Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-16, 11:36
  #1
Medlem
Jag har lagt min lön så att jag inte ska behöva betala någon statlig inkomstskatt (>468.700 SEK). Nu märker jag att jag kommer hamna ca 50.000 SEK över denna brytgräns, ackumulerad bruttolön på ca 520.000 SEK.

Nu till min fråga. är det värt att lägga energi på att slippa detta och isf. hur gör jag detta smartast? Jag skulle kunna skippa decembers månadslön för att ta ut det dubbla i jan. med risk för att jag skjuter på problemet till 2019.

Vad hade ni gjort? Bitit i skitäpplet och betalat den extra skatten på 20% (eller va det är) eller försökt att komma runt detta, tjäna lite mindre nu för att få lite mer sen.

Tacksam för tankar och idéer.

//W
Citera
2018-10-16, 11:37
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wasti
Jag har lagt min lön så att jag inte ska behöva betala någon statlig inkomstskatt (>468.700 SEK). Nu märker jag att jag kommer hamna ca 50.000 SEK över denna brytgräns, ackumulerad bruttolön på ca 520.000 SEK.

Nu till min fråga. är det värt att lägga energi på att slippa detta och isf. hur gör jag detta smartast? Jag skulle kunna skippa decembers månadslön för att ta ut det dubbla i jan. med risk för att jag skjuter på problemet till 2019.

Vad hade ni gjort? Bitit i skitäpplet och betalat den extra skatten på 20% (eller va det är) eller försökt att komma runt detta, tjäna lite mindre nu för att få lite mer sen.

Tacksam för tankar och idéer.

//W

Har du eget bolag? Eller har du en chef som låter dig styra dina egna löneutbetalningar..?
Citera
2018-10-16, 11:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wasti
Jag har lagt min lön så att jag inte ska behöva betala någon statlig inkomstskatt (>468.700 SEK). Nu märker jag att jag kommer hamna ca 50.000 SEK över denna brytgräns, ackumulerad bruttolön på ca 520.000 SEK.

Nu till min fråga. är det värt att lägga energi på att slippa detta och isf. hur gör jag detta smartast? Jag skulle kunna skippa decembers månadslön för att ta ut det dubbla i jan. med risk för att jag skjuter på problemet till 2019.

Vad hade ni gjort? Bitit i skitäpplet och betalat den extra skatten på 20% (eller va det är) eller försökt att komma runt detta, tjäna lite mindre nu för att få lite mer sen.

Tacksam för tankar och idéer.

//W

Förväntar du dig samma inkomst nästa år kan det vara läge att fundera på löneväxling, dvs få en del av lönen inbetald som pension istället.
Citera
2018-10-16, 13:01
  #4
Medlem
Skjut upp till nästa år och ta ut extra semester under året, så mycket att du då hamnar på en låg lön.

Umgås med ungen om du har, annars bygg modellflygplan eller något.
Citera
2018-10-16, 13:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Har du eget bolag? Eller har du en chef som låter dig styra dina egna löneutbetalningar..?

Mer det sistnämnda, har en chef som låter mig styra lönen bäst jag vill.

Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Förväntar du dig samma inkomst nästa år kan det vara läge att fundera på löneväxling, dvs få en del av lönen inbetald som pension istället.

Ja, jag räknar med att jag har ytterligare 10-20 kkr nästa år. Då är det inkl. en tjänstebil med ett förmånsvärde på knappt 5 kkr/mån. Jag har funderat på löneväxling. I dagsläget har jag 40kkr./mån plus en bil med ett förmånsvärde på som sagt ca 5 kkr./mån. Om jag förstår löneväxlingen rätt så skulle jag behöva gå ner i lön med nästan 6kkr för att hamna under 39kkr (45k-39k). Dessa 6kkr lägger jag ist. till min tjänstepension?

Citat:
Ursprungligen postat av VladimirDuterte
Skjut upp till nästa år och ta ut extra semester under året, så mycket att du då hamnar på en låg lön.

Umgås med ungen om du har, annars bygg modellflygplan eller något.

Ingen unge, inte som jag betalar för iaf! =) Men tanken är god, blir bara så rastlös när jag är ledig, trivs ju med jobbet =)

//W
Citera
2018-10-16, 14:28
  #6
Medlem
Inte helt insatt i detta, är det 20% på det som överskrider det belopp som inte är belastat med statlig inkomstskatt? för de kan väl inte lägga på skatt på hela beloppet så man hamnar under tidigare längre lön, eller är det så löjligt?

Om det senare så tjänar man på att tjäna mindre, och då är det solklart att man gör som tidigare nämnt att lägga det på pension.
Annars är väl frågan vägd över om du behöver mera pengar eller om du inte vill betala mera till staten.
Citera
2018-10-16, 14:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Inte helt insatt i detta, är det 20% på det som överskrider det belopp som inte är belastat med statlig inkomstskatt? för de kan väl inte lägga på skatt på hela beloppet så man hamnar under tidigare längre lön, eller är det så löjligt?

Om det senare så tjänar man på att tjäna mindre, och då är det solklart att man gör som tidigare nämnt att lägga det på pension.
Annars är väl frågan vägd över om du behöver mera pengar eller om du inte vill betala mera till staten.

Det är enbart för de kronor som överstiger brytgränsen. De kronor du tjänat som överstiger brytgränsen á 468 700kr beskattas alltså med [din kommunala skattesats] + 20%. Alla pengar du tjänat upp till brytgränsen beskattas enbart enligt kommunal skattesats.
Citera
2018-10-16, 17:08
  #8
Medlem
Sandtags avatar
Läneväxling som någon sa tidigare i tråden, du kanske kan dividera med chefen om att ha rikskortet som en extra förmån också. Om du jobbar projektbaserat kanske det inte är helt omöjligt att företaget hyr in dig som konsult motsvarande det du vill plocka undan?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback