Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-16, 10:42
  #1
Medlem
Hej jag är väldigt historie intresserad, jag har bestämt träff med en imam och tänkte diskutera eller höra hans version av hur Koranen uppstod. Vad behöver jag ha på fötterna? Vad jag har förstått så de tidigaste versionerna av Koranen har man har kalligrafiskt daterat till runt 710 efter vår tideräkning. Vad behöver jag mer veta kring historien runt Koranen. Snälla mod ingen papperskorg och detta är en helt historisk fråga. Datering av Koranen.
Citera
2018-10-16, 10:52
  #2
Medlem
Man-At-Armss avatar
Om Koranen ska tolkas bokstavligt så bör väl inga slarvfel eller syftningsfel gjorts när de skrivit alla Koraner för hand?

Tänker på ren kopiering av befintlig text samt översättning till annat språk. Dvs innan boktryckarkonsten började att användas.
Citera
2018-10-16, 10:58
  #3
Medlem
Jag har även bestämt träff med en präst för att diskutera Jesus och hans historia. Men där har jag mer på fötterna även om hjälp uppskattas här också.
Citera
2018-10-16, 11:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Om Koranen ska tolkas bokstavligt så bör väl inga slarvfel eller syftningsfel gjorts när de skrivit alla Koraner för hand?

Tänker på ren kopiering av befintlig text samt översättning till annat språk. Dvs innan boktryckarkonsten började att användas.
Menar du att alla syftningsfel som lett till splittring inom islam? Eller menar du rent mänskligt att misstag sker i kopieringen?
Citera
2018-10-16, 11:08
  #5
Medlem
Ankdammsmans avatar
Koranforskningen befinner sig tyvärr på samma nivå som Bibelforskningen för 200 år sen. Det enda positiva är att det lär bli bättre framöver.
Citera
2018-10-16, 11:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Koranforskningen befinner sig tyvärr på samma nivå som Bibelforskningen för 200 år sen. Det enda positiva är att det lär bli bättre framöver.

Men något måste vi väl veta. Att Muhammed var en krigsherre och profet finns det väl daterade brev från Syrien runt 630. Där beskrivs han som en falsk prophet pga att han kör en krigsvagn. Eller har jag helt fel för mig?
Citera
2018-10-16, 11:32
  #7
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingethoppingetjobb
Menar du att alla syftningsfel som lett till splittring inom islam? Eller menar du rent mänskligt att misstag sker i kopieringen?
Den mänskliga faktorn. Alltså att misstag sker i kopiering.
Samma sak har i alla fall diskuterats bland historieforskare och bibeln
Citera
2018-10-16, 12:54
  #8
Medlem
Tyvärr så lär du få bekymmer att prata om koranen ur ett rent historiskt perspektiv med en Imam.
Mina erfarenheter är att de är ungefär lika öppna med det som USA om kombinationen till guldreserven.
Men lycka till. Finns de som försökt forska i ämmnet men de flesta jag har pratat med har stött på patrull även några mer utpekade forskade.
Så det lilla jag har läst är Koranens ursprung ganska oklart, Till skillnad från Bilbeln där dess ursprung rent historiskt är ganska väl kartlagt.
Men som skt lycka till, och delge oss gärna vad du fått ut av detta möte.
Citera
2018-10-16, 14:10
  #9
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingethoppingetjobb
Men något måste vi väl veta. Att Muhammed var en krigsherre och profet finns det väl daterade brev från Syrien runt 630. Där beskrivs han som en falsk prophet pga att han kör en krigsvagn. Eller har jag helt fel för mig?

Bra frågor. Jag är dåligt påläst så rekommenderar dig att plöja Wikis artiklar om Muhammed och Koranen som förberedelse för din duell med imamen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Quran

https://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_in_Islam

Generellt kan sägas att bibelforskning varit ett tungt forskningsområde i mer än hundra år (flera av de historiska forskningsmetoderna kommer till och med därifrån) medan koranforskningen fortfarande är i sin linda. Skälet är den allmänna vetenskapliga underutvecklingen i de muslimska länderna (och särskilt arabvärlden) i kombination med religiösa blockeringar. Kan nog tyvärr vara förenat med livsfara att ägna sig åt det på en del ställen.

Forskare: ”Muhammed kanske inte ens är en historisk person, se till exempel…”

Fundamentalist: ”Straffet för avfällingar är…”
Citera
2018-10-16, 16:40
  #10
Medlem
ZyClaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Koranforskningen befinner sig tyvärr på samma nivå som Bibelforskningen för 200 år sen. Det enda positiva är att det lär bli bättre framöver.


Nja, är det verkligen så?

Bibeln är ju en samling av väldigt många olika böcker som valts ut för att utgöra bibeln, troligen även olika originalspråk på vissa av dem, som översatts in absurdum under väldigt lång tid, medan koranen är en bok, som fortfarande finns och används i dess originalspråk trots allt.
Att den är flera hundra år närmre i tid bör även underlätta något.

Sedan gissar jag att Islam har en viss problematisk syn kring det här med att 'undersöka' koranens historia och sådant, men ändå.
Citera
2018-10-16, 19:08
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingethoppingetjobb
Hej jag är väldigt historie intresserad, jag har bestämt träff med en imam och tänkte diskutera eller höra hans version av hur Koranen uppstod. Vad behöver jag ha på fötterna? Vad jag har förstått så de tidigaste versionerna av Koranen har man har kalligrafiskt daterat till runt 710 efter vår tideräkning. Vad behöver jag mer veta kring historien runt Koranen. Snälla mod ingen papperskorg och detta är en helt historisk fråga. Datering av Koranen.


Förvänta dig att ta allt han säger med nypa salt.
Citera
2018-10-16, 22:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
Nja, är det verkligen så?

Bibeln är ju en samling av väldigt många olika böcker som valts ut för att utgöra bibeln, troligen även olika originalspråk på vissa av dem, som översatts in absurdum under väldigt lång tid, medan koranen är en bok, som fortfarande finns och används i dess originalspråk trots allt.
Att den är flera hundra år närmre i tid bör även underlätta något.

Sedan gissar jag att Islam har en viss problematisk syn kring det här med att 'undersöka' koranens historia och sådant, men ändå.

Fast är det så boken är uppbyggd? Suran som handlar om Muhammed och haditherna som beskriver vad han sagt och gjort. Det finns 5 samlingar av "sunda" hadither eller 6 som accepteras och varav många som motsäger varandra togs bort (troligen tidigt 700 tal). Eller som blev senare en tradition att istället för att ta bort dem så blev det den senare hadithen den som gällde. För mig låter detta som först en slags censur troligen på 700 talet och senare ett montage där man hittar en ny tolkning av en gammal hadith. En fråga som jag ska ställa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback