Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-16, 05:59
  #1
Medlem
ViTolis avatar
Hej, gott folk, sitter och klurar lite på hur jag ska göra.

Har en S8 plus som jag har 9 månader kvar att betala av på (150:-/månad).

telefonen är skickad på reparation till ett företag som heter Godsinlösen Nordic AB (GIAB). Tydligen så har mitt försäkringsbolag folksam (hemförsäkring) avtal med dessa och man rekommenderas skicka in sin trasiga/defekta telefon till dessa.

Displayglaset sprack, baksidan sprucken samt kantskador efter ett tapp från en hyllkant.

Har 1500:- i självrisk.

Fick ett meddelande av GIAB igår där det står följande :

Hej,

Du har skickat in din Samsung Galaxy S8 Plus SM-G955F med IMEI-nummer ---------------.
Dessvärre täcker inte det resterande värdet på er enhet enligt era försäkringsvillkor en reparation.
Vi på GIAB samarbetar med ditt försäkringsbolag för att motverka slit och slängsamhället och bidra till en mer hållbar utveckling!
Därför vill vi erbjuda dig som kund möjligheten att betala den mellanskillnad som fattas för att kunna reparera telefonen då den ersättningen som annars betalas ut inte täcker kostnaden för en ny telefon. Se nedan kostnadsförslag:


Uträkning för kostnadsförslag:

Reparations- /Utbyteskostnad: 4 590,00 kr
Telefonens värde: -3 495,00 kr
Mellanskillnad: =1 095,00 kr

Mellanskillnad: 1 095,00 kr
Självrisk: +1 500,00 kr
Slutsumma: =2 595,00 kr

Svarar du inte inom 14 dagar så kommer du att bli ersatt, telefonen går till resthantering och ärendet stängs.
Observera att för snabbare hantering önskar vi ditt svar så snart som möjligt.

Vid ersättning får du telefonens värde 3 495,00kr minus din självrisk som är 1 500,00kr.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu till själva frågan, är det värt att laga den för 2595kr eller ska jag "skrota" telefonen mot ersättningen på 2000kr och sen köpa en S9+ för 200:-/mån i 24 månader.

Om jag köper S9 + så gäller detta eftersom jag har fortfarande 9 månader kvar på det gamla abonnemanget.

Du har två val:

1. Vänta till att du har tre månader bindningstid kvar
2. Kontakta kundservice och be om en slutfaktura på din nuvarande avbetalningsplan. Be samtidigt om att få en förlängning. Din nästa faktura kommer då att innehålla slutkostnaden för ditt nuvarande abonnemang plus den eventuellt förhöjda avgiften för ditt nya abonnemang med mobiltelefon.
Citera
2018-10-16, 06:15
  #2
Medlem
ruttenfimps avatar
"skrota" o köp begagnat?

Hur som helst, ovärt att reparera i min mening, sjukt dyrt. Hade satsat på en ny, ej abonnemang.

Men det är bara du som kan bestämma hur du ska göra
Citera
2018-10-16, 17:05
  #3
Medlem
skiljer sig inte nämnvärt mellan 8an och 9an
Citera
2018-10-16, 19:56
  #4
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViToli
Hej, gott folk, sitter och klurar lite på hur jag ska göra.

Har en S8 plus som jag har 9 månader kvar att betala av på (150:-/månad).

telefonen är skickad på reparation till ett företag som heter Godsinlösen Nordic AB (GIAB). Tydligen så har mitt försäkringsbolag folksam (hemförsäkring) avtal med dessa och man rekommenderas skicka in sin trasiga/defekta telefon till dessa.

Displayglaset sprack, baksidan sprucken samt kantskador efter ett tapp från en hyllkant.

Har 1500:- i självrisk.

Fick ett meddelande av GIAB igår där det står följande :

Hej,

Du har skickat in din Samsung Galaxy S8 Plus SM-G955F med IMEI-nummer ---------------.
Dessvärre täcker inte det resterande värdet på er enhet enligt era försäkringsvillkor en reparation.
Vi på GIAB samarbetar med ditt försäkringsbolag för att motverka slit och slängsamhället och bidra till en mer hållbar utveckling!
Därför vill vi erbjuda dig som kund möjligheten att betala den mellanskillnad som fattas för att kunna reparera telefonen då den ersättningen som annars betalas ut inte täcker kostnaden för en ny telefon. Se nedan kostnadsförslag:


Uträkning för kostnadsförslag:

Reparations- /Utbyteskostnad: 4 590,00 kr
Telefonens värde: -3 495,00 kr
Mellanskillnad: =1 095,00 kr

Mellanskillnad: 1 095,00 kr
Självrisk: +1 500,00 kr
Slutsumma: =2 595,00 kr

Svarar du inte inom 14 dagar så kommer du att bli ersatt, telefonen går till resthantering och ärendet stängs.
Observera att för snabbare hantering önskar vi ditt svar så snart som möjligt.

Vid ersättning får du telefonens värde 3 495,00kr minus din självrisk som är 1 500,00kr.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu till själva frågan, är det värt att laga den för 2595kr eller ska jag "skrota" telefonen mot ersättningen på 2000kr och sen köpa en S9+ för 200:-/mån i 24 månader.

Om jag köper S9 + så gäller detta eftersom jag har fortfarande 9 månader kvar på det gamla abonnemanget.

Du har två val:

1. Vänta till att du har tre månader bindningstid kvar
2. Kontakta kundservice och be om en slutfaktura på din nuvarande avbetalningsplan. Be samtidigt om att få en förlängning. Din nästa faktura kommer då att innehålla slutkostnaden för ditt nuvarande abonnemang plus den eventuellt förhöjda avgiften för ditt nya abonnemang med mobiltelefon.

Har efter köp av iphone en Samsung S8+ över. Bor i Västerås.
Citera
2018-11-14, 16:09
  #5
Medlem
ViTolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotokillen
Har efter köp av iphone en Samsung S8+ över. Bor i Västerås.
Tack, men jag fick tillbaka min S8+ reparerad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback