osv.



Om man vill - och har råd att gå och köpa sig en sk "riktig klocka," då hade iaf jag rekommenderat att köpa en Cartier. I synnerhet en "Drive de Cartier" - i roséguld.
Men det är en klocka som, så att säga, bär sin egen vikt.

De andra klockorna, som Armani-klockan, Diesel, Gucci, Hermés osv, det är klockor man köper om man gillar själva Märket, och vill känna att man är en del av det, av märket och det det står för.
Dvs klockan betyder mindre, och Märket betyder Allt.

Du har delvis lite fel för dig. Hermes har haft egen in-house-manufaktur sedan 2012 (och grymma samarbeten med Jaeger Le-Coultre sedan 2005-2006), dessutom var Hermes en av aktörerna bakom Universal Geneve, som funnits åtminstone sedan 30-talet, så de är knappast några duvungar i sammanhanget. Generellt sett har du däremot rätt, att Hermes är för modeindustrin, vad Patek Philippe är för klockindustrin, d v s crème de la crème.
Citera
2018-10-23, 12:18
  #50
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Armani slår ingenting, varken i varumärkesstyrka eller kvalitet. Den är undermålig som klocka, i ALLA sammanhang, oavsett vilket perspektiv du väljer.
Vadå? Klart Armani "slår det mesta" i ren varumärkesstyrka.
Det kan du omöjligt förneka. Vilken normal medelmupp som helst hade blivit fett impad om kollegan kommit och börjar vifta med sin nya Armaniklocka på jobbet liksom.
Citera
2018-10-23, 14:12
  #51
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Vadå? Klart Armani "slår det mesta" i ren varumärkesstyrka.
Det kan du omöjligt förneka. Vilken normal medelmupp som helst hade blivit fett impad om kollegan kommit och börjar vifta med sin nya Armaniklocka på jobbet liksom.

Ledsen att behöva göra dig besviken, men Armani kvalar inte ens in på top-20-listan över världens starkaste varumärken. Det gör däremot Rolex, som är världens utan motstycke starkaste klockvarumärke.

http://www.superbrands.uk.com/consumer-top-20/
Citera
2018-10-23, 16:35
  #52
Medlem
Timedealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Vadå? Klart Armani "slår det mesta" i ren varumärkesstyrka.
Det kan du omöjligt förneka. Vilken normal medelmupp som helst hade blivit fett impad om kollegan kommit och börjar vifta med sin nya Armaniklocka på jobbet liksom.

Att kollegorna blir fett impade över en klocka från Armani säger mig att det är ett telefonförsäljarkontor och det talar för sig själv.
Citera
2018-10-25, 09:31
  #53
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timedealer
Att kollegorna blir fett impade över en klocka från Armani säger mig att det är ett telefonförsäljarkontor och det talar för sig själv.
Du glömmer hur medelmuppen ser på saker och ting, och förväxlar det med din egen smak.
Men det är inte nödvändigtvis samma sak.

Jag kan tex Garantera att herr och fru medelmupp, på praktiskt taget vilken arbetsplats som helst i hela landet, hade nickat gillade och ropat uppskattande om kollegan marscherat in med en Armaniklocka på sin arm ...
Men att samma personer bara hade tittat bort av skam och ogillande om samma kollega istället smugit in med en Astronomia från Jacob & Co på sin arm ...
Citera
2018-10-25, 13:38
  #54
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Du glömmer hur medelmuppen ser på saker och ting, och förväxlar det med din egen smak.
Men det är inte nödvändigtvis samma sak.

Jag kan tex Garantera att herr och fru medelmupp, på praktiskt taget vilken arbetsplats som helst i hela landet, hade nickat gillade och ropat uppskattande om kollegan marscherat in med en Armaniklocka på sin arm ...
Men att samma personer bara hade tittat bort av skam och ogillande om samma kollega istället smugit in med en Astronomia från Jacob & Co på sin arm ...


Det tror jag är att dra för stora växlar på det hela. Jag tror snarare att INGEN (på en sådan arbetsplats som du nämnde) hade lagt det minsta märke till någonting namnkunnigt i klockväg. Genomsnittssvensken är såväl vansinnigt okunnig, som vansinnigt ointresserad av armbandsur. Att vissa tycker Armani eller liknande är fräsigt, är för att de kostar mer än de 300:- som genomsnittssvensson är beredd att betala för en klocka från Ur&Penn. Att dricka sprit för 1000:- varje helg, tycks dock inte vara några problem, och anses fullt normalt.
__________________
Senast redigerad av Swedishcrusader 2018-10-25 kl. 13:40.
Citera
2018-10-27, 11:37
  #55
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
[/b]

Det tror jag är att dra för stora växlar på det hela. Jag tror snarare att INGEN (på en sådan arbetsplats som du nämnde) hade lagt det minsta märke till någonting namnkunnigt i klockväg. Genomsnittssvensken är såväl vansinnigt okunnig, som vansinnigt ointresserad av armbandsur. Att vissa tycker Armani eller liknande är fräsigt, är för att de kostar mer än de 300:- som genomsnittssvensson är beredd att betala för en klocka från Ur&Penn. Att dricka sprit för 1000:- varje helg, tycks dock inte vara några problem, och anses fullt normalt.
Ja, jag har inte påstått något annat heller.
För den vanliga medelmedborgaren är "Armani" något de hört talas om, och det som något förnämt, något tjusigt, något som "Rika Människor" har.
Därför blir de impade.
Inte för att de Vet något om, vare sig Armani i allmänhet, eller Armaniklockan i synnerhet.
Det är Namnet. Bara namnet de reagerar på.

Jag exemplifierade med den löjligt dyra 10-miljonerkronorsklockan från Jacop & Co , med den lilla "knorren" att de - betraktarna - hade reagerat Negativt gentemot den istället för positivt (eller ens neutralt) bara för att visa hur denna målgruppen "ser på saker & ting."
De hade aldrig fattat.
De hade trott - helt ärligt - att det var något som klockbäraren hade tryckt ut från nån sån där automat som brukar stå vid utgångarna på varuhus.
Och därför hade de tyckt det var närmast pinsamt att kollegan struttat omkring med en sån klocka.


Det har alltså inget med "smak" att göra. På denna "Nivån" är lyxartiklar inget annat än något ouppnåeligt och därför "fint." "Armani" är samma sak som bilderna av kungligheter i veckopressen helt enkelt.
Citera
2018-10-29, 17:35
  #56
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttForetagOnline
Tja, någon som har åsikter om Armani klockor? Tänker mig en silvrig för priset 1500-2000 kr, finns en hel del på Uret.se på rabatt.
Legit sida förresten? Recensioner tyder på att den är det, men någon här som köpt därifrån?

Tillbaks till klockan. Märket Emporio Armani (EA7) känns som ett märke för mest ”icke-svensk bakgrund” personer, och bär man märket som typisk ”svenne” blir man ”hobby”. Lite så känns det trots att EA7 inte är ett ”blattemärke”

Men hur är det med Armani klockor? Antar att det är samma märke. Har den typiska svennen också Armani klockor, eller finns det andra man borde hålla sig till för prislappen 1500-2000?

Vill bara förtydliga att jag inte menar något rasitiskt med det jag skrev, och om jag uttrycker mig fel så ber jag om ursäkt för det. Menar inte alls på det sättet då. Menar bara att vissa märken ofta bärs av olika sorters personer.

Tacksam för svar.

Jag tycker likt de flesta hittills i tråden att du skall släppa tanken på en Armani-klocka. För 2000 kan du få en automatare med citizen/miyota verk: https://shop.junkers.de/en/zeppelin-...-zeppelin.html

Jag hittade själv märket tack vare poster i detta forum, ovanligt i Sverige om inte annat och kan nog bli en snackis för dig klart bättre än Armani någonsin skulle kunna vara.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback