Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-16, 09:14
  #1
Medlem
Hej.

På min ort så är det en man som blivit polisanmäld.

Han gav pengar till några barn och frågade sedan om de ville följa med honom hem. Barnen vågade inte säga nej så de följde med. Mannen sa att dom fick komma och leka hos honom när de ville. Han var vid tillfället berusad. Till slut så gick barnen hem. Inget mer hände.

Hur är gången nu?

Polisen får anmälan och beslutar om de ska gå vidare med fallet?
Om de bestämmer sig för att gå vidare så börjar de med att förhöra barnen?
Sedan beslutar polisen om det finns grund för åtal?
Om det finns grund för åtal så hämtar de in mannen för förhör?

Om det inte finns grund för åtal så läggs utredningen ner och mannen får aldrig veta att det legat en polisanmälan mot honom?

Är jag på rätt spår?

Och en annan fråga, vad tror ni, går polisen vidare med en sån här sak?
Citera
2018-10-16, 09:19
  #2
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Tråden lämpar sig bättre i BoB.

Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2018-10-16, 11:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr F
Hej.

På min ort så är det en man som blivit polisanmäld.

Han gav pengar till några barn och frågade sedan om de ville följa med honom hem. Barnen vågade inte säga nej så de följde med. Mannen sa att dom fick komma och leka hos honom när de ville. Han var vid tillfället berusad. Till slut så gick barnen hem. Inget mer hände.

Hur är gången nu?

Polisen får anmälan och beslutar om de ska gå vidare med fallet?
Om de bestämmer sig för att gå vidare så börjar de med att förhöra barnen?
Sedan beslutar polisen om det finns grund för åtal?
Om det finns grund för åtal så hämtar de in mannen för förhör?

Om det inte finns grund för åtal så läggs utredningen ner och mannen får aldrig veta att det legat en polisanmälan mot honom?

Är jag på rätt spår?

Och en annan fråga, vad tror ni, går polisen vidare med en sån här sak?

Rätt troligt att mannen är känd av polisen sedan tidigare.
Även om polisen inser att anmälan inte leder någonstans så tycker jag det är lämpligt att polisen söker upp mannen och prata om hans olämpliga beteende.
Citera
2018-10-16, 12:28
  #4
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr F
Hej.

På min ort så är det en man som blivit polisanmäld.

Han gav pengar till några barn och frågade sedan om de ville följa med honom hem. Barnen vågade inte säga nej så de följde med. Mannen sa att dom fick komma och leka hos honom när de ville. Han var vid tillfället berusad. Till slut så gick barnen hem. Inget mer hände.

Hur är gången nu?

Polisen får anmälan och beslutar om de ska gå vidare med fallet?
Om de bestämmer sig för att gå vidare så börjar de med att förhöra barnen?
Sedan beslutar polisen om det finns grund för åtal?
Om det finns grund för åtal så hämtar de in mannen för förhör?

Om det inte finns grund för åtal så läggs utredningen ner och mannen får aldrig veta att det legat en polisanmälan mot honom?

Är jag på rätt spår?

Och en annan fråga, vad tror ni, går polisen vidare med en sån här sak?

Vad jag kan se så har inget brott begåtts och då finns heller inget att gå vidare med, juridiskt.
Citera
2018-10-16, 14:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Rätt troligt att mannen är känd av polisen sedan tidigare.
Även om polisen inser att anmälan inte leder någonstans så tycker jag det är lämpligt att polisen söker upp mannen och prata om hans olämpliga beteende.

Jorå, han är känd av polisen sedan tidigare. Jag tror dock inte att de går vidare med fallet. Vad ska han åtalas för?
Citera
2018-10-16, 14:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vad jag kan se så har inget brott begåtts och då finns heller inget att gå vidare med, juridiskt.

Jag tror inte heller det. Polisen har väl knappast resurser att åka ut till folk och bara prata utan att det sedan leder till något åtal.
Citera
2018-10-18, 13:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr F
Hej.

På min ort så är det en man som blivit polisanmäld.

Han gav pengar till några barn och frågade sedan om de ville följa med honom hem. Barnen vågade inte säga nej så de följde med. Mannen sa att dom fick komma och leka hos honom när de ville. Han var vid tillfället berusad. Till slut så gick barnen hem. Inget mer hände.


Någon som har kunskap kring juridik och kan säga vad han skulle kunna bli åtalad för?
Citera
2018-10-18, 13:21
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mr F
Någon som har kunskap kring juridik och kan säga vad han skulle kunna bli åtalad för?

Man kan inte bara åtala någon för att vara konstig eller skum.
Det kan vara så att polisen använder denna informationen mer om det faktiskt sker ett brott framöver ,eller allmänt kollar upp hur det står till.
Polisen gör mer än bara åtala anmälningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback