Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-16, 02:39
  #1
Medlem
Är det vanligt att vara Periodare? Att djup dyka i något ämne en månad för att sennare ta ett nytt ämne?
Tycker saker bli för tråkigt efter ett tag.

Även om man är duktig på något? Hur klarar folk att göra samma saker?
Citera
2018-10-16, 02:45
  #2
Medlem
DaChiefs avatar
Jag själv har några huvudintressen. Dessa har jag intensiva perioder på ca 3 månader då jag återigen nördar in mig i ämnet. Sedan skifter det till nästa. Även om det är samma huvudämnen det handlar om.
Dock har jag fått kunskap i dessa ämnen som få har genom att jag fungerar på det här sättet. Med åldern har det också blivit så att tidsperioden, eller mina levnadsvillkor har gjort att jag belyst 1 av 3 intressen mer under längre tidsperioder och gjort en djupdykning inom det.

You can´t step in the same river twice. En flod är en flod, men flodets flöde är aldrig exakt likadant. Man kan tro att man vet något om något. Visst att man gör det, samtidigt som det alltid finns en enklare/djupare förståelse om kan se bakom vad man tror är sant.

Så det är vetskapen om att det alltid finns en djupare sanning och ett inneboende intresse för huvudämnet som driver mig själv att nöta inom samma område gång på gång. Och det är bara så man kan bli enastående på någonting.
Citera
2018-10-16, 08:04
  #3
Medlem
Charitas avatar
Ja, jag är likadan.
Citera
2018-10-16, 13:45
  #4
Medlem
Jag är också sån.
Citera
2018-10-16, 13:48
  #5
Medlem
Men vissa håller på med samma saker hela tiden hur klarar dom?
Citera
2018-10-16, 13:53
  #6
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacktoothpaste
Men vissa håller på med samma saker hela tiden hur klarar dom?

Kan säkert ligga en diagnos bakom det också, typ Aspergers.

Eller ren lathet, att exempelvis göra samma jobb varje dag i 30 år.
Allting går på ren rutin och automatik, så sinnet kan löpa fritt bland andra grejer.
Citera
2018-10-16, 14:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xerxesbrother
Kan säkert ligga en diagnos bakom det också, typ Aspergers.

Eller ren lathet, att exempelvis göra samma jobb varje dag i 30 år.
Allting går på ren rutin och automatik, så sinnet kan löpa fritt bland andra grejer.
Jo även dom stora konstnärerna hade sina perioder. Skulle vara så less på det man gör om man gör samma saker:/
Citera
2019-03-19, 22:29
  #8
Medlem
jag hatar att vara periodare ställer till det med ekonomin och det man är bra på.
Är man bra på något ska man ju fortsätta att göra det men det blir så tråkigt i längden hittar hela tiden nya hobbis
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback